سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
کد خبر: 20739
تاریخ انتشار: 1401/09/09 10:19
رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق:

حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز ایران و عراق در گستره وسیعی از مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و علمی و فناوری همکاری بسیار خوب و نزدیکی دارند و امیدواریم در دوره جدید این همکاری‌ها ارتقا یابد.

 سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق را دارای ریشههای عمیق و تاریخی و برآمده از اعتقادات و باورهای مشترک دو ملت توصیف کرد و گفت: اوج این روابط در مراسم شکوهمند اربعین حسینی و میزبانی بسیار عالی دولت و ملت عراق از زائرین امام حسین (ع) به ویژه زائران ایرانی متجلی شده که شایسته قدردانی و تشکر صمیمانه است.

گامی موثر در جهت حل مسائل مشترک منطقهای

رئیسجمهوری با بیان اینکه آغاز به کار آقای السودانی در سمت نخستوزیری عراق حاصل توافق و تفاهم گروههای مختلف سیاسی این کشور است، ابراز امیدواری کرد که حاصل کار دولت جدید عراق خدمتی متفاوت برای ملت عراق و همراهی و همکاری بیشتر با کشورهای همسایه باشد.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه امروز ایران و عراق در گستره وسیعی از مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و علمی و فناوری همکاری بسیار خوب و نزدیکی دارند و امیدواریم در دوره جدید این همکاریها ارتقا یابد.

رئیسجمهوری امنیت، صلح و ثبات در منطقه را مورد تاکید دو کشور دانست و اظهارکرد: از این منظر مبارزه با گروههای تروریستی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و هر خطری که منطقه را تهدید کند، مورد توافق و تاکید دو کشور است.

رئیسی افزود: امنیت و صلح و ثبات در منطقه باید بهدست کشورهای منطقه تامین شود و حضور بیگانگان به هیچوجه امنیتساز نبوده، بلکه عامل مشکلات متعدد برای منطقه
 است.

رئیسجمهوری با اشاره به اینکه حضور امریکاییها همانگونه که در افغانستان امنیتساز نبود در نقاط دیگر منطقه نیز امنیت به همراه نخواهد داشت، تاکید کرد: قطعاً خروج امریکاییها از منطقه به افزایش صلح و ثبات و امنیت در منطقه ما منجر خواهد شد.

رئیسجمهوری همچنین با اشاره به دیدگاههای مشترک دو کشور درباره مسائل دوجانبهای، منطقهای و بینالمللی ابراز امیدواری کرد که سفر هیات عالیرتبه عراقی به تهران تثبیتکننده حسن روابط میان دو کشور و گامی موثر در جهت مسائل مشترک منطقهای باشد.

تلاش عراق برای پرداخت بدهیهای ایران

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز در این نشست مطبوعاتی با قدردانی از دعوت رئیسجمهوری ایران برای سفر به تهران، گفت: امروز در تهران هستیم تا در مورد روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و امنیتی به گفتوگو بپردازیم و آخرین تحولات بینالمللی را بررسی کنیم.

نخست وزیر عراق، سفر هیات عراقی به تهران را در راستای تقویت روابط تاریخی ایران و عراق دانست و افزود: ملت و دولت عراق هیچگاه حمایتهای جمهوری اسلامی ایران را بهویژه از زمان آغاز حملات تروریستهای داعش علیه این کشور را فراموش نخواهند کرد.

السودانی در ادامه ضمن تقدیر از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق بهویژه در زمینه صادرات برق خواستار ادامه این حمایتها تا تکمیل پروژههای عراق در تولید برق و گاز شد و تاکید کرد: عراق برای پرداخت طلبهای ایران با مکانیسمهای خاص در تلاش است و امروز نیز در این زمینه گفتوگوهایی انجام شد و از طریق کمیتههای دوجانبه این مسئله دنبال خواهد شد.

نخست وزیر عراق همچنین با اشاره به اینکه در این سفر و نیز سفرهای آتی گفتوگوهایی میان وزرای نفت دو کشور انجام خواهد شد، گفت: در این گفتوگوها پروژههای مربوط به انتقال نفت خام و تصفیه آنها در پالایشگاهها برای استحصال مشتقات نفتی و نیز دیگر پروژهها مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

السودانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عراق امنیت خود با ایران را تکمیلکننده یکدیگر و در قالبی واحد میبیند، افزود: امنیت دو کشور از یکدیگر جداییناپذیر بوده و بخشی از امنیت کل منطقه به شمار میآید. دولت عراق ملتزم است با اجرای دقیق قانون اساسی به هیچ گروه و طرفی اجازه ندهد که از اراضی عراق برای آسیب رساندن و اخلال امنیتی نسبت به هر طرف دیگری استفاده
کند.

وی با تاکید بر اینکه این سیاست رسمی حکومت عراق است که این سرزمین نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نباشد، اظهارکرد: این سیاست را در روابط دیپلماتیک خود دنبال میکنیم تا سیاست متوازنی با کشورهای دوست و برادر براساس اصل احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دیگری داشته باشیم و اجازه نخواهیم داد هیچ گروهی امنیت کشورهای دیگر را از خاک عراق مورد آسیب قرار
 دهد.

 نخست وزیر عراق تصریح کرد: دبیر شورایعالی امنیت ملی عراق نیز در این سفر حضور دارد و مسائل امنیتی را با همتای خود مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد تا به تفاهمی بر سر مکانیسم کاری و همکاری میدانی در این زمینه برسیم و از هرگونه تنشی جلوگیری و اجتناب به عمل بیاید. از نظر ما گفتوگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oa98q