سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 11161
تاریخ انتشار: 1400/10/28 15:03

خبر مهم برای سهامداران ذوب آهن

در روزهای گذشته به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام تعدادی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی اطلاعیه‌هایی را در سامانه کدال منتشر کردند.

طی چند روز گذشته، اطلاعیه‌‌‌های متعددی در خصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شد و شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعددی به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام، سهامداران را از رویدادهای بااهمیت و جزئیات مالی و عملکردی خود مطلع کردند.

این اطلاعیه‌‌‌ها که در دو گروه «الف» و «ب» دسته‌‌‌بندی می‌‌‌شوند، از این رو برای سهامداران اهمیت دارند که به بهای سهام شرکت‌ها سمت و سو می‌دهند. به همین منظور در ادامه به تشریح چندی از آنها پرداخته‌‌‌ شده است.

گکوثر

هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان از افزایش حدود ۴۷درصدی نرخ فروش خدمات اقامتی که از اول بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تا ۳۱شهریورماه ۱۴۰۱ اعمال می‌شود، خبر داد.

مبلغ ارائه خدمت در سال مالی قبل ۲/ ۱۱میلیارد تومان و نسبت ارائه خدمت به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل ۴۱‌درصد بوده است.

غاذر

شرکت کشت و صنعت پیاذر توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال ارائه کرد.

بر این اساس، این شرکت اعلام کرد که افزایش سود عملیاتی، ناشی از کاهش بهای تمام‌شده (به‌طور عمده به دلیل کاهش هزینه‌‌‌های عملیاتی) است.

شنفت

شرکت نفت پارس از برگزاری مزایده واگذاری ۸۰‌درصد سهام شرکت پارس‌بازرگان در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده است که متقاضیان برای شرکت در مزایده باید پیشنهادهای خود را حداکثر تا ساعت ۱۶ روز پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به دبیرخانه شرکت نفت‌پارس تحویل دهند و رسید دریافت کنند.

پاکت‌‌‌های لاک و مهرشده متقاضیان شرکت در مزایده، مورخ ۲بهمن ۱۴۰۰ در محل شرکت نفت‌پارس بازگشایی می‌شود.

شساخت

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت در پاسخ به برخی از سوالات مطرح‌شده مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه در خصوص صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال شرکت، درباره افزایش سرفصل درآمدهای عملیاتی، بهای تمام‌‌‌شده، دریافتنی‌‌‌های تجاری و سایر دریافتنی‌‌‌ها و پیش‌پرداخت‌‌‌ها، کاهش سرفصل سرمایه‌گذاری‌‌‌های کوتاه‌مدت، سفارش‌ها، پیش‌پرداخت‌‌‌ها و پرداختنی‌‌‌های تجاری و سایر پرداختنی‌‌‌ها با توجه به مقایسه صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی‌شده و حسابرسی‌نشده، گفت: تغییر مانده سرفصل‌‌‌های مذکور در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نسبت به نسخه صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده به‌طور عمده به دلیل تعیین‌تکلیف و اصلاح اقلام باز شرکت با شرکت‌های فرعی و کارفرمای پروژه NGL۳۱۰۰ است که با ثبت اقلام باز حساب‌‌‌های فی‌‌‌مابین مانده سرفصل‌های مذکور تغییر یافته است.

سرفصل سرمایه‌گذاری‌‌‌های کوتاه‌مدت در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نیز تغییر نیافته است. همچین شرکت در خصوص افزایش بیش از ۳۰درصدی سود خالص نسبت به سال گذشته و دوره مشابه سال قبل اعلام کرد که این افزایش از بابت تفاوت نرخ ارز در دوره جاری و شناسایی سود ناشی از تسعیر ارز دارایی‌‌‌های پولی و کاهش بدهی‌‌‌های پولی است.

ذوب

شرکت ذوب‌آهن اصفهان‌ در خصوص شفاف‌‌‌سازی گردش مقداری-ریالی موجودی کالا در فرم خلاصه اطلاعات گزارش تفسیری در کدال، گفت: با توجه به اینکه در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیش از ۹۰۰نوع محصول شامل محصولات اصلی و فرعی تولید می‌شود، در سامانه کدال به دلیل تعداد زیاد آیتم‌‌‌های تولیدی، امکان ارائه ریز مقادیر تولید و فروش کلیه محصولات نیست؛ بنابراین تولید به صورت گروه‌‌‌بندی‌شده گزارش می‌شود.

به عنوان مثال در گروه تیرآهن بیش از ۵۰نوع تیرآهن در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود که هر یک از آنها دارای نرخ و مقدار متفاوتی در موجودی ابتدای دوره، تولید طی دوره، کالای فروش رفته و پایان دوره است؛ در حالی که در سامانه کدال کلیه تیرآهن‌‌‌های تولیدی در یک ردیف نشان داده شده‌اند که نرخ نخست دوره، نرخ تولید و نرخ موجودی پایان دوره آن، میانگین انواع تیرآهن‌‌‌های تولیدشده در آن دوره است.

این کار باعث می‌شود نرخ کالای آماده برای فروش با نرخ کالای فروش‌رفته و نرخ پایان دوره گروه تیرآهن یکسان نباشد. همچنین صورت‌های مالی شرکت در تمام دوره‌‌‌های شش ماهه و سالانه از سوی حسابرسان مستقل که مورد اعتماد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، مورد حسابرسی قرار گرفته و تمام موازنه‌‌‌ها اعم از موازنه مواداولیه و موازنه محصولات در حال ساخت و ساخته‌شده به صورت دقیق و برحسب ریز اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ERP، حسابرسی شده و با تمام استانداردهای حسابداری مطابقت داده می‌شود و پس از تایید حسابرس مستقل، صورت‌های مالی شرکت در سامانه کدال به عنوان صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ثبت می‌شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mdj84