چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 14840
تاریخ انتشار: 1401/01/31 01:35
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز خبر داد

خلع ید ۱۹۱ هزار مترمربع از اراضی شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز گفت: برای حفظ اراضی صنعتی و استفاده مطلوب از امکانات و تاسیسات زیربنایی در سطح شهرک‌های صنعتی دولتی و برای برخورد با دلالان و اشخاصی که موجب رکود اراضی شده‌اند با جدیت وارد عمل شده‌ایم و برخورد قاطع قانون در انتظار این افراد است.

به‌گزارش صمت از استان البرز، حمیدرضا عقاب‌نشین ضمن اعلام این خبر افزود: متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی دولتی موظف‌ هستند در چارچوب تعهدات و در ظرف مدت زمان قانونی تعیین‌شده در قرارداد حق بهره‌برداری زمین، نسبت به تکمیل ساخت‌وساز، نصب ماشین‌آلات، اخذ پروانه بهره‌برداری و تولید اقدام کنند و اگر به تعهدات خود عمل نکنند در نهایت منجر به خلع ید قرارداد و بازپس‌گیری اراضی خواهد شد.
وی ادامه داد: اراضی راکدمانده، غیرفعال یا وارد مدار تولید نشده به‌موجب قرارداد فی‌مابین و قوانین مربوطه، بازپس گرفته شده و در اختیار صنعتگرانی که از توانمندی لازم برای حضور فعال در عرصه صنعت و تولید برخوردار هستند، قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز بیان کرد: در سال گذشته ۱۹۱ هزار مترمربع زمین صنعتی از طرفین قراردادی که به تعهدات ساخت و تولید خود عمل نکرده بودند، خلع ید و برای پذیرش متقاضیان جدید سرمایه‌گذاری به شرکت شهرک‌های صنعتی البرز بازگردانده شد.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، آزادسازی ۱۰ هکتار زمین صنعتی، مصوب شده بود که توانستیم این رقم را با ۹۱ درصد افزایش به عدد ۱/۱۹ هکتار برسانیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ نیز ۵۷ هزار مترمربع، زمین صنعتی آزادسازی شد که آمار مقایسه‌ای ما نشان می‌دهد آزادسازی اراضی راکد و غیرفعال شهرک‌های صنعتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۲۳۵ درصد رشد داشته است.
عقاب‌نشین با اشاره به ظرفیت‌های موجود و تمایل به سرمایه‌گذاری در سطح استان، افزود: برای حفظ اراضی صنعتی و استفاده مطلوب از امکانات و تاسیسات زیربنایی در سطح شهرک‌های صنعتی دولتی و برای برخورد با دلالان و اشخاصی که موجب رکود اراضی شده‌اند با جدیت وارد عمل شده‌ایم و برخورد قاطع قانون در انتظار این افراد است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز ادامه داد: همه این اقدامات و تلاش‌ها برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و سپردن امکانات و زیرساخت‌ها به‌دست سرمایه‌گذار واقعی آن هم برای دستیابی به اشتغال پایدار و رشد اقتصادی است.
براساس گفته‌های این مقام مسئول، اراضی خلع‌ید شده ابتدا در هیات داوری با حضور نماینده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و متقاضی زمین، مورد بررسی قرار گرفته و سپس به متقاضی، اعطای مهلت می‌شود. چنانچه طرف قرارداد در بازه زمانی اعطاشده به تعهدات خود عمل نکند، پرونده به مراجع قضایی ارجاع و در نهایت خلع‌ید زمین راکد انجام می‌شود.
 خاطرنشان می‌شود اراضی راکد یا غیرفعال؛ آن دسته از زمین‌هایی هستند که پس از تحویل از شرکت شهرک‌های صنعتی به‌حال خود رها شده و وارد فاز احداث ابنیه، اخذ پروانه بهره‌برداری یا آغاز روند تولید نمی‌شوند؛ از این‌رو تعریف اراضی راکد و غیرفعال با تعریف واحد صنعتی یا کارخانه غیرفعال و راکد متفاوت است.


اجرای ۲۶۱ طرح توسعه صنعتی در البرز
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: همزمان با استقرار دولت سیزدهم و تغییر سیاست‌های دولت در تکیه به توان داخلی و ظرفیت‌های موجود و پیگیری جدی منویات رهبر معظم انقلاب در سال مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی، فقط در استان البرز به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور، ۱۳۹ واحد صنعتی تعطیل و راکد دوباره به عرصه تولید بازگشته‌اند و زمینه اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۴۰۰۰ نفر فراهم شده است.
 رامین ربیعی گفت: در این مدت ۲۸۴ پروانه بهره‌برداری جدید با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۹ هزار و ۵۹۷ نفر صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی ۱۳۹۹ که ۲۵۱ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری حدود ۳ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۵ هزار و ۳۶۸ نفر بوده، شاهد رشد جهشی در این حوزه هستیم.
وی افزود: در مجموع سال ۱۴۰۰، در استان البرز ۴۴۱ واحد جدید و طرح توسعه شامل ۱۸۰ واحد ایجادی و ۲۶۱ طرح توسعه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفته که برای ۱۵ هزار و ۲۶۸ نفر اشتغال جدید به‌وجود آورده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز اضافه کرد: در این مدت روند حفظ و صیانت از ظرفیت تولید و اشتغال واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی استان البرز با پرداخت تسهیلات موردنیاز واحدها در قالب تسهیلات طرح رونق تولید پیگیرانه‌تر از گذشته دنبال شد و در مقایسه با ۶۰ واحد دریافت‌کننده تسهیلات رونق تولید در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ با رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان، پس از استقرار دولت سیزدهم ۱۷۳ واحد صنعتی استان البرز بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کرده‌اند که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.
ربیعی ادامه داد: همچنین در ۶ ماهه دوم سال گذشته و از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم، ۸۱۱ جواز تاسیس صنعتی در استان البرز صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خود، ۱۸۹ فقره افزایش را نشان می‌دهد و با توجه به صدور ۱۲۳۲ فقره جواز تاسیس در کل سال ۱۴۰۰ و تبدیل بیش از ۴۴۰ مورد از این تعداد جوازهای تاسیس به پروانه بهره‌برداری در استان البرز، رکورد خوبی نسبت به متوسط این شاخص در سطح کشور ثبت شده است.
وی تصریح کرد: به‌عبارتی حدود ۳۰ درصد از جوازهای تاسیس صادره در استان البرز به پروانه بهره‌برداری تبدیل شده‌اند و این در حالی است که متوسط این شاخص حدود ۱۵ درصد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در پایان گفت: دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اهداف توسعه‌ای و اشتغال‌آفرینی در بخش صنعت، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ و ۹۰ درصد را در دستور کار ویژه خود قرار داده‌اند و هم‌اکنون ۱۱۲ طرح با پیشرفت بالای ۸۰ درصد با ظرفیت اشتغالزایی برای بیش از ۴ هزار و ۷۵۵ نفر و همچنین ۶۹ طرح با ظرفیت اشتغالزایی ۲۲۶۰ نفر و پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد فقط در استان البرز مراحل تکمیلی خود را طی می‌کنند و با حمایت جدی این وزارتخانه به‌زودی در آستانه بهره‌برداری قرار می‌گیرند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p55zd