جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 11371
تاریخ انتشار: 1400/11/11 12:16
سایت تهران میزبان دو نمایشگاه جذاب برای ایرانی‌ها

جولان گردشگری و صنایع دستی در پایتخت

شنبه ۹ بهمن دو نمایشگاه تخصصی در سایت بین‌المللی تهران افتتاح شد. به گزارش صمت مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونت‌های این وزارتخانه و فعالان و متخصصان این حوزه در محل سایت نمایشگاهی تهران آغاز به کار کردند.این نمایشگاه تا ۱۲ بهمن ادامه دارد.

از «متاورس» تا قوانین ورود گردشگر

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی در حالی برگزار می‌شود که در حاشیه آن موضوعاتی از جمله متاورس و قوانین ورود گردشگر در قالب برنامه‌های آموزشی و نشست تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.در حاشیه برپایی این نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد.

در بخش نشست تجربیات و معرفی الگوهای موفق گردشگری که در سالن ۳۵ محل دائمی نمایشگاه‌ها برپا می‌شود، نقش قطارهای رجا در کیفیت خدمات گردشگری ریلی، ایده و راه‌اندازی قطارهای گردشگری در ایران با محوریت غرب کشور، گردشگری ماجراجویانه افراد دارای معلولیت، کویرنوردی، تجربه نشر و انتشارات گردشگری، فعالیت‌های رسانه‌ای، حمل‌ونقل هوایی شهری و ملاحظات امنیتی تورهای ورودی و داخلی در ایران توسط کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری، عناوین برنامه‌های صبح تا ظهر این نمایشگاه است. در بخش مربوط به برنامه‌های آموزشی نمایشگاه گردشگری نیز روز شنبه کارگاه‌های آینده‌پژوهی، اهمیت گردشگری موضوعی، نگاه تحلیلی به اصول ارزیابی تاسیسات گردشگری، ظرفیت‌های ثبت‌های جهانی بر توسعه مقاصد، گردشگری مبتنی بر طب سنتی و اصول و فنون مذاکره برگزار شد. در روز دوم نیز موضوعاتی از جمله قوانین و ضوابط مرتبط با مالیات، گردشگری هوشمند، اصول تاثیرگذاری خبر در گردشگری و مقررات و آموزش شاغلین در گردشگری بررسی شد.در روز سوم برپایی نمایشگاه برند مقصد، آشنایی با موضوعات بیمه‌ای، آشنایی با ساختار و اصول استارت‌آپ‌های گردشگری و نگاهی به خدمات ویزا از جمله موضوعاتی بود که در این کارگاه‌ها بررسی ‌شد.در روز چهارم هم متاورس و قوانین مربوط به ورود گردشگران خارجی، پارادایم گردشگری تعالی‌بخش، انتقال تجربه مزارع گردشگری از جمله موضوعاتی است که توسط فعالان حوزه گردشگری برای آن نشست برگزار می‌کنند.

عقب ماندگی‌ها در بخش گردشگری باید جبران شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با تاکید بر اینکه عقب‌ماندگی‌ها باید جبران شود، به مقایسه نمایشگاه گردشگری تهران و مادرید اسپانیا پرداخت، افزود: هفته قبل به دعوت دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی، نمایشگاه فیتور اسپانیا بودم، امروز که فقط طول و عرض یک سالن را دیدم متوجه شدم هیچ چیزی از فیتور کم نداریم و ظرفیت‌ها و آمادگی را در نیروهای خلاق مشاهده کردم. پس چه مشکلاتی وجود دارد که گرفتار شدیم؟ باید جبران کنیم. عزت اله ضرغامی ادامه داد: مزیت نسبی ما فوق‌العاده است. از بسیاری از کشورها که رده‌های اول را در ورودی گردشگری اشغال کرده‌اند به مراتب بالاتریم. حداقل در منطقه و کشورهای همسایه و اگر این موانع رفع شود خیلی از کارها انجام می‌شود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اجرای نهضت تفویض اختیارات تا پایان سال خبر داد و گفت: بسیاری از اختیاراتی که در وزارتخانه و بروکراسی تنفر برانگیزی ایجاد کرده و موانع جدی در گردش کارها ایجاد می‌کند، تا پایان سال با برگزاری نشستی از سوی توسط قائم‌مقام وزارتخانه تفویض خواهد شد. ده‌ها وظیفه انباشت شده که باعث کندی کارها و بروکراسی خسته‌کننده شده است. ضرغامی همچنین از لغو مجوزهای کارگاه‌های تولید خانگی و کوچک صنایع‌دستی و سطحی از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و همچنین تفویض اختیار برخی امور گردشگری در ادامه این نهضت خبر داد. او در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه بوم‌گردی‌ها و تسهیل روند راه‌اندازی آنها به برخی مخالفت‌ها با این اقامتگاه‌ها اشاره کرد و این مخالفت‌ها را بی‌دلیل و بی‌مورد دانست و بیان کرد: در برخی حوزه‌ها می‌گویند باید مراقب قشر خاکستری بود. به شدت با این اصطلاحات مخالفم. ما خودمان را قشر خاکستری می‌دانیم. این تقسیم‌بندی‌ها، ما را در این سال‌ها گرفتار کرده است. او سپس به خبرهایی که از تخریب میراث فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شود، اشاره کرد و گفت: همه رسانه‌ها عوامل اجرایی وزارتخانه ما هستند. در کشور ۳۵ هزار ابنیه تاریخی داریم که با این بودجه نمی‌توانیم از همه آنها حفاظت کنیم، رسانه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند.

ضرغامی همچنین با بیان اینکه از رسانه‌ها شکایتی ندارد و انتقاد آنها را نوعی آگاهی‌بخشی می‌داند، اظهار کرد: متوجه شدم رسانه‌ای روشنگری کرده و از او شکایت شده است، دستور پیگیری دادم که با پیگیری آقای دارابی، قائم‌مقام وزارتخانه جلو این موضوع گرفته شد.

نمایش توانمندی‌های وزارتخانه‌ها در حوزه گردشگری

رئیس فراکسیون گردشگری درحاشیه برگزاری این رویداد پیشنهاد کرد در سال آینده هر وزارتخانه یک غرفه برای معرفی توانمندی‌های خود در حوزه گردشگری داشته باشد. در این برنامه دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: گردشگری یگانه زبان صلح و دوستی میان جوامع است امیدواریم گردشگری واسطه شناخت اقوام با هم و زبانی برای ایجاد رابطه صلح جهانی باشد. وی افزود: وزارت میراث فرهنگی می‌تواند از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها استفاده کند. پس در نمایشگاه گردشگری سال آینده می‌توان یک غرفه با موضوع تخصصی گردشگری برای هر یک از وزارتخانه‌ها ایجاد کرد. دشتی اردکانی تصریح کرد: به قول وزیر میراث فرهنگی باید زیر میزها زده شود تا با برنامه‌های فرا دستگاهی کمک شود جهت‌گیری دولت با نگاه به گردشگری تغییر کند. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تاکید رئیس‌جمهور به این صنعت امیدهای فراوانی را در دل‌ها زنده کرده است، چون در ایران می‌بایست مسیر اقتصاد، سیاست، امنیت و اقتدار از مسیر فرهنگ بگذرد تا کشور در مسیر تعالی و رشد قرار گیرد. وی افزود: برنامه هفتم توسعه نیز فرصتی برای اصلاح روند پیش رو است تا گردشگری به جایگاه درخوری دست یابد. دشتی گفت: در صنعت گردشگری صرفا نباید به آثار تاریخی اکتفا کرد، بلکه می‌توان از سایر ظرفیت‌های کشور مانند کارخانه‌ها و غیره نیز در حوزه خدمات گردشگری بهره برد. شایسته است در راستای عزم دولت در ایجاد تحول در صنعت گردشگری بتوان در دستگاه‌های کشوری و لشکری ساختاری با موضوعی گردشگری ایجاد کرد تا بتوان از ظرفیت‌های این حوزه استفاده کرد.

جبران خسارات گردشگری، همیاری همه را می‌طلبد

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وپنجمین نمایشگاه صنایع‌دستی تهران بر همیاری همه ارکان کشور در جبران خسارات گردشگری ناشی از کرونا تاکید کرد. علی اصغر شالبافیان گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی را در حالی افتتاح می‌شود که خوشبختانه بدلیل واکسیناسیون عمومی امید مجدد برای احیای گردشگری به‌وجود آمده و از ابتدای آبان با از سرگیری صدور روادید با افزایش تقاضای گردشگری داخلی و ورودی برای سفر مواجه شدیم. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: کرونا آسیب‌های زیادی به صنعت گردشگری زده است و جبران خسارات آن کمک و همیاری همه ارکان کشور را می‌طلبد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: صنعت گردشگری از ابتدای شیوع کرونا بیشترین مراقبت‌ها را انجام داده و لازمه رونق بیشتر رعایت کاملتر همین روند مراقبت است و وزارت میراث فرهنگی به عنوان دستگاه پیشگام دستورالعمل‌های نظارت را ابلاغ کرده است. وی گفت: در این دوره نمایشگاه پروتکل‌های ویژه برای حاضران و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. شالبافیان اظهارکرد: به منظور تعامل هر دو حوزه گردشگری و صنایع دستی این نمایشگاه به صورت مشترک برگزار شد.

در حوزه صنایع دستی تسهیلات و امکانات برای هنرمندان شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ملی و جهانی، بخشی برای هنرمندان و نام آوران و همچنین غرفه هایی برای هنرمندان استان‌های کمتر برخوردار فراهم شده است. وی گفت: غرفه‌های استانی به عنوان واحدی از کل همه ظرفیت‌های استانی را در سه حوزه تخصصی به نمایش می‌گذارند و تلاش شده ظرفیت‌های گونه‌های مختلف گردشگری (سلامت خوراک مذهبی و... ) هم معرفی شود. معاون گردشگری کشور بیان کرد: کارگاه‌های آموزش، نشست تبادل تجربیات و پنل‌های تخصصی در حاشیه این نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. شالبافیان گفت: وسعت نمایشگاه این دوره ٢٨ هزار متر مربع و در ١٠ سالن است و نسبت به نمایشگاه سال قبل ٢.۵ برابر افزایش دارد که نشانگر آغاز فصل امید به آینده گردشگری در پساکرونا است.

سخن پایانی

۳۹۳ شرکت داخلی از ۹ تا ۱۲ بهمن آخرین دستاوردها، توانایی‌ها و خدمات خود در گروه‌های کالایی انواع تجهیزات سفر، انواع خودروهای مسافربر، دهکده‌های توریستی، صنایع‌دستی و هنری، آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی، خطوط هوایی، دریایی، زمینی و ریلی، پایانه‌های مسافربری، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری زیارتی، اکو توریسم و طبیعت‌گردی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و بیمه‌ها، بانکداری الکترونیکی، رزرواسیون آنلاین، سازمان‌های سیاحتی و گردشگری، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، آموزشگاه‌های مرتبط و دانشگاه‌ها، مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه گردشگری و... را به نمایش گذاشته‌اند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z6w64