چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 368
تاریخ انتشار: 1400/06/02 11:24
در بررسی ویژگی‌های سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد

دانش در کنار تخصص برای قبول مسئولیت

وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از وزارتخانه‌های بزرگ کشور بوده که مسئولیت تولید و تجارت در حوزه‌های صنعت و معدن را بر عهده دارد. این وزارتخانه در چند سال اخیر با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده به‌طوری که طی ۴ سال گذشته چندین وزیر عوض کرد.

کارشناسان اظهار امیدواری می‌کنند رئیس دولت سیزدهم با انتخاب افراد اهلیت‌دار، کسانی که تخصص را در کنار تعهد دارند، بخشی از مشکلات فعلی ۳ حوزه صنعت، معدن و تجارت رفع شود.

مهم‌ترین ویژگی وزیر پیشنهادی

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سیزدهم کشور با اشاره به نقش و اهمیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در تحقق اهداف اقتصادی کشور، داشتن علم و دانش در کنار تخصص را از مهم‌ترین ویژگی‌های سیدرضا فاطمی‌امین به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دانست.به‌گزارش ایدرونیوز، سیدابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهوری که ۳۰ مرداد برگزار شد، با ارائه گزارشی ازمهم‌ترین برنامه‌های دولت خود در حوزه‌های مختلف، با تاکید بر در نظر گرفتن تخصص و تجربه در انتخاب و معرفی کابینه، به معرفی مختصری از وزرای پیشنهادی پرداخت. رئیس‌جمهوری سیزدهم ایران در این جلسه با تاکید بر اهمیت و نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در تحقق اهداف اقتصادی کشور، شجاعت، جامع‌نگری، تخصص، سلامت و روحیه جهادی را از مشخصه‌های موردنیاز وزیر صنعت، معدن و تجارت دانست.

پیشینه فعالیت وزیر جوان

رئیسی با اشاره به سابقه اجرایی و تجربیات موفق سیدرضا فاطمی‌امین در حوزه اقتصادی استان قدس رضوی، وزارت کشور و وزارتخانه صنایع و معادن و صنعت، معدن و تجارت، ایجاد شفافیت در شرکت‌های اقتصادی آستان قدس را یکی از دستاوردهای مهم وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و گفت: براساس گفته‌های متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه، وی عملکرد موفقی در مسئولیت‌های گذشته خود داشته است. رئیس‌جمهوری در پایان با یادآوری تخصص و علم و دانش فاطمی‌امین، نسبت به ایجاد تحول در حوزه صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد. گفتنی است رئیسی حفظ روحیه انقلابی، فسادستیزی و مردم‌داری را از شرایط تداوم اعتماد به وزرا دانست و بر آن تاکید کرد.

از عدم تصدیگری تا لغو امتیازات انحصاری

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: فاطمی‌امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در این کمیسیون با تشریح برنامه‌های خود به دغدغه‌ها و پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد.

محمد خدابخشی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، از حضور وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در این کمیسیون خبر داد و گفت: فاطمی‌امین در این جلسه به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و فعال‌سازی رایزنان بازرگانی در سفارت‌های ایران در خارج از کشور و توسعه متوازن مناطق مختلف کشور براساس مزیت‌های منطقه‌ای اشاره کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت همچنین تقویت تولید، کم‌اثر کردن تحریم‌ها، ثبات سیاست‌های اجرایی، کاهش هزینه‌های زائد، درون‌زایی اقتصاد، عدم‌تصدیگری دولت، تقویت نقش مردم در اقتصاد، جوان‌گرایی، رشد سرمایه‌گذاری صنعتی، توجه به صنایع دانش‌محور، افزایش توان رقابت‌پذیری صنعت ملی، گسترش مالکیت بخش غیردولتی، لغو امتیازات خاص و انحصاری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید را از مهم‌ترین برنامه‌های خود در این وزارتخانه برشمرد.

خدابخشی اظهارکرد: اعضای کمیسیون در ادامه جلسه به طرح دغدغه‌ها و مشکلات موجود پرداخته و بر انجام مطالعات آمایش سرزمینی، رشد توسعه مناطق مختلف کشور، اجرای دقیق قوانین مرتبط با حوزه وزارت و استفاده از ظرفیت انسانی مناطق کمتر توسعه‌یافته در وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کردند. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نمایندگان سوابق فاطمی‌امین در مراکزی مانند معاونت برنامه‌ریزی را یک مزیت دانسته و خواستار تعامل هرچه بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت با این کمیسیون شدند و در مجموع فضای کمیسیون برنامه‌وبودجه نسبت به برنامه‌های وزیر پیشنهادی مثبت بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/r3w7x2