جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 17158
تاریخ انتشار: 1401/03/10 00:05
رئیسی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهوری تاجیکستان:

حضور بیگانگان در منطقه گره‌گشا نیست

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته از امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان در مجموعه فرهنگی سعدآباد به‌طور رسمی استقبال کرد و پس از دیدار دوجانبه و امضای ۱۷ سند همکاری بین دو کشور، نشست خبری مشترک برگزار شد.

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خود، با خوشامد به رئیس‌جمهوری کشور دوست، برادر، همسایه و همزبان و همچنین به هیات همراه امامعلی رحمان گفت: از اینکه دعوت جمهوری اسلامی را قبول کردند و امروز در ایران هستند و زمینه تصمیم‌گیری خوبی برای روابط دو کشور را فراهم کردند، تشکر می‌کنم.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه حضور بیگانگان را در منطقه امیدبخش و گره‌گشا نمی‌دانیم گفت: با کشور تاجیکستان به‌دلایل مختلف همسایگی و روابط فرهنگی، دینی و روابط همزبانی و هم‌تمدنی ارتباطات خوبی به‌ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داریم.

وی ادامه داد: سفری که در آغاز کار دولت سیزدهم به دعوت رئیس‌جمهوری تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای و دیدار دوجانبه به این کشور داشتم، نقطه عطفی برای روابط دو کشور بود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بعد از این سفر روابط دو کشور به‌گونه‌ای متحول شد که امروز فقط در حوزه اقتصادی و تجاری شاهد افزایش ۴ برابری مبادلات هستیم، اظهار کرد: در حوزه‌های دیگر هم گام‌های خوبی برداشته و تفاهمنامه‌هایی در دوشنبه امضا شد.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: امروز با سفر رئیس‌جمهوری تاجیکستان به تهران و امضای تفاهمنامه‌های جدید بین دو کشور تردیدی ندارم گام بلندی در روابط برداشته خواهد شد و مصمم هستیم براساس گفت‌وگوهای انجام شده بین دو کشور، روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن و علم و فناوری به‌نحوی تداوم یابد که هر دو کشور و ملت شاهد روابط بهتر از گذشته و حال حاضر باشند.

 رئیسی افزود: این روابط دوجانبه را می‌توانیم به روابط خوب منطقه‌ای و جهانی و بین‌المللی تبدیل کنیم و این روابط بین دو کشور همسایه مسلمان برای دو ملت و منافع دو کشور می‌تواند بسیار امیدبخش باشد.

در این دیدار ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری و گردشگری میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید.

این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رؤسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشورمان و همتایان تاجیک آنها به امضا رسید.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5dko