یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 7582
تاریخ انتشار: 1400/09/15 19:14

خودکفایی، حلقه مفقوده این صنعت مهم و اساسی

آسانسورها و پله برقی‌ها در سال‌های اخیر جزو کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اجزای یک بنا محسوب می‌شوند.

هفته گذشته ،بالابر، پله برقی و صنایع وابسته به آن در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. صنعتی که علیرغم تحریم‌ها و محدودیت‌های واردات قطعات ، پیشرفت چشمگیری را در زمینه تولید ریل‌ها، درب‌ها، گیربکس ها و قطعات داشته است. آسانسورها و پله برقی‌ها در سال‌های اخیر جزو کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اجزای یک بنا محسوب می‌شوند. فعالان این حرفه در راستای خودکفایی کشور در این صنعت حیاتی، گام‌های موثری برداشتند و برای داخلی‌سازی صنعت آسانسور اقدامات موثری انجام شده است.

واردکنندگان این صنعت نیز اقدام به واردات قطعات اساسی موردنیاز این صنعت از کشورهای ترکیه، چین و دیگر کشورهای مطرح در این حوزه کرده اند. به بهانه برگزاری نمایشگاه تخصصی آسانسور و پله برقی با فعالان و متخصصان این حوزه به گفتگو نشسته و از آن‌ها درباره عملکرد مجموعه متبوع خود و همچنین کم و کیف برگزاری نمایشگاه پرس و جو کردم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

از قالب‌سازی تا تولید‌کننده بنام پک‌های آسانسوری

در ابتدای بازدید خود از نمایشگاه صنعت آسانسور و پله برقی، با رامشینی تولید کننده پکیج‌های کلی آسانسور به گفتگو نشستم. وی در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه بیش از ۲۵ سال است که در صنعت آسانسور مشغول به فعالیت هستیم، اظهار داشت: من فعالیت خود را از قالب‌سازی شروع کرده و با انجام کارهای فنی به کار فروش قطعات تولیدی خود مشغول شدم. در حال حاضر نیز وارد کننده هستم. در سال‌های ابتدایی تولید گاورنر داشتیم و تولید‌کنندگان قدیمی آسانسور ما را به عنوان تولید‌کننده با سابقه گاورنر آسانسور می‌شناسند. تولید‌کننده موتورهایpac و تابلوهای آسانسور و تراوال ۲۴ رشته تمام مس پارت وایرل با برند انحصاری شرکت و همراه با دوسال گارانتی هستیم. شرکت وارد کننده سیم بکسل گستاولف و ریل‌های آسانسوری از کشور چین نیز هستیم.

نمایشگاه-آسانسور

در تولید ملزومات اساسی هنوز خودکفایی لازم را نداریم

رامشینی ضمن اشاره به محدودیت ایران در تولید برخی قطعات اظهار داشت: ما پک هایی را در اختیار داریم که از تولیدات ایرانی استفاده شده باشد؛ اما کشور ایران از لحاظ تولید ریل هنوز مشکلاتی دارد و هنوز به کیفیت لازم نرسیده‌ایم. ما فقط مدل t۹ ریل‌های ایرانی را تولید می‌کنیم. اولین تولید کننده ریل های آسانسور ایرانی هستیم اما برای آسانسورهایی که طبقات بیشتری دارند نمی‌توانیم از ریل‌های ایرانی استفاده کنیم و باید حتما از ریل های t۱۹ استفاده شود.

رامشینی در ادامه شرکت خود را اولین تولید‌کننده پک آسانسور معرفی کرد و گفت: مهم ترین تولیداتمان ریل آسانسور است که اصلی‌ترین قطعه در آسانسور عنوان می شود. در ایران تنها سه کارخانه ریل داریم که طی این سه چهار سال اخیر تاسیس شده‌اند اما تولید موتورگیربکس در انحصار حداقل ۴۰ تولید‌کننده است. همچنین تولید تراول کابل نیز از فعالیت‌های اصلیمان به شمار می رود. مهم ترین قطعات یک آسانسور ۵ یا ۶ قلم است که آن‌ها را تا جایی که ممکن است به صورت داخلی و پک تولید می کنیم. این قطعات که شامل موتور آسانسور، درب‌های آسانسور، تابلو فرمان و تراول‌کابل و ریل‌های آسانسور است را به صورت خودکفا تولید می کنیم.

تولید داخلی صنعت کشور را زنده نگه می‌دارد

وی در ادامه افزود: متاسفانه ما در ایران هنوز تکنولوژی تولید ریل‌های سنگین را نداریم و مجبوریم ریل را از کشور چین وارد کنیم اما سعی داریم قطعاتی که استفاده می‌کنیم ایرانی باشد تا هم گارانتی را خود شرکت می تواند تضمین کند و هم به تولید ملی کمک می کنیم و چرخه صنعت کشور را خودمان بچرخانیم. درب‌های آسانسور و کفشک‌ها تمام تولید شرکت خودمان است و تا آنجایی که بتوانیم تمام تلاشمان این است که از تولیدات داخلی ایرانی استفاده کنیم.

موتوژن تبریز و سپاهان اصفهان تامین‌کننده قطعات اولیه

رامشینی در پاسخ به این سوال که چه میزان از قطعات وارداتی است گفت: صددرصد محصولات ما ساخت داخل است. سیم‌پیچ‌های موتور گیربکس‌ها ما از موتوژن تبریز تهیه می‌شود، تراول کابل، تابلو فرمان، درب‌ها و ریل‌ها نیز آلیاژ آن از سپاهان اصفهان خریداری می‌شود و مابقی قطعات نیز از ریخته‌گری خودمان تولید می‌شود.

این تولید کننده و واردکننده قطعات آسانسور در پایان خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر تمرکزمان را بر صادرات گذاشتیم اما متاسفانه در بسیاری از بخش ها ما تحریم هستیم اما با چند کشور دوست و همسایه همکاری‌ و صادرات داریم. در نمایشگاه نیز با مشتری هایی از بصره کشور عراق به منظور ارسال بار مکاتبات و گفتگو‌هایی انجام دادیم. اولویت و دیدگاه آینده ما بر صادرات است.

جلب رضایت مشتری با کیفیت و تحویل به موقع محقق می‌شود

پس از آن به سراغ حامد مدیر فنی و فروش یکی از واردکنندگان این صنعت رفتم. او در توضیح محصولات تولیدی و وارداتی شرکتشان گفت: ما تولید‌کننده درب‌های لولایی و درب اتومات آسانسور هستیم. قطعات درب‌های اتومات را از کشور ترکیه وارد می‌کنیم و در ایران مونتاژ می‌کنیم. ما در درب آسانسور تنوع زیاد داریم. درب‌های شیشه‌ای و قاب دار و انواع درب را تولید می‌کنیم. در تولید درب های لولاییمان نیز سعی کردیم طرح های چشم نواز به بازار عرضه کنیم. درب‌های لولاییمان را سنگین کار می‌کنیم. همچنین کابین های لوکس نیز جز محصولات تولیدی ما است. محصول جدیدی که امسال به محصولاتمان اضافه کردیم موتور آسانسور است که نمایندگی دو شرکت مطرح مترو پلاست و زییلابگ را در انحصار داریم.

نمایشگاه-آسانسور۱

حامد در ادامه درباره همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در این زمینه توضیحاتی داد و گفت: یکسری قطعات اصلی از کشور ترکیه‌است و بقیه را ما در ایران تولید میکنیم و سپس سرهم می‌کنیم. به طور کلی محصولاتمان یک درصدی ترک و یک درصد ایرانی است و الباقی تولید و ساخت داخل است. سعی داریم با حفظ کیفیت محصولات و امتیاز تحویل به موقع رضایت مشتری رو جلب کنیم.

صادرات کم‌رونق با اوضاع داخلی وخیم کشور همسایه

وی توان صادراتی صنعت آسانسور را امیدوار کننده دانست و گفت: ما در حال حاضر به افغانستان عراق (سلیمانیه و اربیل) و آذربایجان صادرات داریم. افغانستان به علت جنگ و رخدادهای اخیر کمتر محصول تهیه می‌کند اما به طور کلی محصولات ما توان صادرات به کشورهای همسایه را دارد و از نظر کیفیت نیز محصولات مناسب برای صادرات را تولید می کنیم. به طور مدام ما به شهرهای مختلف عراق از جمله سلیمانیه، اربیل و کربلا صادرات داریم.

حامد در پایان روند کلی نمایشگاه را مسیری رو به رشد قلمداد کرد و گفت: به رغم وجود کرونا نمایشگاه پرررونق بوده است و حتی قراردادهایی هم با کشورهای همسایه منعقد کرده ایم.

مهندسی معکوس در تولیدات داخلی جای ندارد

در غرفه ای دیگر تابلوفرمان‌های عظیم آسانسور توجهم را جلب کرد. سراغ منور، کارشناس ارشد کیفی یکی از تولید کننده های تابلو فرمان رفتم و از او خواستم تا توضیحاتی درباره محصولاتشان بدهد. منو در توضیحات خود گفت: تابلوفرمان های ما ساخت و طراحی کامل ایران است که با درایوهای زیما که آن هم ساخت کشور خودمان است تولید شده است. این قطعات جز محصولاتی است که مهندسی معکوس نشده و صفر تا صد محصولات ساخت داخل است. در حال حاضر با توجه به آسانی در نصب، شرکت‌های آسانسور و نصاب‌ها سراغ این محصول می‌آیند. کارکرد این تابلوفرمان‌ها در آسانسورهای کششی، دوسرعته ، هیدرولیک صنعتی و ساختمانی و الخصوص آسانسور و جک‌های بالابر است. طراحی ساخت و اجرا از صفر تا صد به عهده خود ما است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jnmo2