چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 16537
تاریخ انتشار: 1401/02/30 01:00

دردسر مسافران خط همیشه شلوغ مترو / حبس شدن در قطار و احتمال اخراج از کار!

مسافرین محترم به دلیل نقص فنی و ترافیک در خط، قطار با تاخیر ایستگاه را ترک می‌کند. این پیام دلهره آوری است که شنیدنش آن هم اول صبح یک روز کاری، استرس مسافران را دوچندان خواهد کرد.

اگر مسافر هر روزه مترو تهران باشید طبیعتا با ساعت‌های اوج تراکم مسافران روبرو شده اید. با نگاهی اجمالی به تعداد مسافران منتظر در ایستگاه مترو می‌توان حدس زد، روز بی‌دردسر و منظمی در پیش است یا از آن روزها است که یافتن جایی برای ایستادن در قطار هم، خوش شانسی و زرنگی خاص خودش را می‌طلبد!

هر چقدر انتظار برای رسیدن قطار به ایستگاه بیشتر باشد، احتمال ازدحام جمعیت و دیر رسیدن به مقصد هم، بیشتر می‌شود. در چهره تک تک مسافران صبحگاهی، استرس زمانبندی، برای رسیدن به مقصد مورد نظرشان را می‌توان مشاهده کرد. از حق نگذریم، مترو مقرون به صرفه‌ترین و در عین حال سریع‌ترین و قابل پیش بینی‌ترین وسیله در سطح شهر است. به همین دلیل، اولین انتخاب بسیاری از مسافران؛از شمال تا جنوب، شرق تا غرب و حتی مسافرانی از استان‌های هم جوار تهران، مترو است.

مترو-ازدحام

آغاز روز پر ازدحام در خط همیشه شلوغ مترو!

متروی تهران-خط یک- ایستگاه علی آباد- ساعت ۷:۰۰ صبح: مسافران با قدم‌هایی نسبتا تند و بعضا در حال دویدن، در تلاش برای رسیدن به سکوی انتظار هستند. حجم قابل توجهی از اقشار مختلف کارمند، کارگر، دانشجو و تعدادی دست فروش هم به چشم می‌خورد. گرانی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی و داخل شهر هم مزید برعلت شد تا مسافران بیشتری، روانه‌ی قطارهای مترو شوند.

هر دقیقه تاخیر، افزایش ده‌ها مسافر در ایستگاه

متروی تهران-خط یک- ایستگاه علی آباد- ساعت ۷:۰۸ صبح: فاصله بین آمدن یک قطار تا قطار بعدی، در روزهای عادی هفته، در این خط و این ساعت ۴ دقیقه است. اما کافیست فقط چند دقیقه قطار بعدی دیر به ایستگاه برسد، سکوی ایستگاه‌ها در خط یک با افزایش تدریجی مسافر روبرو می‌شود. تاخیر رسیدن قطار یک طرف، کند شدن سرعت حرکت قطار در ترافیک خط از طرف دیگر باعث می‌شود زمان بیشتری را از دست بدهید. از یکی از مسافران در سکو پرسیدم قطار تازه از سکو گذشته است یا خیر؟ دختر جوانی که  کم کلافه نبود و  در انتظار قطار بعدی به سر می برد رو به من کرد و گفت: «قطار به تازگی ایستگاه را بدون توقف ترک کرده است »همین یک جمله نشانه‌ی واضحی است برای یک صبح بسیار شلوغ آن هم برای پرمسافرترین خط مترو!

کمی می گذرد، قطار بالاخره به سکو می‌رسد. تعداد زیادی از مسافران با استرس دیر رسیدن به محل کار یا قرارشان، منتظر توقف قطار هستند. متصدی ایستگاه مترو به مسافران هشدار می‌دهد تا از خط زرد لبه سکو فاصله بگیرند. قطار در جایگاه مخصوص خود بالاخره متوقف می‌شود و درب‌های قطار به روی مسافران باز می‌شود. طبیعتا قطار خالی از مسافر نیست و افراد به زحمت وارد قطار می‌شوند.

کلافگی مسافران به دلیل توقف قطار در مسیر

 ساعت ۷:۱۲ همچنان به انتظار قطار ایستاده ام، قطار از سکوی ایستگاه علی آباد پس از چند بار باز و بسته شدن درب ها، به دلیل ورود مدام مسافران، بالاخره به حرکت می‌افتد. قطار کندتر از روزهای عادی حرکت می‌کند. راهبر به مسافران اطلاع می‌دهد، به دلیل شلوغی در خط، قطار با تاخیرحرکت می کند و همین توقف انگار سالها ادامه دارد. همین چند دقیقه زمان بیشتر تعداد کثیری از مسافران جدید  را به سمت قطار روانه می کند  زنی که از ظاهر او مشخص به کار اداری دارد رو به من کرد وگفت: «امروز شلوغ‌ترین شنبه‌ای است که در چند ماه اخیر دیده ام.»  اما مسافر دیگر چنین نظری ندارد و به شکایت تاکید می‌کند، وضعیت خط یک مترو، اغلب در همین وضعیت است.

تقارن بین جمعیت داخل قطار و مسافران درانتظار!

برای رسیدن به ایستگاه بعد یعنی خزانه هشت دقیقه لازم است در حالی که در حالت عادی برای گذراندن این مسیر کمتر از پنج دقیقه زمان می برد. خیل عظیمی از مسافران داخل قطار در مقابل  مسافران منتظر ظاهر می شوند. تقارن پردردسر تجربه شده‌ای  که هر کس آن را یکبار در این وضعیت قرار گرفته است. نگاه‌های پر استرس مسافران به ساعت‌ها و گوشی‌ها بیانگر وخامت اوضاع است. شاغلین، دانشجوها و هرکسی که مقصد خاصی مد نظر دارد استفاده از مترو رابه ترافیک های سنگین پایتخت ترجیح داده است. اما متاسفانه یار با او اقبال نبوده و با صبح پر ازدحام و کُند مترو روبرو شده است. خانم جوانی با کلافگی و زهرخندی به همراهش می‌گوید: اوایل کرونا، مردم از ترس بیماری کرونا، کمتر از مترو استفاده می‌کردند و به همین خاطر وضعیت رضایت بخش بود. ای کاش که کرونا نمی‌رفت!

دردسرهای تغییر خط در مترو

ساعت ۷:۵۵ به ایستگاه امام خمینی می‌رسیم و ماجرا های قطار تمامی ندارد. با توقف قطار مسافران داخل مترو با فشار مضاعف از قطار پیاده می‌شوند و مسافران بعدی با ازدحام بیشتری وارد قطار می‌شوند. با نگاه به تک تک مسافران و از روی صداهای معترض و بعضا بلند می‌توان به سادگی فهمید که هیچکس از وضعیت حال حاضر راضی نیست! وضعیت لحظه به لحظه  بغرنج‌تر می شود و ماندن در قطار بسیار دشوار است برای آنکه مسافران در این ایستگاه خط عوض می کنند تا به مقصد اصلی خود برسند. ایستگاه امام خمینی در حالت عادی یکی از پر ازدحام ترین ایستگاه های مترو است، اما حالا که قطار تاخیر دارد این شلوغی بیشتر و بیشتر می شود. یکی از مسافران با صورتی ترش رو می گوید:« اگر قطار بیشتر بود این دردسر ها  را نداشتیم.»

اجازه بدهید؛ می‌خواهم قطار را ترک کنم!

پس از پانزده دقیقه بالاخره به ایستگاه دروازه دولت می رسیم اگر بخت ما را یاری کنداین خط را به راحتی پشت سر می گذاریم اگر نه مانند ایستگاه امام خمینی فشار سنگین جا به جایی مسافران را باید تحمل کرد. مسافران برای راحت‌تر خارج از قطار مجبور به هماهنگی با نفر روبرویی هستند، در غیر این صورت به سادگی قادر نخواهند بود قطار را ترک کنند! برای رهایی از این وضعیت تنها یک راه دارید، آن هم زود تر مقصد است.

وعده آزادسازی ۶۰۰ دستگاه واگن

پیش از این ناصرامانی عضو شورای شهر تهران به گسترش نیوز گفته بود:  قرار بر این است دولت برای آزادسازی ۶۰۰ دستگاه واگن سریعا اقدام کند. این قرارداد از دولت قبل کلید خورده است و در دولت سیزدهم در حال پیگیری است. او تاکید کرده بود تهران به  ۲۵۰۰ دستگاه واگن های جدید  نیاز ضروری دارد . لازم به ذکر است که ۳۶۴ دستگاه از ۱۵۰۰ واگن موجود، نیاز فوری به بازسازی دارند.

کلام آخر

بدون شک مترو بهترین وسیله برای رسیدن به مقصد است. وسیله‌ای که اگر قطارهای سالم، بی‌عیب و نقص و به تعداد کافی داشته باشیم، می‌تواند رضایت اکثر مسافران را به همراه داشته باشد. تحریم واردات قطعات، درباره تعمیر قطارهای معیوب، شاید بهانه ی چاره سازی برای مدیران مترو باشد. بهانه ای که بار مسئولیت را از گردن برخی بر می‌دارد و به گردن افراد دیگری می اندازد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8ob8