پنج‌شنبه 23 فروردین 1403 - 11 Apr 2024
کد خبر: 7592
تاریخ انتشار: 1400/09/16 11:40

خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها با قوت دنبال می‌شود

سید ابراهیم رئیسی در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در آستانه یکصدمین روز فعالیت دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که خود شما به‌عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران به عملکرد یکصد روزه دولت چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: نمره را باید مردم عزیزمان بدهند. داوری و قضاوت مردم در این زمینه منصفانه و عادلانه است.

 در ادامه بخش‌هایی از سخنان رئیسی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت را می‌خوانید: 

تامین قابل‌قبول کالاهای اساسی 

میزان ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود. این ذخایر باید حتما به میزانی می‌رسید که رفع نگرانی کند و من امروز به مردم عزیزمان می‌گویم که تامین کالاهای اساسی به یک حد قابل‌قبولی رسیده که دیگر هیچ‌گونه نگرانی از جهت ذخایر کالاهای اساسی در کشور نداریم. مسئله دیگر بحث کالای موردنیاز مردم و اصلاح نظام توزیع کالای موردنیاز مردم است. 

شاهد صف‌هایی برای دریافت کالا بودیم که این با کرامت مردم همسازی نداشت و از این قضیه ناراحت بودیم. الان با استفاده از خدمات و کسب‌وکارهای نوین اقداماتی انجام می‌شود که توزیع این کالاها به‌صورت هوشمند صورت بگیرد. دولت توانسته از این طریق هم ثبات اقتصادی در کشور ایجاد کند و هم برای کنترل قیمت‌ها اقداماتی انجام دهد. تمام این اقدامات برای این است که هم بازار کنترل شود و هم کالای موردنیاز مردم به سهولت به دست‌شان برسد.

 پرداخت حقوق و دستمزد بدون استقراض 

امروز ۳ ماه از کار دولت می‌گذرد و حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود. غیر از آنکه شما و عزیزان اقتصادی این نکته را می‌دانید، مردم عزیزمان بدانند ما در هر ماه علاوه بر هزینه‌هایی که خودمان داریم، هزینه‌هایی هم داریم که در دولت قبل انجام شده است. 

حساسیت نسبت به خلق پول

در این ۳ ماه دولت در این زمینه موفق بود. بعد از این هم قرار ما این است که نسبت به خلق پول به‌طور جدی حساس باشیم. نسبت به افزایش نقدینگی، نسبت به هر اقدامی که در جامعه تورم ایجاد کند، باید حساسیت داشت. الان بودجه ۱۴۰۱ در دولت مورد بحث است. تلاش می‌شود ساختارهای بودجه به‌نحوی تنظیم شود که ضدتورم باشد. گزارشی هم که در این مدت از مراکز آماری داریم حاکی از این است که تورم کنترل شده و رو به کاهش رفته است.

تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی 

وضعیت اقتصاد باید برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده، خریدار و فروشنده، همه قابل پیش‌بینی باشد. اینکه وضعیت قابل پیش‌بینی نباشد خیلی بد است. فعالان اقتصادی باید بتوانند چند ماه آینده را پیش‌بینی کنند. دنبال تحقق چنین شرایطی هستیم و این را هم کاملا دست‌یافتنی می‌دانیم.

 باید به شرایط و داشته‌های کشور خوب توجه کنیم و بدانیم که راه‌های مختلفی برای تامین نیاز مالی کشور وجود دارد. یکی از راه‌های مهم، اخذ مالیات و دومی مولدسازی دارایی‌های دولت است. 

افزایش درآمد و کاهش هزینه

یک مسئله درآمد است و دوم هزینه؛ باید درآمدها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم. باید هم دولت و هم مجلس کمک کنند تا دنبال افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها برویم. بودجه ۱۴۰۱ در راستای عدالت‌محوری است و باید توزیع امکانات واقعا براساس عدالت صورت بگیرد. ملاک عدالت آمایش سرزمین است. 

عدالت در نظام توزیع

درباره ضرورت عدالت در نظام توزیع، اول اینکه معتقدیم باید سامانه جامع فعال شود. بنادر، گمرکات، بانک و بخش‌هایی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید با هم لینک شوند. سامانه جامع تجارت، باید سامانه جامعی باشد که بتواند به‌موقع وضعیت مالی و اقتصادی را تشخیص دهد و تبادلات را رصد کند. در این وضعیت فرار مالیاتی کمتر اتفاق می‌افتد. به مردم عزیزمان نوید می‌دهم که به‌زودی این سامانه جامع مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 

به اقتصاد شوک وارد نمی‌کنیم

۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی که قرار بود امسال برای تامین کالاهای اساسی هزینه شود، قبل از آغاز فعالیت این دولت تمام شده بود. به مردم عزیزمان عرض کرده بودیم کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نخواهیم داد و مردم را غافلگیر نمی‌کنیم. در جلسات تخصصی مسئله ارز ترجیحی بررسی و تمهیداتی در دولت برای این قضیه اندیشیده شده تا بتوانیم دست دلال‌ها را قطع کنیم و این پول مستقیم به جیب مردم برود.

حضور مقتدرانه ایران در مذاکرات 

طرف‌های مقابل ایران فکر می‌کردند در مذاکرات شرکت نمی‌کنیم و حرف‌های گفتنی نداریم. آنها فکر می‌کردند ما ابتکار عمل نداشته باشیم.

 الحمدالله امروز به همه دنیا ثابت شد که ایران مقتدرانه و عزتمندانه هم در مذاکرات شرکت کرد و هم دو متن ارائه داد؛ هم در زمینه مسائل هسته‌ای و هم در زمینه تحریم‌ها؛ بنابراین کاملا منطبق با آنچه که در برجام است کارها دنبال می‌شود. 

موضوع رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها با قوت دنبال خواهد شد. به‌هیچ‌ عنوان اقتصادمان را یعنی بودجه سال ۱۴۰۱ را به این مسائل ارتباط نمی‌دهیم. همچنین سیاست ما با کشورهای جهان سیاست فعال و حداکثری است؛ آن‌هم با اولویت همسایگان و کشورهای منطقه.

مسئله آب یک بحران است

مسئله آب یک بحران است و خشکسالی تنها برای یک استان نیست و حتی برای ایران نیست و برای کل منطقه و دنیاست، اما به‌هر حال مدیریت آب برای ما بسیار مهم است. بحران آب در کمیسیون‌های مختلف و در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، در قالب کمیته‌ای ازسوی معاون اول رئیس‌جمهوری مورد پیگیری قرار دارد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wadx2