جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 790
تاریخ انتشار: 1400/06/08 10:15

خطر واکسن‌نزن‌ها را جدی بگیرید!

از بین ۱۵‌ میلیون و ‌۷۰۰ هزار ایرانی بالای ۵۰ سال واجد شرایط واکسیناسیون، ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر واکسن نزده‌اند!

 به گزارش ایسنا، تاکنون گروه سنی بالای ۵۰ سال در سراسر کشور و برخی گروه‌های سنی پایین‌تر در مناطق خاص مثل استان‌های مرزی یا جزایر خلیج‌فارس برای تزریق واکسن فراخوانده شده‌اند که به‌گفته وزیر بهداشت، حدود ۲۵درصد بالای ۵۰ساله‌ها برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند.

تعداد جمعیت گروه سنی بالای ۵۰سال در کشور مطابق گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ۱۵میلیون‌ و۷۰۰هزار نفر است که حدود ۳میلیون ‌و ۹۲۰هزار نفر از آنها واکسن نزده‌اند.

این عدد بی‌تردید با احتساب گروه‌های سنی پایین‌تر از ۵۰ سال -شامل برخی اقشار و مشاغل و همچنین مردم عادی در برخی مناطق خاص کشور- بیشتر هم می‌شود، این در حالی است که کرونای دلتا در کشور طغیان کرده و در هفته‌های اخیر، روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کشته به جای گذاشته است. البته پرهیز از تزریق واکسن فقط مختص ایران نیست و در سایر کشورهای دنیا نیز گروه‌هایی هستند که در برابر برنامه واکسیناسیون عمومی کرونا مقاومت می‌کنند.

در ایران اما به‌‌دلیل دسترسی ‌نداشتن به واکسن کافی و سرعت نه‌چندان بالای واکسیناسیون، همچنان گروه‌های زیادی در صف هستند، به همین دلیل هنوز مسئله مخالفان واکسن به‌عنوان یک معضل یا دغدغه مطرح نشده است. این وضع دیری نخواهد پایید و احتمالا با فراخوان همه گروه‌های سنی، سیاست‌گذاران بهداشت و درمان، باید برای اقناع چند میلیون نفری که مایل به تزریق واکسن کرونا نیستند، فکری کنند.مسئولان وزارت بهداشت درباره چرایی این مسئله پاسخی ندارند و می‌گویند تحقیق جامعی در این‌ باره نداشته‌اند، چراکه فعلا درگیر واکسیناسیون متقاضیان هستند. مخالفان تزریق واکسن را در چند گروه می‌توان طبقه‌بندی کرد؛ گروه اول کسانی هستند که از اساس و بدون هیچ منطق علمی با هر گونه واکسن مخالف و معتقدند واکسن‌ها بدتر بدن را در مقابل بیماری ضعیف می‌کنند.

آنها معتقدند پیشگیری می‌تواند آنها را در مقابل هر گونه بیماری ازجمله کرونا مقاوم و بی‌نیاز از واکسن کند.مخالفان واکسن چینی گروه دیگر مخالفان تزریق واکسن را تشکیل می‌دهند. برخی اخبار ضدونقیض درباره واکسن‌ سینوفارم در روزهای گذشته به این بی‌رغبتی دامن زده و افراد بیشتری را بی‌تمایل کرده است. برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم شایعاتی منتشر کردند، مبنی بر اینکه واکسن سینوفارم واردشده به ایران از نوع ووهان است که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد؛ خبری که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آن را تکذیب کرده و اشتباه دانسته‌اند.

گروه دیگری هم هستند که منتظرند اثربخشی واکسن‌های تزریق‌شده در افراد جامعه را ببینند و بعد برای واکسیناسیون خود اقدام کنند.قطعا دلایلی ازسوی مخالفان واکسیناسیون وجود دارد اما موضوع آشکار این است که از بین ۱۵ میلیون‌ و ۷۰۰ هزار فراخوانده‌شده، ۳ میلیون‌ و ۹۲۰ هزار نفر برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند؛ گروهی که در ادامه واکسیناسیون ممکن است تعدادشان بیشتر هم شود که به‌‌گفته متخصصان می‌تواند برای سلامت عمومی جامعه خطرآفرین باشد.

از سوی دیگر بررسی آمارهای روزانه واکسیناسیون کووید-۱۹ در ایران نشان می‌دهد میزان تزریق واکسن کرونا در روزهای آخر هفته و برخی تعطیلات، به‌ویژه در روزهای جمعه، کاهش قابل‌توجهی دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rag63