چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 16542
تاریخ انتشار: 1401/02/28 00:37
مدیرعامل ساپکو تاکید کرد

خودروسازی ویترین توسعه صنعتی

گروه صنعت: مدیرعامل ساپکو با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت خودرو کشور، گفت: خودروسازی، ویترین توسعه صنعتی است و هیچ کشوری آن را به‌دست بیگانگان نمی‌سپارد.

مدیر عامل ساپکو به نظم ساختاریافته، شفافیت و فرآیندمحوری تامین قطعات و مواد اولیه در مجموعه ساپکو به‌عنوان رهبر شبکه تامین گروه صنعتی ایران‌خودرو اشاره و تاکید کرد: در مدیریت زنجیره تامین، از شناسایی و انتخاب تامین‌کنندگان گرفته تا عقد قرارداد و پس از آن، پایش کیفیت و ارتقای توانمندی‌های زنجیره، فرآیندهای متعددی وجود دارد و براساس همین فرآیندها و سیستم‌های اطلاعاتی است که مدیریت حجم وسیعی از قطعات و مجموعه‌ها در کنار تعدد سازندگان میسر می‌شود.

عادل پیرمحمدی گفت: برای تمامی قطعات، فرآیند ارزیابی و انتخاب از مرحله شناسایی منبع تامین، آغاز و پس از ارزیابی‌های لازم و انتخاب سازنده، فرآیند تکوین از مرحله امکان‌سنجی اولیه تا ارائه نمونه و صحه‌گذاری محصول و فرآیند تولید و اخذ تاییدیه‌های لازم برای ارسال قطعه یا مجموعه به خط تولید خودروساز انجام می‌شود.

صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع

 پیرمحمدی ادامه داد: پس از این مراحل و طی دوره تولید انبوه با پایش و ارزیابی عملکرد قطعه‌ساز، اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت و توانمندی‌های زنجیره تامین انجام می‌شود. به‌منظور عقد قراردادهای تامین نیز فرآیندهای ساختاریافته جاری است و مراحل بررسی، تایید قیمتی و انطباق با مولفه‌های حقوقی و قیمتی قرارداد از سوی مراجع حقوقی انجام می‌شود.

مدیرعامل ساپکو درباره موضوعات مطرح‌شده در شکایت ۱۷ نماینده مجلس شورای اسلامی و درخواست اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: صنعت خودرو ایران به‌عنوان لکوموتیو صنایع کشور در کشاکش تحریم‌های ظالمانه بیگانگان، جزو نخستین صنایعی بود که در معرض تحریم قرار گرفت.

وی افزود: تمام کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته با محصولات خود به‌ویژه صنعت خودرو به جهان معرفی شده‌اند. ژاپن با تویوتا یا هوندا، کره با هیوندای، کیا، ال‌جی و سامسونگ، آلمان با بنز، بی‌ام‌و و فولکس، فرانسه با پژو، رنو و ایرباس و ایتالیا با فیات. صنعت خودرو ویترین صنعتی هر کشور توسعه‌یافته است و در تمام این کشورها، قوانین محکم درباره رشد و توسعه صنعتی و به‌ویژه صنعت خودرو وجود دارد. به‌عنوان مثال، قانون توسعه صنعت خودرو طرحی مصوب در کره‌جنوبی است که مرحله نخست آن طرحی ۲۶ ساله بود که سبب رشد و شکوفایی صنعت کره‌جنوبی شد. آیا در کشور ما طرح‌های بلندمدت برای توسعه صنعتی به تصویب رسیده است؟

وی ادامه داد: صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین‌سازی، الکترونیک، قالب‌سازی و... است؛ بنابراین تا زمانی که طرح بلندمدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت نباشد، توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

پیرمحمدی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو به‌عنوان پیشران و موتور محرک بیش از ۶۰ صنعت دیگر، نقش بسزایی در رشد و توسعه صنعتی و اشتغالزایی کشور ایفا کرده و در این میان، گروه صنعتی ایران‌خودرو، با تبدیل تهدید تحریم به فرصت، در این کارزار نابرابر، از توسعه محصول، اهتمام به ارتقای کیفیت و افزایش تولید محصولات، غافل نمانده و با هدف تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، محصولاتی مانند تارا و دناپلاس اتوماتیک توربوشارژ با ۷۵ درصد ساخت داخل و طراحی و برنامه‌ریزی تولید محصول k۱۲۵، نقش ارزنده‌ای در تبلور اقتصاد مقاومتی داشته است.

مدیرعامل ساپکو افزود: علاوه‌بر تحریم خارجی، سیاست‌گذاری قیمت نیز ضربه سختی به صنعت خودرو کشور وارد کرده و براساس سیاست‌های اتخاذشده، در شرایطی که خودروساز مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم و مس را مطابق با قیمت روز و بعضا بالاتر از قیمت جهانی در بورس خریداری کرده اما محصول نهایی را تا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت تمام‌شده عرضه کرده و زیان‌های انباشته ۳ سال اخیر خودروسازان، گواه این مدعاست.

پیرمحمدی درباره روند افزایش قیمت مواد اولیه در ۵ سال گذشته و قیمت مصوب فروش خودروساز اظهار کرد: مواد اولیه مصرفی خودرو، افزایش قیمت ۷ تا ۱۱ برابری را در این مدت تجربه کرده است. به‌عنوان مثال، نرخ ورق فولادی از کیلویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به ۲۷۳۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده و این در حالی است که سرکوب قیمتی خودرو باعث شده مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام‌شده به خودروساز داده نشود و این فاصله اجباری ایجادشده سبب زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز شده و محدودیت منابع مالی برای سرمایه‌گذاری مطلوب در توسعه محصول را به‌دنبال داشته است.

مدیرعامل ساپکو افزود: زنجیره تامین صنعت خودرو از چاه نفت و معدن، آغاز و طیف وسیعی از صنایع تبدیلی، تولیدی و مونتاژی و همچنین مراکز و صنایع پشتیبان متعددی مانند مراکز علمی و دانشگاه‌ها، شرکت‌های تخصصی حمل‌ونقل، بانک‌ها، موسسات مالی، آزمایشگاه‌ها و... را در برمی‌گیرد؛ بنابراین علاوه‌بر اشتغال ۱۰۰ هزار نفری در خودروسازی، توجه به تعامل و همگرایی اشتغال کل صنایع وابسته به صنعت خودرو مانند فولاد، مس، پتروشیمی و اشتغال بیش از ۶۰ صنعت پشتیبان ضروری است.

پیرمحمدی با اشاره به نقش ارزنده صنعت خودرو در کاهش ارزبری، به حضور بیش از ۲۸ نهاد قانون‌گذار و تصمیم‌گیرنده در صنعت خودرو اشاره و اظهار کرد: پشتیبانی ناقص و بسیار محدود مراکز علمی و دانشگاهی و عدم‌شفافیت و همگرایی نهادهای قانون‌گذار در راهبری صنعت خودرو، در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را به این صنعت تحمیل کرده است.

مدیرعامل ساپکو تاکید کرد: تمام تلاش صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور بر این است که با حداکثر بهره‌برداری از توان علمی و صنعتی کشور، بالاترین و به‌روزترین محصول را به مشتریان ارائه کرده تا مشتری نهایی ضمن بهره‌مندی از امکانات روز، رضایت کاملی از امنیت و کیفیت محصول خریداری‌شده داشته باشد که نتایج بررسی‌های انجام‌شده به‌ویژه درباره محصولات جدید تولیدی خودروسازان، موید این موضوع است. البته به‌دلیل سیاست‌های نادرست اتخاذشده در قیمت‌گذاری خودرو، در ۳ سال اخیر، افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ای که می‌توانست صرف توسعه صنعتی کشور و ارتقای محصول به لحاظ تکنولوژی و کیفیت شود، به جیب برندگان قرعه‌کشی خودرو سرازیر و عامل تورم در سایر حوزه‌های شبه‌سرمایه‌گذاری مانند بازار دلار و طلا شده است.

مدیرعامل شرکت ساپکو افزود: گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن دفاع از دولت، به نقد منصفانه احترام می‌گذارد اما متاسفانه به‌دلیل عدم‌آشنایی دقیق برخی منتقدان با فرآیندهای فعلی خودروساز، این صنعت مورد هجمه بی‌اساس قرار گرفته و به‌منظور تنویر افکار عمومی و دفاع از دستاوردهای ارزنده صنعت خودرو، آماده پاسخگویی و تبیین فرآیندهای تامین مواد اولیه و قطعات هستیم.

اجرای پروژه ایران‌خودرو پاورترین (IKPT)

در حکمی از سوی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، محمد محمدی به‌عنوان مدیر «توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران خودرو» منصوب شد و به این ترتیب پروژه ایجاد ایران‌خودرو پاورترین (IKPT) به مرحله اجرایی رسید.

این پروژه، ایجاد و راه‌اندازی شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو است که یکی از برنامه‌های محوری و مهم مهدی خطیبی بود.

این شرکت وظیفه بازاریابی، سفارش‌گذاری و فروش موتور، گیربکس و اکسل را به بازارهای خارج از گروه صنعتی ایران‌خودرو و همچنین بازارهای بین‌المللی برعهده خواهد داشت.

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال و سال‌های آینده، بخش مهمی از درآمد و سودآوری ایران‌خودرو از طریق فعالیت این شرکت خواهد بود.

شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو، ضمن افزایش ساخت داخل تولیدات سایر خودروسازان و خودکفایی بیشتر در صنعت خودرو به افزایش رقابت‌پذیری محصولات کمک خواهد کرد.

شرکت دانش‌بنیان نیرومحرکه، موتورسازی ایران‌خودرو، شرکت دانش‌بنیان ایپکو، ایدم، چرخشگر، محورسازان ایران‌خودرو، محور خودرو و همچنین طرح‌های تولیدی جدید قوای محرکه، طبق سفارش و خواست شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو، اقدام به تولید خواهند کرد و این شرکت موتور، اکسل و گیربکس را به خارج از گروه عرضه خواهد کرد.

۹۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به ایران‌خودرو و ۱۰ درصد متعلق به کارکنان ایران‌خودرو (۵ درصد شرکت سرمایه‌گذاری سلیم و ۵ درصد تعاونی خاص کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو) خواهد بود.

این پروژه یکی از اقدامات مهم و استراتژیک و دارای منافع بلندمدت برای ایران‌خودرو است.

گفتنی است، محمد محمدی، مدیر پروژه توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو، دانش‌آموخته رشته مکانیک است. وی تجربه مدیرعاملی ساپکو را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد و پیش از این، مدیرعامل بهمن‌دیزل و عضو هیات‌مدیره گروه بهمن بوده که با اتمام ماموریت به ایران‌خودرو بازگشته است.

دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان

همایش و نمایشگاه «ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو» برگزار می‌شود.

در راستای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و بر پایه فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهوری و راهبردهای مدون وزارت صنعت، معدن و تجارت، گروه صنعتی ایران‌خودرو با هدف اعلام نیازمندی‌های خود در طراحی و تولید قطعات و مجموعه‌های با فناوری بالا (های‌تک)، همایشی با عنوان «ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو» برگزار می‌کند.

این همایش با هدف اعلام نیازمندی‌های فناورانه صنعت خودرو به نخبگان، فناوران و شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان با حضور تعدادی از مسئولان علمی و صنعتی و همراهی انجمن‌های تخصصی و علمی، انجمن‌های خودروسازی و قطعه‌سازی و دانشگاهیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علمی‌فناوری کشور برگزار خواهد شد.

در این همایش، همزمان با ارائه پیشرفت‌های فناورانه گروه صنعتی ایران‌خودرو و تشریح حرکت‌های کلان در زمینه توسعه زیست‌بوم فناوری، نیازمندی‌های فناورانه و همچنین فرآیندهای کلان جذب ایده‌ها و نوآوری‌های موردنیاز، زمینه‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و حمایت‌های ساختاری از نوآوران و فناوران در زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران‌خودرو عرضه خواهد شد.

در همایش یادشده، بیش از ۲۰ پنل و نشست تخصصی با موضوع‌های گوناگون از جمله فناوری‌های توسعه پلتفرم‌ها، موتور، کاتالیست و کاهش آلایندگی، انتقال قدرت، پلتفرم‌های برق و الکترونیک، ساخت و تولید پلیمرها و فلزات پیشرفته، باتری و فناوری‌های کلیدی در خودروهای برقی، خدمات پس از فروش، کسب‌وکارهای نوین و... در حیطه خودروهای سواری و سنگین ارائه

 می‌شود. گفتنی است، همایش «ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو» در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد امسال در سالن همایش‌های شرکت ساپکو برگزار می‌شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ra8kz