پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 20237
تاریخ انتشار: 1401/08/09 07:09
رئیس‌جمهوری در نشست با روسای دانشگاه های سراسر کشور:

دانشگاه‌ها بهترین جایگاه برای گفت‌وگو و ارائه راهکار هستند

رئیس‌جمهوری دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفت‌وگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار دانست و گفت: شرط مهم این گفت‌وگوها فهم درست مسائل است.

رئیسجمهوری دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفتوگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار دانست و گفت: شرط مهم این گفتوگوها فهم درست مسائل است.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در دیدار با رؤسای دانشگاههای سراسر کشور، دانشگاه‌‌ها را مراکز پرنشاط و پویایی دانست که با تولید علم و ارتقای توانمندیهای علمی برای کشور قدرت تولید کرده و دشمنان ایران را ناکام
گذاشته
اند.

رئیسجمهوری علم و دانش را مهمترین ابزار هدایت و نجات انسان و هموارکننده مسیر پیشرفت، تعالی و رسیدن انسان به سعادت دانست و افزود: حرمت و قداست دانشگاه هم به همین علت است؛ پس بر رؤسا، اساتید، دانشجویان و همه اجزا و ارکان جامعه علمی و دانشگاهی است که محور اصلی تلاش خود را حفظ و ارتقای روحیه تولید علم و دانش در دانشگاهها قرار دهند.

رئیسی در ادامه صحبتهای خود سیاسی بودن را از الزامات فضای دانشگاه دانست و تاکید کرد: سیاسی بودن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویتهایش را با مسائل کشور منطبق کند.

رئیسجمهوری گریزی هم به رخدادهای روزهای اخیر کشور، از جمله در دانشگاهها زد و دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفتوگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار دانست و افزود: شرط مهم این گفتوگوها فهم درست مسائل است؛ اگر مسائل بهخوبی تحلیل نشود یا تحلیلها بیش از آنکه از حقیقت نشأت گرفته باشد، تحت تاثیر فضاسازیها و جوسازیهای رسانهای و مجازی باشد، راهکارهای ارائهشده راه به خطا خواهند برد.

رئیسجمهوری با تکرار این نکته مهم که جنگ امروز، جنگ روایتها است، بر اهمیت تبیین روایت درست و صادق تاکید کرد و گفت: دشمن که تلاش بسیاری کرده بود  که فعالیتهای علمی، صنعتی، تولیدی و خدماتی در کشور متوقف و ارتباطات ایران با دیگر کشورها قطع شود، وقتی در عمل خود را ناکام دید شروع به توطئه و کارشکنی کرد.

رئیسجمهوری درباره پیشرفتهای کشور که موجب ناکامی دشمن شد، به ذکر مثالهایی پرداخت و گفت: دشمن بهصراحت اعلام کرد تلاش خواهد کرد فروش نفت ایران را به صفر برساند، اما در حال حاضر صادرات نفت کشور به آمار قبل از تحریمها نزدیک شده است.

 ارتقای رتبه علمی دانشگاههای کشور قابلتوجه است و خلاف خواست و تلاش دشمن برای منزوی کردن کشور، ارتباطات با همسایگان و کشورهای منطقه در حال گسترش است.

رتبهبندی معلمان بعد از ۱۱ سال معطلی، رشد حدود ۵ برابری حجم تجارت خارجی ایران و نزدیک شدن تراز تجاری کشور به روند مثبت، افزایش سهم ایران از ترانزیت، اقتصاد و پیشرفت علمی و فناوری منطقه از دیگر مثالهای رئیسجمهوری در بیان مصادیق پیشرفتهای اخیر کشور بود.

رئیسجمهوری افزود: البته در کنار این پیشرفتها برخی کمبودها و مشکلات در رفع گرههای ذهنی در دانشگاهیان و برخی اقشار ایجاب میکند دانشگاه جهاد تبیین را یکی از مهمترین اولویتهای خود بداند.

رئیسی با تاکید بر اینکه نخستین و مهمترین راهکار تقویت نظم و آرامش در دانشگاهها تبیین و رفع گرههای ذهنی دانشجویان و اساتید است، سازکارها و ظرفیتهای درون دانشگاه را برای حفظ نظم، انضباط و آرامش کافی دانست و افزود: دشمن میخواهد دانشگاه محل اغتشاش و ایجاد ناآرامی و بیاخلاقی باشد.  باید در مقابل خواست این دشمن با قدرت و با کمک اساتید و دانشجویان بابصیرت ایستادگی کرد و دشمن را ناکام گذاشت.

در این نشست و پیش از سخنان رئیسجمهوری تعدادی از رؤسای دانشگاههای سراسر کشور به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8am5