دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 18567
تاریخ انتشار: 1401/05/04 02:19

خطر زمینگیر شدن صنعت هواپیمایی

نعیمه صفری‌تبار: تعداد افرادی که سفر داخلی را انتخاب می‌کنند، بسیار بیشتر از مسافران خارجی است. از پروازهای داخلی استقبال بیشتری می‌شود اما تفاوت نرخ در شرکت‌های هوایی گوناگون، انتخاب مسیر هوایی را برای مسافران کمی سخت کرده است.

 حتی بعضی مواقع نرخ بلیت هواپیما برای کودکان در شرکتی متفاوت از شرکت دیگر است. آژانس‌های هوایی در مسیرهای گوناگون، قیمت‌های گوناگونی ارائه می‌کنند. به‌گزارش گسترش‌نیوز، پایگاه خبری موسسه فرهنگی‌ومطبوعاتی، حتی گاهی دیده می‌شود در روزهای پایانی هفته و تعطیلات هم این قیمت‌ها افزایش دارد اما شرکت‌های هواپیمایی زیر بار افزایش قیمت‌ها نمی‌روند. با یک جست‌وجوی ساده پیرامون قیمت‌های بلیت هواپیما در اینترنت، به‌درستی این موضوع پی برد. برای اطلاع بیشتر گفت‌وگویی با سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور داشتیم. در ادامه همراه گسترش‌نیوز باشید.


رکورد جدید در سفرهای هوایی
میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش نرخ بلیت هواپیما از سوی آژانس‌های هوایی گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که از آذر نرخ بلیت هواپیما هیچ افزایشی نداشته است. اگر کسی نرخ پروازها را بالاتر از نرخ مصوب و جدول‌های ارائه‌شده سازمان‌های هواپیمایی مشاهده کرد، می‌تواند به سایت رسمی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کند و با این شرکت‌های هواپیمایی برخورد خواهد شد. تا زمانی که با ارائه سند به ما اطلاعاتی داده نشود، نمی‌توانیم به این موضوع رسیدگی کنیم. وی درباره فرسودگی ناوگان‌ هوایی و زمینگیر شدن بخشی از هواپیماها به‌دلیل نبودن قطعات و تاثیر آن بر نرخ بلیت‌ها و کاهش تعداد گردشگر از این مسیر، خاطرنشان کرد: می‌گویند ناوگان‌ها فرسوده است و مسافران کمتر از این نوع حمل‌ونقل برای سفرهای خود استفاده می‌کنند اما با همین ناوگان هوایی، عید امسال رکورد سفرهای هوایی بعد از ویروس کرونا را شکستیم و بیش از ۲ میلیون مسافر از طریق ناوگان هوایی جابه‌جا شدند. رضوی تاکید کرد: سقف نرخ مصوب بلیت‌های پرواز به مقصد نجف در زمان اربعین هنوز مشخص نشده است که بلافاصله بعد از بررسی، جدول‌های قیمتی آن اعلام خواهد شد.


هواپیماها در مسیر نابودی
مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که فرسودگی ناوگان‌های هوایی چه تاثیری در سفرهای هوایی دارد، گفت: طبق آمار سازمان گردشگری جهانی، بیش از ۵۰ درصد گردشگران جهان توسط حمل‌ونقل هوایی جابه‌جا می‌شوند و اگر ظرفیت این ناوگان‌ کاهش پیدا کند، قطعا بسیاری از گردشگران هم نمی‌توانند از حمل‌ونقل هوایی برای گردشگری استفاده کنند. با توجه به اینکه هزینه‌های قطعات موتور هواپیماها تماما ارزی است و شرکت‌ها امکان تامین مالی ندارند، دولت هم تسهیلاتی برای تامین سرمایه در گردش در نظر نمی‌گیرند. درحال‌حاضر، ۵۰ درصد هواپیماهای موجود در کشور قابل استفاده هستند. وی تصریح کرد: ۵۰ درصد دیگر هواپیماهای کشور زمینگیر هستند و به‌تدریج باقی هواپیماها هم زمینگیر می‌شوند. آقایان تصمیم‌گیرنده بدانند شاید سال آینده هواپیمایی برای سوار شدن وجود نداشته باشند.


نگاهی به قیمت‌های مصوب و سایت‌ها
خبرنگار گسترش‌نیوز نرخ بلیت هواپیما را در سایت‌های گوناگون بررسی کرد. این بررسی‌ها حاکی از این است که نرخ مصوب بلیت و قیمت‌های فروش سایت‌های اینترنتی در مسیرهای پرتردد مخصوصا در روزهای پایانی و تعطیلات با قیمت‌های اختلاف عجیبی دارد.
 در این بررسی مشخص شد که بلیت ۵ مسیر پرتردد مشهد، کیش، آبادان، قشم و یزد اختلاف قیمت‌ها به بیش از ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. البته اختلاف این اعداد و ارقام در تعطیلات رسمی و سایر شهرهای گردشگری مانند اصفهان و شیراز بیشتر هم می‌شود.
گفتنی است شهروندان می‌توانند هرگونه دریافت احتمالی وجه اضافی، خارج از نرخ مصوب را از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir و ورود به بخش سامانه حقوق مسافر، مطرح کنند. همچنین می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۱۰۲۲۳۵۵، ۶۱۰۲۲۰۱۵، تلفکس ۶۶۰۴۸۰۰۷، پست الکترونیکی www.shekayat@cao.ir و صندوق پستی ۱۷۹۸-۱۳۴۴۵ دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری تماس بگیرند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5gd6