جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 13250
تاریخ انتشار: 1400/12/23 05:11

جهان برای مدیریت زباله‌ چه می‌کند؟

کشورهای بسیاری در سراسر دنیا در زمینه مدیریت زباله‌ها اقدامات قابل‌توجهی انجام داده‌اند که در این میان کشورهای انگلستان، ژاپن، ایالات متحده امریکا، آلمان، استرالیا، برزیل و کلمبیا فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

به گزارش ایمنا، بکارگیری نوآوری‌های خاص در زمینه مدیریت زباله در سراسر جهان رو به افزایش است. این اقدامات نقش بسزایی در کاهش تاثیرات منفی زیست‌محیطی زباله‌ها دارد و هر یک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اما استفاده از آنها نیازمند دانش‌ بومی‌سازی برای سازگاری با هر محیط است. البته به‌طور کلی چند شیوه شناخته‌شده جهانی در این زمینه وجود دارد که به‌سادگی قابل تطابق با محیط‌‎‌های گوناگون است و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

اتحادیه اروپا و انگلستان

در این کشورها از طرح بازپرداخت برای قوطی‌ها و بطری‌های نوشیدنی استفاده می‌شود و مصرف‌‌کننده را تشویق می‌کند مواد و ضایعات قابل‌ بازیافت خود را تحویل دهد. این عمل کاهش میزان زباله‌های دفن‌شدنی و افزایش چرخه ماندگاری کاربرد محصول را به همراه دارد. بکارگیری این طرح برای تمامی محصولات، میزان بازیافت را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

ژاپن

شهر کامیکاتسو در ژاپن ادعا می‌کند تا چند سال آینده تبدیل به شهری بدون زباله خواهد شد و بازیافت را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است. در حال ‌حاضر ساکنان این شهر با تفکیک زباله‌های خود در ۳۴ دسته‌بندی مختلف موفق شده‌اند به بازیافت ۸۰ درصد از زباله‌های شهر کمک کنند. در این شهر هیچ ماشین حمل زباله‌ای برای جمع‌آوری پسماند وجود ندارد و خود ساکنان پس از شست‌وشو، تفکیک و مرتب‌سازی زباله‌ها نسبت به تحویل آن به مراکز بازیافت اقدام و کارکنان این مرکز از درستی انجام کار اطمینان حاصل می‌کنند. برخی محصولات همچون وسایل تزئینی، لباس‌ها یا اسباب‌بازی‌هایی که مورد نیاز شخص نیست، در انبار بازیافت ذخیره و در صورت نیاز فرد دیگر بدون هیچ هزینه‌ای معاوضه می‌شود. 

سوئد

سیستم مدیریت زباله در سوئد به حدی پیشرفته است که مکان‌های دفن زباله در این کشور بلااستفاده مانده‌اند، به همین خاطر پذیرای زباله‌های وارداتی از سایر نقاط جهان می‌شود. ۹۹ درصد زباله‌های سوئد بازیافت می‌شود و در سیستم‌های مختلف تولید انرژی، حرارت منطقه‌ای، برق، بیوگاز و کود زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است تفکیک و تحویل زباله‌های مختلف شهر بر عهده ساکنان شهر و صاحبان مشاغل است.

شهر ساحلی آلاپوزا 

این شهر که به داشتن حوضه‌های آبریز و شبکه‌های پیچیده‌ای از کانال‌ها و تالاب‌ها معروف است، موفقیت چشمگیری در بازیافت پسماند خشک داشته است. آلاپوزا که روزانه ۵۸ تن پسماند خشک تولید می‌کند با اتخاذ شعار خانه تمیز، شهر تمیز از نوامبر ۲۰۱۲ موفق به مدیریت ضایعات غیرمتمرکز و تفکیک ۱۰۰ درصدی زباله‌های خود شده است. علاوه بر این، در حال‌ حاضر بیش از ۸۰ درصد خانه‌های آلاپوزا مجهز به کوره‌های زیست‌گیاهی و سیستم غربالگری کمپوست است.

دیگر کشورها

ایالات متحده امریکا با استفاده از یک ربات سازگار با محیط‌زیست در رودخانه بالتیمور که انرژی خود را از طریق نور خورشید و جریان آب تامین می‌کند اقدام به پاکسازی آب‌های این رودخانه از آلودگی و زباله کرده است. آلمان دارای یک شرکت تولیدی است که برای جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های پلاستیکی، ظروف گیاهی قابل تجزیه تولید می‌کند. در استرالیا از جعبه‌های SmartBelly استفاده می‌شود که سطل‌های هوشمند برای تفکیک زباله‌ها در محل جمع‌آوری پسماند و سپس تبدیل آنها به کمپوست است که به کمک اتصال مخازن شخصی به مراکز جمع‌آوری زباله علاوه بر تجزیه زباله‌ها به‌طور کامل، در بهینه‌سازی روند مدیریت زباله نیز نقش مؤثری دارد. در کلمبیا دستگاه‌های مبادله خودکاری وجود دارد که با دریافت بطری‌ها یا سرپوش‌های پلاستیکی خدماتی همچون بلیت سینما، کوپن خرید و پول ارائه می‌دهد و یکی از استودیوهای طراحی در برزیل مردم را تشویق می‌کند که منازل خود را با بهره‌گیری از مواد پلاستیکی و بازیافتی تزئین کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27rld4