دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 19542
تاریخ انتشار: 1401/06/16 04:13

خداحافظی مردم ایران با رستوران‌ها/ قیمت برنج کسبه را از پا درآورد

میر ابراهیمی؛ رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران گفت: برای هر پرس غذا ۳۰ درصد هزینه سربار در نظر گرفته می‌شود. ۲۰ درصد سود هم توسط سازمان مالیات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین‌شده است. بنابراین این ارقام به نرخ تمام شده کالاها اضافه می‌شود.

 

یکی از تفریحات مردم رفتن به رستوران و کافی‌شاپ‌ها است اما تورم و گرانی باعث شد که در همه بخش‌ها مردم سبک زندگی خود را تغییر بدهند و دیگر مانند گذشته به رستوران گردی نداشته باشند. این مدل تفریح را از سبک زندگی خود حذف کنند. گرانی مواد غذایی از ابتدای امسال به‌گونه‌ای افزایش داشته که هیچ جای تنفسی برای صاحبان رستوران‌ها و مراجعه مردم برای خوردن غذای مورد علاقه‌شان باقی نگذاشته است. حتی  امسال نسبت به سال گذشته مردم به دلیل فشار تورم و برای کاهش هزینه اقدام به خرید نیم پرس غذا می‌کنند.

نوسان نرخ برنج از پارسال تا به امروز یکی از این مشکلات است که باعث می‌شود رستوران‌دار‌ها یا به افزایش مجدد قیمت‌ها روی‌ آورند و یا از برنج‌های قاطی استفاده کنند که باعث ضرر به سلامتی مردم می‌شود. برخی از واحد‌های صنفی از برنج ایرانی با درجه‌های مختلف کیفیت و برخی از برنج خارجی استفاده می‌کنند و استفاده از سایر مواد غذایی نیز این اصل اتفاق می‌افتد که درنهایت تعیین‌کننده نرخ هر پرس غذا در رستوران‌ها می‌شود.

 برای اطلاعات بیشتر پیرامون نوسانات نرخ برنج و تأثیر آن بر نرخ غذا در رستوران‌ها با سید علی اصغر میر ابراهیمی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران به گفت‌وگو پرداخته ایم.

 

رستوران‌ها برای جلوگیری از ضرر روزانه خرید کنند

میرابراهیمی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران در پاسخ به این سؤال که نوسان نرخ برنج چه تأثیری بر فروش رستوران‌ها دارد گفت: رستوران‌ها مجبورند برای جلوگیری از ضرر بیشتر مواد اولیه خود را در روز خریداری کنند. ما به رستوران‌ها ابلاغ کردیم که مواد اولیه مانند برنج را در روز خریداری کنند و نسبت به نرخ آن محصول تا ۵ درصد می‌توانند تفاوت در قیمت‌ها و فاکتورها داشته باشند. البته باید فاکتور مستند و به روز داشته باشند. همکاران ما ناچار هستند که قیمت‌ها را روزانه محاسبه کنند. از نظر ما ۵ درصد بازه افزایشی یا کاهشی قیمت‌ها در بازار امری کاملاً طبیعی است. برای هر پرس غذا ۳۰ درصد هزینه سربار در نظر گرفته می‌شود. ۲۰ درصد سود هم توسط سازمان مالیات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین‌شده است. بنابراین این ارقام به نرخ تمام‌ شده کالاها اضافه می‌شود. به‌طور مثال کباب برگ که ۱۰۰ هزار تومان برای رستوران در می‌آید با هزینه‌های جانبی، حق‌وحقوق کارگران و تغییرات نرخ می‌توانند ۲۰ درصد افزایش داشته باشند و ۱۲۰ تومان به فروش برسانند. نوسان در نرخ برنج به این صورت جایگزین می‌شود.

اصغر-میرابراهیمی

وی در خصوص مخلوط برنج ایرانی و خارجی در رستوران‌ها خاطرنشان کرد: ما مبنا را بر صحت صحبت رستوران داران می‌گذاریم که از برنج ایرانی استفاده می‌کنند اگر خلاف این کار را انجام دهند، غش در معامله می‌شود. بازرس‌های اتحادیه ما تقریباً ۲ هفته یک‌ بار به بازدید رستوران‌ها می‌روند. یک سامانه‌ای وجود دارد که هر فردی شکایت داشته باشد ثبت می‌شود و اگر در حوزه ما ارتباط باشد حتماً رسیدگی می‌کنیم. اگر اجحافی شده باشد پول فرد را پس می‌گیریم و به رستوران دار اخطار کلامی می‌دهیم و در آخر به‌صورت کتبی اخطار ابلاغ می‌شود.

مالیات سنگین حق رستوران‌ها نبود

میر ابراهیمی در پایان پیرامون مشکل اصلی این صنف افزود: بحث هزینه کرد و گرانی آسیب جدی به این صنف وارد کرده است. قیمت‌ها هر لحظه در حال نوسان هستند. ما از ارگان‌های دولتی و سازمان مالیات می‌خواهیم صنف ما را حمایت کنند. در سال ۱۳۹۹ سه ماه کامل تعطیل بودیم و ضرر زیادی را رستوران دار‌ها متحمل شدند. در همان زمان تعطیلی هم برای رستوران‌ها مالیات بریدند. در همه شبکه‌های مجازی و تلویزیون اعلام می‌کردند که به رستوران نروید هم از این طریق به ما آسیب رساندند و هم این که با وجود تعطیلی مالیات‌های زیادی برای رستوران‌ها اعمال کردند. ما درخواست داریم که یک نگاه مثبت و ویژه‌ای به اتحادیه ما داشته باشند.

به عنوان کلام آخر باید به این موضوع توجه داشت که کرونا باعث شده بود بسیاری از صنف‌ها دچار مشکل شوند و رو به تعطیلی روند و هم‌اکنون هم نوسان قیمت ها کمر یک سری از صنف ها را خم کرده و بسیاری ترجیح می‌دهند مجموعه خود را تعطیل کنند تا بیشتر این ضرر کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rap6z