شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 199
تاریخ انتشار: 1400/05/30 10:58

حرکت پرشتاب ایران خودرو در مسیر توسعه خانواده گیربکس‌های مدرن

گروه صنعتی ایران خودرو طی سال های اخیر پرترافیک ترین روزها در مسیر توسعه قوای محرکه را پشت سر می گذارد.

گروه صنعتی ایران خودرو طی سال‌های اخیر پرترافیک ترین روزها در مسیر توسعه قوای محرکه را پشت سر می‌گذارد. دستاوردهای نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو از سال گذشته با معرفی نسل جدید گیربکس‌های دستی آغاز شد و با معرفی خانواده بزرگ و متفاوت پیشرانه‌های IK۳ سه استوانه ادامه یافت و در ادامه به سمت نسل جدید گیربکس‌های اتوماتیک روز دنیا و پیشرانه‌های پاک هیبریدی ادامه خواهد یافت.

گروه صنعتی ایران خودرو با وجود مشکلات متعدد اقتصادی، تحریم‌ها و گسترش پاندمی کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸ بر اساس نقشه راه قوای محرکه قدم در راهی گذاشت تا محصولات بومی با اتکا به قوای محرکه کاملاً اختصاصی بر اساس استاندارد روز توسعه پیدا کنند. این مسیر در سال ۱۳۹۹ با آغاز تولید انبوه گیربکس شش سرعته دستی آغاز شد. گیربکس شش سرعته دستی جدید ایران خودرو ضمن افزایش ظرفیت گشتاور قابل تحمل، نقش کلیدی در کاهش مصرف سوخت بر اساس استانداردهای جدید ایفا می‌کند به گونه‌ای که این گیربکس تا ۲.۵ درصد در سیکل WLTC مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و روی سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت که مختص به دنده اضافه و جدید این گیربکس است مصرف سوخت به میزان هشت درصد کاهش می‌یابد.

گروه صنعتی ایران خودرو در بومی سازی این گیربکس جدید از ۸۵ قطعه ساز استفاده کرده که ۲۱ عضو از این نهضت برای نخستین بار در چنین پروژه‌ای شرکت کرده اند و این موضوع نشان دهنده افزایش عطش شرکت در پروژه‌های بومی سازی به واسطه تعریف میزهای داخلی سازی از سوی مدیرعامل ایران خودرو است. گیربکس شش سرعته دستی که آغازگر مسیر نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو است طی مدت زمانی کوتاهی به نهایی سازی و تولید رسید به گونه‌ای که تنها طی سه ماه ۱۳۵ قالب آن با گذر از مرحله طراحی به مرحله ساخت رسید و با ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید بر بستر سرمایه گذاری‌های گذشته، برای طراحی و تولید صرف و نصب روی محصولات اختصاصی ایران خودرو نظیر دنا پلاس و راناپلاس در دستور کار قرار گرفت.

راه ایران خودرو در مسیر نقشه راه قوای محرکه در حوزه گیربکس در سال جاری با آغاز تولید گیربکس شش سرعته AMT یا نیمه اتوماتیک ادامه خواهد یافت و طی سال‌های آینده گیربکس AT اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور ۶ سرعته این خودروساز قدم به چرخه تولید خواهد گذاشت و در قدم نهایی و در سال ۱۴۰۲، گیربکس مدرن و به روز دوکلاچه اتوماتیک DCT سبد متنوع گیربکس‌های گروه صنعتی ایران خودرو را تکمیل خواهد کرد. هم اکنون خودروسازان بزرگی نظیر فولکس واگن و مرسدس بنز با چنین تنوعی از گیربکس‌ها اقدام به طراحی و تولید محصولات جدید می‌کنند و ایران خودرو با دستیابی به چنین دستاوردی آن هم در زمان کوتاه ۳ الی ۴ ساله می‌تواند به بازیگر قدرتمندی در جهان خودرو و بازارهای صادراتی بدل شود.

منبع: ایکوپرس


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/o48ra2