جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 2874
تاریخ انتشار: 1400/07/17 11:41

داخلی‌سازی قطعات فوق‌ایمنی ادامه دارد

همزمان با نمایش دستاوردهای خودکفایی شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا، پروژه ساخت قالب‌های ریل صندلی به‌عنوان یکی از قطعات فوق‌ایمنی خودرو در این شرکت آغاز شده است.

 ریل صندلی، یکی از قطعات فوق‌ایمنی در خودرو به‌شمار می‌رود و به‌دلیل حساسیت و ویژگی‌های ساخت این قطعه، تاکنون به صورت ۱۰۰ درصدی از خارج کشور وارد می‌شد اما شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی در راستای اجرای نهضت بومی‌سازی قطعات سایپا، مکانیسم ساخت داخل آن را فراهم آورده است.

افزایش عمق ساخت داخل

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در حوزه بدنه و قطعات پلاستیکی محصولات گروه خودروسازی سایپا، ساخت قالب‌های موردنیاز را به شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی محول کردیم که عملکرد خوبی داشتند و باعث شد ساخت قالب‌های بدنه محصول جدید آریا را نیز به این شرکت زیرمجموعه سایپا محول کنیم. به‌گزارش سایپانیوز، وی افزود: در آینده نیز پروژه‌هایی برای افزایش عمق ساخت داخل و تولید محصولات جدید خواهیم داشت که با تکیه بر توان مجموعه‌های داخلی از جمله شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا هیچ وابستگی به خارج نخواهیم داشت.

وی با اشاره به ضعف گروه خودروسازی سایپا از نظر تنوع محصولات، اظهارکرد: در ۲ تا ۳ سال گذشته تمرکز خود را روی تنوع‌بخشی به سبد محصولات سایپا گذاشتیم و این روند تا تحقق هدف عرضه ۸ محصول در ۳ سال ادامه خواهد داشت. مدیرعامل گروه سایپا گفت: برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و طراحی و تولید محصولات جدید روی توان داخلی و توانمندی‌های مجموعه گروه خودروسازی سایپا مانند شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم.

سلیمانی با اشاره به اینکه افزایش داخلی‌سازی قطعات صنعت خودرو یکی از هدف‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گروه خودروسازی سایپا به‌شمار می‌آید، افزود: یکی از بخش‌های مهم این داخلی‌سازی، بومی‌سازی ریل صندلی برای محصولات داخلی بود که امروز به نتیجه رسیده است.

ساخت ریل صندلی

مدیرعامل شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی در ادامه با ارائه گزارشی از دستاوردهای این شرکت در زمینه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو، اظهارکرد: مکانیسم ساخت ریل صندلی خودرو برای تمامی محصولات داخلی در شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا امکان‌پذیر شده و با اجرای آن حدود ۳ میلیون یورو کاهش ارزبری را شاهد خواهیم بود.

مجید رمضانی با بیان اینکه ساخت قالب‌های این قطعه فوق‌ایمنی برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود، افزود: این قالب‌ها برای ساخت ریل صندلی‌های دو محصول جدید شاهین و آریا به‌کار گرفته خواهند شد اما به شکلی طراحی شده‌اند که محصولات ساخته‌شده توسط آنها با اندکی تغییر، امکان استفاده در تمام محصولات داخلی کشور را داشته باشد.

وی به پروژه ساخت قالب‌های پلاستیک نیز در شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال حدود ۷۰ درصد کل پروژه قالب‌های پلاستیک، داخلی‌سازی می‌شود که ۱۱۰۰ میلیارد ریال کاهش ارزبری را به‌دنبال خواهد داشت.رمضانی با تاکید بر اینکه در ساخت قطعات استاندارد، وابستگی به خارج از کشور کم شده است، گفت: اکنون دانش فنی در زمینه ساخته قالب افزایش یافته و درحال‌حاضر تمامی قطعات قالب در داخل کشور ساخته می‌شود. مدیرعامل شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی گروه خودروسازی سایپا تشریح کرد: در بحث برخی قطعات لوازم‌خانگی نیز ورود کرده‌ایم و برخی از قالب‌های آنها را خواهیم ساخت، علاوه‌بر این در ساخت قالب‌های واگن مترو نیز مشارکت خواهیم داشت.

صادرات غیرنفتی

کاهش صادرات نفتی فرصتی برای تحرک اقتصادی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش صادرات نفتی را فرصت مناسبی برای تحرک بخش‌های مختلف اقتصادی عنوان کرد و گفت: با لکوموتیو صادرات باید چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاوریم.

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: صادرات همواره مهم بوده و در این دولت نیز بسیار مهم است، چراکه صادرات نفتی کاهش یافته و نقش صادرات غیرنفتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی این موضوع را فرصت بسیار مناسب و مغتنمی برای تحرک در بخش‌های گوناگون اقتصادی دانست و تصریح کرد: تنظیم تراز تجاری کشور بیش از آنکه بر عهده نفت و بانک مرکزی باشد بر عهده صادرات و قشر صادرکننده است که این موضوع اهمیت صادرات غیرنفتی را افزایش می‌دهد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: بسیاری از تولیدات کشورمان دیگر تقاضای داخلی ندارند و باید با لکوموتیو صادرات چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاوریم و تقاضای خارجی برای بخش‌هایی از تولیدات‌مان که بیش از نیاز بازار است شکل دهیم. فاطمی‌امین با اشاره به نقش دولت در این باره، گفت: ۴ محور اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت ۴ وظیفه مهم دولت است.

هدف‌گذاری برای افزایش صادرات

علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز از تعریف ۱۴ پروژه زیرساختی و ۱۱ پروژه مسیرهای تجاری برای تحقق اهداف صادراتی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: در مجموعه سازمان توسعه تجارت، ارتباط دوسویه با رویکرد تجارب آرا با استفاده از نظرات بخش خصوصی و صادرکنندگان را دنبال می‌کنیم تا سیاست‌های توسعه تجاری را بتوانیم محقق کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات کشورمان به میزان ۳۵ میلیارد دلار در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده، تاکید کرد: این هدف‌گذاری با تاکید بر صادرات غیرنفتی، تعامل با کشورهای همسایه، اصلاح پارامترهای صادراتی، هماهنگی سیاست‌های ارزی و صادراتی و همچنین تکمیل زنجیره‌های صادراتی و ارزش‌افزوده مورد تاکید است.

 رئیس کل سازمان تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشورهای صادراتی به اولویت‌های اول و دوم تقسیم شده است، ادامه داد: تمام تمرکز برای بسیج منابع روی کشورهای اولویت نخست است که این کشورها شامل کشورهای همسایه و کشورهایی مانند هند و چین است.

تصویب سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه این بحث با تاکید بر توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به موضوع جهش صادرات بر لزوم برنامه‌ریزی جهت تسهیل و رفع موانع صادرات در کوتاه‌مدت تاکید کرد و از تصویب و ابلاغ سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات خبر داد. سیدمهدی نیازی درباره تصویب «سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات» در ستاد اقتصادی دولت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به ماموریت‌های خود و اهمیت حوزه صادرات، با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تدوین و اجرای برنامه‌های مختلف با هدف‌گذاری کمی و کیفی در کوتاه‌مدت با موضوع رفع موانع صادراتی کرد. 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این حوزه جلسات متعدد با بخش خصوصی و مذاکرات فشرده در سطح دولت انجام شد، افزود: مصوبه «سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات» در ۲۶ ماده تنظیم شده است. نیازی در ادامه سخنان خود تصویب این بسته را موجب کمک به فعالیت‌های توسعه صادرات دانست که بسیاری از موانع صادراتی مطرح شده توسط بخش خصوصی را رفع می‌کند.

ثبات در دستورالعمل‌ها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در سیاست‌گذاری مرتبط با تجارت بین‌المللی، بر ایجاد ثبات در قوانین و دستورالعمل‌های این حوزه تاکید کرد. محمدرضا پورابراهیمی ایجاد ثبات در دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط با بخش خصوصی فعال را یکی از مطالبات اصلی بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: انطباق فعالیت بخش خصوصی با تغییر مکرر دستورالعمل‌ها کار سختی است و ایجاد ثبات در قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مجموعه متولیان این حوزه در یک بازه زمانی مشخص، مثلا یک ساله، امر مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی در ادامه سخنان خود تعیین‌تکلیف تعهدات صادرکنندگان در سنوات گذشته را یکی دیگر از خواسته‌های بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: این موضوع به‌ویژه برای صادرکنندگان خوشنام باید موردتوجه قرار گیرد و لازم است کمک کنیم تا صادرکنندگان خوشنام از محدودیت‌های ناشی از آن خارج شوند.

دولت باید نظارت کند

در ادامه عزیزاله اکبری‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره صادرات و تجارت گفت: دولت باید نظارت کند و کار هدایت و سیاست‌گذاری را در حوزه تجارت خارجی انجام دهد.

وی با بیان اینکه در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم، تصریح کرد: باید آرایش خاص و متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیز ایجاد شود تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

رکوردشکنی در تولید زامیاد

گفتنی است شرکت زامیاد زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا با تولید بیش از ۱۷ هزار خودرو در ۶ ماه نخست امسال، رکوردشکنی کرد. این شرکت در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ با تولید ۱۷ هزار و ۷ دستگاه انواع محصولات تجاری، توانست بیشترین میزان تولید خودرو در ۶ ماه را در بازه زمانی ۱۰ سال گذشته به‌نام خود ثبت کند. این در حالی است که همچنان مشکلات و موانع بی‌شماری به‌واسطه تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی اعم از دشواری تامین مواد اولیه، خرید برخی قطعات خارجی، افزایش قیمت قطعات و نقل‌وانتقال بانکی بین‌المللی در کنار شیوع بیماری کرونا پابرجاست؛ همچنین، قطعی مکرر برق در تابستان امسال نیز مشکلات تولید را دوچندان کرد اما موفقیت شرکت زامیاد در عرصه تولید، باوجود همه این موانع، رقم خورده است. 

باتوجه به ورود محصولات جدیدتر به سبد عرضه زامیاد نظیر وانت پادراپلاس و کارون و برنامه افزایش تولید آن در نیمه دوم امسال، پیش‌بینی می‌شود این شرکت بتواند در عرصه تولید انبوه محصولات تجاری باکیفیت‌تر نیز موفقیت‌های زیادی کسب کرده و پاسخگوی نیاز بازار به محصولات تجاری سبک و نیمه‌سنگین باشد. 

تولید ۲۱۲ هزار خودرو در ۶ ماه

گروه خودروسازی سایپا با تولید ۲۱۲ هزار خودرو در ۶ ماه نخست امسال، علاوه‌بر ثبت رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۰ درصد برنامه تولیدی خود در سال جاری را نیز محقق کرد. گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰، توانسته در سایت‌های تولیدی خود در شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، بن‌رو، سایپاسیتروئن، زامیاد و سایپادیزل تعداد ۲۱۲ هزار دستگاه انواع محصولات سواری و تجاری تولید کند که این میزان، نسبت به تولید ۲۰۳ هزار دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، حاکی از رشد ۵ درصدی است. براساس این گزارش، گروه خودروسازی سایپا موفق شده با تولید این تعداد انواع محصولات خود، ۱۰۰ درصد برنامه اعلام شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید را محقق کند.موفقیت درخشان گروه خودروسازی سایپا در زمینه تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ در شرایطی انجام‌شده که این خودروساز از سال گذشته تولید پرتیراژترین خودرو داخلی یعنی خانواده پراید را متوقف کرده و در شرایط تحریم، قطع همکاری شرکای تجاری و پاندمی کرونا توانسته با جایگزینی محصولات ایرانی و تعمیق داخلی‌سازی قطعات، این موضوع را به نحو شایسته مدیریت کند.

نکته قابل‌توجه در ثبت آمار تولید ۲۱۲ هزار دستگاهی گروه سایپا آن است که همواره به‌دلیل تعطیلات نوروزی و تعطیلات تابستانی خودروسازان، آمار تولید خودرو کشور در ۶ ماه اول بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کل تولید سالانه است، لیکن گروه سایپا قطعا تولید گروه سایپا در انتهای سال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. این در حالی است که باتوجه به برنامه عرضه ۳ محصول جدید شاهین اتوماتیک، آریا و اطلس در نیمه دوم امسال پیش‌بینی می‌شود آمار تولید خودرو در گروه سایپا تا پایان سال از برنامه مدنظر عبور کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/275rn3