یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
کد خبر: 8782
تاریخ انتشار: 1400/10/01 12:51
دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت:

حمایت از صنعت خودرو، ضروری است

صنعت خودرو از نخستین بخش‌هایی بود که در سال ۹۷ در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. به‌‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و مشکلات اقتصادی، خودروسازان کشور در شرایط بحرانی هستند و براساس بررسی‌های کارشناسی، بحران‌های فعلی روز به روز عمیق‌تر می‌شود؛ از این‌رو، حمایت از این صنعت، یک الزام و ضرورت است، انتخاب نیست.

دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با مدیرعامل و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، از الزام خودروسازان برای کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های تولید تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: حمایت‌های حاکمیت از خودروسازان مشروط بوده و باید با ارتقای کیفیت و افزایش عرضه، وضعیت بازار خودرو و رضایت مردم را بهبود بخشند. 

مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری

به‌گزارش ایکوپرس، علی نبوی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته، حوزه خودرو حساسیت‌های فعلی را نداشته، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در زمینه اصلاح ساختار خودروسازی، وعده‌هایی را به نمایندگان مردم داده و به‌دنبال تحقق آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

دستیار ویژه و رئیس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهارکرد: براساس گزارش ارائه‌شده، کاهش هزینه تولید و نرخ تمام‌شده محصول پیش از دولت سیزدهم در ایران‌خودرو آغاز شده اما در حال‌حاضر الزامات دیگری اضافه‌ و هدف‌گذاری‌های بالاتری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بخشی از این کاهش هزینه در داخل خودروسازی رخ خواهد داد و بخشی دیگر که در اختیار خودروساز نیست از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال خواهد شد که اقداماتی در این زمینه انجام ‌شده است.

نبوی با بیان اینکه نرخ تمام‌شده مواد اولیه مورداستفاده صنایع از جمله خودروسازی نباید از نرخ جهانی بالاتر باشد، گفت: وقتی می‌گوییم با قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستیم، درباره شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه نیز این موضوع باید رعایت شود، سود حاصل از هر فعالیت اقتصادی باید با مخاطرات آن تناسب داشته باشد و حاشیه سود صنایع گوناگون نباید تا به این حد تفاوت داشته باشد. به همین منظور، تعادل‌بخشی به بخش‌های گوناگون زنجیره تولید را در دستور کار داریم.

وی گفت: تک‌نرخی کردن اقلام مواد اولیه و مبارزه با مفسده‌ای که به‌دلیل تفاوت نرخ فروش تولیدکننده در بورس کالا و بازار وجود دارد، از جمله برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این اقدام برای ورق گرم انجام‌شده و درباره ورق سرد و سایر مواد اولیه مشابه نیز انجام خواهد شد. عرضه تلفیقی از جمله این راهکارهاست.

دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دغدغه نرخ تمام‌شده مواد اولیه خودروسازی از موضوعات مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: قرار است نرخ مواد اولیه صنایع با الگوی جدیدی مدیریت شود.

نبوی از اجرای الگوی جدید تنظیم بازار با بکارگیری حدود ۲۵ ابزار قاعده‌گذاری خبر داد و گفت: بدین‌ترتیب از نوسانات شدید نرخ مواد اولیه موردنیاز صنایع جلوگیری خواهد شد و به‌نوعی شاهد ثبات بخشی در بازارهای مرتبط خواهیم بود.

به‌گفته این مقام مسئول، یکی از پروژه‌های تحولی وزیر صنعت، معدن و تجارت، بسته مربوط به صنعت خودرو است که به‌زودی منتشر می‌شود.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم، اصلاح نگاه مردم به صنعت خودرو است که باید در این زمینه برنامه‌های گوناگون به اجرا گذاشته شود.

نبوی فروش اموال و دارایی‌های مازاد را یکی از موضوعات مهم تامین نقدینگی تولید خودروسازان دانست و گفت: این موضوع با جدیت دنبال 

می‌شود.

مدیریت هزینه تولید

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این نشست، گزارشی از وضعیت موجود هزینه تامین مواد اولیه، برنامه‌های مدیریت هزینه تولید و انتظارات حمایتی در این مسیر ارائه کرد.

فرشاد مقیمی از صرفه‌جویی‌های ناشی از تحلیل و آنالیز نرخ سازندگان خبر داد و گفت: با بهینه‌سازی فرآیند انتخاب قطعه‌ساز، صرفه‌جویی هزار میلیارد تومانی را از سال گذشته محقق کرده‌ایم و این فرآیند ادامه دارد.

مقیمی با بیان اینکه در صورت ثبات نرخ در زنجیره تامین، مدیریت هزینه‌ها بسیار ملموس‌تر خواهد بود، اظهارکرد: آلومینیوم درحال‌حاضر با ۳۵ درصد افزایش نرخ نسبت به ۳ ماهه گذشته خریداری می‌شود که سبب کم اثر شدن مدیریت در هزینه‌ها شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه نرخ مواد اولیه و عدم‌توازن در نرخ زنجیره تولید خودرو در اختیار خودروساز نیست، گفت: پیشنهاد می‌شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت یکپارچه در کل زنجیره ارزش خودرو سیاست واحدی را اتخاذ کند، زیرا در صورت ایجاد مشکل برای خودروساز، حلقه بعدی که مردم هستند نیز دچار چالش خواهد شد، چون امکان عرضه وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: تمامی اقدامات ایران‌خودرو در راستای هدف‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و این شرکت تمامی امکانات خود را برای تحقق این اهداف به‌کار می‌گیرد.

مقیمی گفت: ایران‌خودرو در چارچوب حدود و اختیارات خود تمامی اقدامات مرتبط با مدیریت هزینه تولید را انجام می‌دهد اما این سیاست باید در کل زنجیره انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران‌خودرو برنامه‌های متنوعی برای مدیریت هزینه تولید تدوین کرده و از سویی برای بهبود کیفیت و ارتقای محصولات فعلی و توسعه محصولات جدید، مانند هر بنگاه اقتصادی نیازمند منابع مالی است که این منابع با وجود زیان موجود به‌سختی تامین می‌شود و لازمه تامین آن برای توسعه محصولات، اصلاح روش قیمت‌گذاری و خروج از زیان بنگاه تولیدی است.

نمایشگاه خودکفایی قطعات

نخستین نمایشگاه خودکفایی قطعات خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین ایران‌خودرو با هدف تحقق افزایش تولید خودروهای تجاری به ۷ هزار خودرو در سال ۱۴۰۰، با فراخوان شبکه تامین قطعه‌سازی و سایر ظرفیت‌های موجود در سطح کشور در شرکت ساپکو آغاز به‌کار کرد.

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، تجربه ساپکو و شبکه تامین در نهضت خودکفایی قطعات خودروهای سواری را دستمایه ارزشمندی برای بهره‌گیری از فرصت‌های خودکفایی قطعات خودروهای تجاری دانست و گفت: ساپکو، به‌عنوان پیشرو در زنجیره تامین، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در زمینه بهره‌مندی از توان و تجربه شبکه تامین قطعه‌سازان خودروهای سواری در نهضت خودکفایی قطعات محصولات ایران‌خودرو دیزل انجام داده است.

وی افزود: شرکت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعم از ایران‌خودرو دیزل، ایدم، چرخشگر، محور خودرو و تولید قطعات خاور به همراه شرکت ساپکو، در زمینه منبع‌یابی خودکفایی قطعات خودروهای دیزل و همچنین افزایش تولید برای دستیابی به تیراژ تولید ۱۷ هزار دستگاه انواع محصولات خودروهای تجاری تا پایان سال ۱۴۰۱ در این نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

پیرمحمدی هم‌افزایی شبکه تامین گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودروهای تجاری در گروه را زمینه‌ساز بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود در سطح کشور و توسعه جهاد خودکفایی به‌منظور قطع وابستگی و جهش تولید در حوزه صنعت خودرو کشور دانست و گفت: امسال با عبور از رکورد تولید ۴۵۰۰ دستگاه واگن هود و تامین قطعات این محصول، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای افزایش تیراژ این محصول به ۶ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ انجام‌شده و ثبت چنین آمارهایی در تاریخ تولید خودروهای سنگین کشور بی‌سابقه است.

وی این دستاوردها را حاصل برنامه‌ریزی و حمایت مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست و افزود: ایران‌خودرو توانست در ۲ سال اخیر، تهدید تحریم را با عزم جهادی در نهضت خودکفایی به فرصت تبدیل کند.

پیرمحمدی اظهارکرد: فرصت‌های خودکفایی ارائه‌شده در این نمایشگاه، در قالب قطعات مختلف موتور، گیربکس، محور و قطعات برق و الکترونیک به‌منظور بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و تمامی ظرفیت‌های موجود در صنعت قطعه کشور، سرآغاز تحقق برنامه‌های ایران‌خودرو در زمینه افزایش تیراژ تولید و خودکفایی در حوزه قطعات خودروهای سنگین خواهد بود. گفتنی است، نخستین نمایشگاه فرصت‌های خودکفایی قطعات خودروهای تجاری تا اول دی ۱۴۰۰ در محل شرکت ساپکو دایر خواهد بود.

حمایت مجلس از برنامه‌های توسعه‌ای

نماینده مردم سرخس، فریمان و بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی، در بازدید از ایران‌خودرو خراسان و پروژه تولید محصول جدید وانت آریسان بهبودیافته، توسعه این خودروساز را عامل مهمی در توسعه منطقه و استان خراسان رضوی دانست. سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به پیگیری‌ها و اقدامات انجام‌شده در یک سال گذشته درباره انتقال خط تولید وانت آریسان بهبودیافته به ایران‌خودرو خراسان، گفت: این تلاش‌ها و پیگیری‌ها در آینده‌ای نزدیک به ثمر خواهد نشست و شاهد تولید وانت آریسان بهبودیافته در ایران خودرو خراسان خواهیم بود. براساس گزارش تیم مهندسی ایران‌خودرو، این محصول نسبت به نمونه قبلی خود، تغییرات عمده‌ای داشته و از منظر تاب‌آوری و قوای محرکه نیز ارتقای چشمگیری یافته است. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای ایران‌خودرو خراسان، عنوان کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، فرصت‌های شغلی جدیدی در این شرکت ایجاد خواهد شد. علاوه‌بر این، با فعال‌سازی بخش قطعه‌سازی در جوار این شرکت، اشتغال غیرمستقیم قابل‌توجهی نیز در استان ایجاد خواهد شد که نرخ بیکاری منطقه و استان را کاهش چشمگیری خواهد داد. رئیس فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس شورای اسلامی، روند حمایت مجلس از خودروسازی را متفاوت از قبل دانست و تاکید کرد: قصد داریم خودروسازان را در اجرای برنامه‌های راهبردی و توسعه‌ای و در راستای توانمندسازی و توسعه محصولات حمایت کنیم.

تکمیل سبد محصولات

مدیرعامل ایران‌خودرو خراسان نیز با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و حمایت‌های ویژه وی در اجرای پروژه تولید وانت آریسان بهبودیافته در سایت خراسان، گفت: به‌منظور تکمیل سبد محصولات، با پیگیری‌ها و تلاشی که انجام شد، تولید محصول جدید وانت آریسان بهبودیافته در ابتدای امسال به ایران‌خودرو خراسان واگذار شد و توانستیم در کمترین زمان ممکن و با سرمایه‌گذاری لازم، این پروژه را اجرایی کنیم.

بیژن زاهدی‌فرد با بیان اینکه درحال‌حاضر وانت آریسان بهبودیافته در مرحله تولید آزمایشی قرار داشته و نمونه‌هایی از آن تولید و برای انجام تست‌های کیفی به آزمایشگاه‌های خارج از کشور ارسال خواهد شد، اظهار امیدواری کرد با دریافت مجوزهای لازم، در بهمن امسال تولید انبوه این محصول آغاز شود و بتوانیم سال آینده تولید آن را به حداکثر ظرفیت یعنی ۳۰ هزار خودرو در سال برسانیم.

تولید تاکسی در سنگال

با امضای تفاهمنامه میان سازمان FDTT و شرکت سنیران‌اتو، تضامین لازم برای دریافت منابع مالی تولید ۲ هزار تاکسی در سنگال تامین شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مراسم عقد این تفاهمنامه، گفت: با اجرای موفقیت‌آمیز تولید ۲ هزار تاکسی، وارد مرحله تولید محصولات جدید ایران‌خودرو در سنگال خواهیم شد.

مقیمی با بیان اینکه علاوه‌بر تاکسی، امکان ارائه سایر محصولات برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز وجود دارد، گفت: مینی‌بوس، اتوبوس، ون و محصولات حوزه حمل‌ونقل باری مانند وانت، کامیون و کشنده از جمله این محصولات هستند.

مدیرکل سازمان FDTT نیز در این مراسم، اظهارکرد: به دستور وزیر حمل‌ونقل، براساس برنامه ۵ ساله سنیران‌اتو مسائل تامین مالی این شرکت از طریق FDTT تضمین بازپرداخت خواهد شد.

گیی گفت: انتظار داریم محصولات جدید ایران‌خودرو نیز در سنیران‌اتو تولید شود.

گفتنی است، سازمان FDTT به پشتوانه این تفاهمنامه، مراتب تقبل تعهد و تضامین موردنیاز برای پروژه تولید دو هزار تاکسی را در نامه‌ای به شرکت CETUD اعلام کرد.

تامین نیاز بازار گینه کوناکری

وزیر مشاور در امور فنی رئیس‌جمهوری سنگال نیز با مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبدو امبوپ، در این دیدار، برای امضای قرارداد خرید ۱۰۰ تاکسی برای توسعه فعالیت‌های گردشگری منطقه امبور اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به نیاز گینه کوناکری، همسایه سنگال، به ۵ هزار تاکسی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و همچنین تمایل به راه‌اندازی خط مونتاژ خودرو، گفت: با مذاکراتی که انجام‌شده به‌زودی به همراه مدیرعامل سنیران‌اتو برای ملاقات با رئیس‌جمهوری گینه و نهایی‌سازی سفارش تاکسی‌ها به کوناکری عزیمت خواهیم کرد.

امبوپ با موفق ارزیابی کردن فعالیت سایت سنیران‌اتو، از آمادگی ارائه تسهیلات لازم برای تسریع در حرکت رو به جلوی این سایت تولیدی خبر داد.

وی تصریح کرد: به آینده سنیران‌اتو بسیار خوشبین هستم و حضور هیاتی در این سطح در سنگال بیانگر عزم ایران‌خودرو برای توسعه فعالیت‌های این سایت تولیدی است که این امر موردتوجه مقامات و شخص رئیس‌جمهور سنگال است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این دیدار، با قدردانی از حمایت‌های دولت سنگال از احیای تولید در سنیران‌اتو، گفت: برای توسعه همکاری‌ها و نیز افزایش ظرفیت تولید خودرو در سنگال اعلام آمادگی می‌کنیم.

مقیمی بر برنامه توسعه سایت سنیران‌اتو و افزایش تولید و ایجاد اشتغال در سنگال تاکید کرد و گفت: برای انتقال دانش و فناوری تولید خودرو به کشورهای همجوار سنگال نیز آمادگی داریم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jvdo4