شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 16943
تاریخ انتشار: 1401/03/03 23:11
تحقق ۱۰۰ درصدی یک هدف‌ در سایپا

خودرو ناقص کف کارخانه نداریم

گروه صنعت: سایپا در دو ماه نخست امسال، افزایش تولید را ادامه داده و توانسته در فروردین روزانه ۱۳۰۳ خودرو و در اردیبهشت ۱۵۲۳ خودرو تولید کند و در هفته پایانی اردیبهشت، تولید روزانه آن به ۱۷۳۰ خودرو رسیده است.

  گروه خودروسازی سایپا در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره تقویت تولید دانش‌بنیان و براساس یکی از بندهای فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری به‌منظور افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت، این مهم را در دستور کار خود قرار داده و توانسته در بهمن و اسفند سال گذشته به ترتیب ۱۰۶۰ و ۱۱۲۳ خودرو به صورت روزانه تولید و روانه بازار کند و روند افزایشی تولید را داشته باشد.

در دی ۱۴۰۰، آمار خودروهای ناقص در پارکینگ این شرکت، ۷۹ هزار و ۲۶۴ خودرو بوده که شمار این خودروها در اسفند سال گذشته به حدود ۴۳ هزار خودرو کاهش یافته تا شاهد تحقق ۱۰۰ درصدی هدف تعیین‌شده در راستای کاهش تعداد این خودروها طی سال ۱۴۰۰ باشیم. به‌گزارش سایپا، همچنین تعداد خودروهای ناقص در اردیبهشت امسال از ۳۱ به ۲۵ هزار خودرو (کاهش ۶ هزار خودرو) رسیده تا شاهد کاهش ۱۸ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های گروه خودروسازی سایپا تا پایان اردیبهشت امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ باشیم. البته به‌زودی تعداد خودروهای یادشده به ۲۰ هزار خودرو خواهد رسید.

تولید با عبور مستقیم

در سال ۱۴۰۱ تعهدات کلی گروه خودروسازی سایپا ۱۹۴ هزار و ۹۱۳ خودرو و تعهدات معوق آن، ۶ هزار و ۱۹۰ خودرو است که نشان از کاهش قابل‌توجه تعهدات معوق این شرکت دارد. در بخش تولید تجمیعی گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۵۶ هزار خودرو تولید شده است. براساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش تاکنون ۹۹ درصد برنامه محقق شده که از این تعداد، تولید حدود ۵۰ هزار خودرو براساس تولید به صورت عبور مستقیم حدود ۹۰ درصدی انجام شده است.

ضرورت نقد سازنده

رئیس و اعضای کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از خط تولید شاهین و حضور در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در نشستی مشترک با مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد گروه سایپا بر ضرورت حمایت از صنعت خودرو برای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در ارتقای کیفیت و توسعه محصول تاکید کردند. در جریان این بازدید و نشست، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: صنعت خودرو کشور در مقطع زمانی فعلی نیازمند نقد سازنده است، نه تخریب و تقبیح تا بتواند در مسیر پیشرفت گام بردارد.

سیدشمس‌الدین حسینی با اشاره به بازدید جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خط تولید و مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا، اظهار کرد: در بازدید انجام‌شده قصد داشتیم به صورت حضوری از وضع موجود مطلع شویم؛ همان‌طور که نقد سازنده عامل پیشرفت خواهد بود، تخریب غیرسازنده نیز نابودکننده است و به همین دلیل از گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان یکی از دو گروه مهم خودروسازی کشور بازدید کردیم.

او ادامه داد: در این بازدید به این باور رسیدیم که خودروسازی کشور در مرحله‌ای است که باید به جای تخریب و تقبیح، به نقد سازنده بپردازیم و نیازمند راهکار و راه‌حل هستیم تا بتوانیم در مسیر پیشرفت گام برداریم.

حسینی افزود: صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین و رقابتی‌ترین صنایع جهان به‌شمار رفته و باید به این مسئله در پیشبرد اهداف صنعت کشور توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشیم.

او با اشاره به نگاه مجلس شورای اسلامی به فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری که اواخر سال گذشته برای خودروسازها تبیین شد و کمکی که نمایندگان مردم می‌توانند به خودروسازی‌ها در این راستا داشته باشند، افزود: کارکرد و ماهیت مجلس شورای اسلامی از نگاه مردم این است که منافع آنها مدنظر و در اولویت قرار گیرد.

نگاه جدی به رقابت

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس نیازمند نگاه جدی به تسهیل رقابت در صنعت خودرو هستیم و این موضوع را دنبال می‌کنیم، گفت: در تلاشیم فضای کسب‌وکار برای صنعت خودرو بهبود یابد و در این مسیر گام برخواهیم داشت.

او تاکید کرد: در تلاشیم به چارچوبی با عنوان سند توسعه دست یابیم تا بتوان نوآوری‌های صنعت خودرو را تجاری کرد و اگر به جایی رسیدیم که تسهیل رقابت یعنی در نظر گرفتن کیفیت، تنوع و قیمت در اولویت قرار گیرد، می‌توان یک گام به جلو برداشت.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه گروه خودروسازی سایپا به نقطه‌ای رسیده که درک می‌کند این شیوه سهامداری به نفعش نیست، اظهار کرد: باید براساس سیاست‌های اصلی ۴۴ قانون اساسی، ضمن انجام تسهیل رقابت، اصلاح حاکمیتی شرکتی نیز مدنظر قرار گیرد و خودروساز خود را در معرض رقابت با دیگران بگذارد. حسینی ادامه داد: همچنین اصلاح نظام تامین مالی که می‌تواند بار مالی خودروساز را کاهش دهد باید دنبال شود؛ این موارد در نگاه و عملکرد خودروساز موثر است و در عین حال باید به مسائلی مانند تکنولوژی توجه کرد. او با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی ریل‌گذاری و پشتیبانی‌های قانونی و موردنیاز صنعت خودرو در دستورکار قرار دارد، گفت: اگر طرحی از سوی خودروساز اعلام شود که نیازمند حمایت است، به‌طور حتم در مجلس شورای اسلامی دنبال خواهد شد. البته همان‌طور که خودروساز انتظار حمایت از این صنعت را از مجلس دارد باید این نگاه را داشته باشد که رقابت تسهیل شود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی درباره نقدهایی که به‌تازگی نسبت به خودروهای کف پارکینگ مطرح شده، تصریح کرد: با تلاش‌های انجام‌شده در دوره مدیریت جدید و با تدابیر اندیشیده شده در ۲ ماه اخیر، خودروهای ناقص تولید شده گروه خودروسازی سایپا از ۸۰ هزار خودرو به حدود ۲۰ هزار خودرو کاهش یافت که همین اتفاق مشخص می‌کند نقد واردشده درست بوده اما باید بدانیم این مشکل مربوط به مدیریت قبلی بوده است.

حسینی ادامه داد: خوشبختانه در دوره جدید مدیریتی، اصلاحات در این‌باره مدنظر قرار گرفته و کاهش خودروهای ناقص در پارکینگ خبر بسیار خوبی بود که شنیده شد و قابل‌تقدیر است و باید در این مسیر گام برداریم که در حد استاندارد، خودرو در پارکینگ موجود باشد.

خودرو و طرح حمایت از خانواده

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: گروه خودروسازی سایپا برای تحقق برنامه ابلاغ‌شده درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با توجه به تحقق برنامه‌های تولید مطابق سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچ محدودیتی در اجرای طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ندارد.

حسین کاظمی در برنامه میز اقتصاد با بیان مطلب یادشده افزود: گروه خودروسازی سایپا در طرح جدید فروش در سامانه یکپارچه، ظرفیت قابل‌توجهی برای متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت براساس برنامه تولید به میزان ۳۵ هزار خودرو در نظر گرفته است.

او تاکید کرد: پس از ابلاغ مصوبه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی، در گروه خودروسازی سایپا از سال گذشته تاکنون ۸ طرح اجرا کرده‌ایم و تاکنون ۳۵۰۰ نفر در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ثبت‌نام نهایی خودرو را انجام داده‌اند.

کاظمی با اشاره به تولید به صورت عبور مستقیم ۸۵ درصدی محصولات گروه سایپا گفت: با تولید روزانه ۱۸۰۰ خودرو که با تلاش کارگران، مهندسان و مدیران گروه سایپا محقق شده، هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام از متقاضیان در اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نداریم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5dvb