چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 15696
تاریخ انتشار: 1401/02/17 03:52

دانش‌بنیان‌ها باید به مرحله تجاری‌سازی برسند

حسین مهویدی- مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات

شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری‌های نوظهور باید به مرحله تولید و تجاری‌سازی برسند. اکنون در عصر فناوری اطلاعات و انقلاب صنعتی چهارم و پنجم قرار داریم که شاهد تاثیرات شگرف و تغییرات بنیادی ناشی از آن در همه حوزه‌های صنعتی هستیم. کشورمان از مزیت نسبی بهره‌مندی از منابع انسانی متخصص و مستعد برخوردار است و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک توانسته‌اند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند. البته این دستاوردها بیشتر در زمینه تبدیل ایده به فناوری بوده و لازم است با حمایت جدی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در مسیر تبدیل به تولید دانش‌بنیان قرار گیرند.

مگفا قرار نبوده و نیست در اکوسیستم دانش‌بنیان رقیب شرکت‌های استارت‌آپ و دانش‌بنیان کوچک باشد بلکه تلاش می‌کند از طریق ایجاد هماهنگی و همگرایی بین آنها، هم‌افزایی بین آنها به‌وجود آورده و اجرای پروژه‌های کلان ملی را از طریق هم‌افزایی ایجادشده، ممکن و متصور سازد.

در واقع این مرکز نقش یک ارتباط‌دهنده موثر بین صنایع و کارخانجات بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را می‌تواند ایفا می‌کند به‌نحوی که با استفاده از جایگاه، اعتبار و برند خود پروژه‌های بزرگ و کاربردی را در صنایع بزرگ تعریف کرده و بخش‌هایی از آنها را با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان به آنها برون‌سپاری کند. به‌عبارتی دیگر شاید بتوان گفت مگفا با تکیه بر توانمندی‌های هم‌افزایی‌شده شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک می‌تواند نقش یک GC یا پیمانکار عمومی بزرگ را در طرح‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان کلان ملی حوزه فناوری اطلاعات ایفا ‌کند. اکنون در سال تولید دانش‌بنیان در زمینه هوشمندسازی صنایع که اصلی‌ترین راهکار نوسازی واقعی صنایع کشور و جهانی‌سازی آنهاست، مگفا تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، طرح‌های بزرگ هوشمندسازی را در کارخانجات بزرگ تعریف و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا کند.

خطرپذیری برای تجاری‌سازی برخی فناوری‌ها

بخشی از فناوری‌ها، در واقع لبه دانش هستند؛ از این‌رو بخش خصوصی به‌لحاظ امکانات مالی و قدرت مدیریت نمی‌تواند در تجاری‌سازی آنها خطر کند،بنابراین نیاز است تا شرکت‌های دولتی و فناوری‌محور مانند مگفا وارد کار شده و به شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان در این مسیر سخت کمک کنند.

مرکز مگفا در زمینه‌های مختلف حوزه فناوری اطلاعات مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین و کلان داده‌ها، مطالعات و پژوهش‌های خوبی انجام داده و آمادگی تعریف و اجرای پروژه‌های کاربردی مبتنی بر این مطالعات و پژوهش‌های را در کارخانجات صنعتی دارد، اما هنوز این فناوری‌ها در صنعت رسوخ پیدا نکرده و وظیفه کارخانجات صنعتی و معدنی به‌ویژه کارخانجات صنعتی معدنی بزرگ و با درآمد بالا این است که این فناوری‌ها را در صنعت مورداستفاده قرار دهند. در این صورت علاوه بر ایجاد فرصت فعالیت بخشیدن به ایده‌ها و نمونه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با این فناوری‌ها در صنعت و توسعه بازار برای آنها، بهره‌وری و قابلیت رقابت‌پذیری این کارخانجات نیز افزایش می‌یابد و سود این کار بیش از همه به خود آن کارخانجات صنعتی بزرگ خواهد رسید.

رتبه نخست ایران در تولید علم در منطقه

مگفا به‌عنوان شرکت تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تلاش می‌کند مانند ایدرو رسالتش را در توسعه فناوری اطلاعات کشور انجام دهد. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای پیشگام قبل از تمام سازمان‌ها و نهادهای متولی زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور از دهه‌های قبل، مصادیقی از مشارکت در سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر را با شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تبدیل فناوری به تولید دانش‌بنیان انجام داده و می‌دهد که برخی از آنها مانند بانک خون بند ناف و الیاف ترکیبی نوید، بسیار ارزشمند و موفق بوده‌اند. 

در حال‌ حاضر نیز مشکل اصلی زیست‌بوم دانش‌بنیان همین مقوله بوده که ایدرو و شرکت‌های تابعه‌اش از قبیل مگفا با تکیه بر سوابق و تجارب ارزشمند خود آمادگی دارند در این زمینه در صورت مهیا شدن الزامات و منابع موردنیاز، فعالیت‌های خود را توسعه دهند. 

مرکز مگفا از طریق تعریف و برون‌سپاری برخی پروژه‌ها و طرح‌ها، ارائه خدمات مشاوره فنی و مشارکت در سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر تلاش می‌کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با حوزه تخصصی خود را یاری کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45a5jq