جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 17482
تاریخ انتشار: 1401/03/23 07:50

جفت ارز در بازارهای مالی به چه معناست؟

در بازار فارکس ارز‌های مختلف با یکدیگر مبادله شده و هر ارزی به ارز دیگر تبدیل می‌شود. در واقع بازار فارکس، محلی برای مبادلات ارزی است. از این رو در بازار فارکس ارزش هر ارزی با ارز دیگری تعیین می‌شود. در این بازار سود معامله گران از طریق معاملات جفت ارز‌ها و تفاوت قیمت خرید و فروش آن‌ها حاصل می‌شود.

در بازار فارکس ارزها به صورت تکی مفهومی ندارند، بلکه به صورت جفت ارز مطرح می ‌شوند. آشنایی با جفت ارز‌ها در آموزش فارکس و باینری آپشن از اولویت ‌های ورود به این بازار و فعالیت در آن به شمار می‌ آید. در این مقاله میخوانیم جفت ارز در فارکس چیست و بهترین جفت ارزها برای معامله کدامند.

نماد اختصاری ارز‌ها در فارکس

جفت ارز‌ها با نماد اختصاری مشخص می‌شوند. نماد‌ها علایمی اختصاری هستند که توسط سازمان استاندارد جهانی (ISO) برای نشان دادن ارزها، کالاها و شاخص‌ها تعیین شده اند. نماد‌هایی که در بازار فارکس ارزها را معرفی می‌کنند، معمولا از سه حرف تشکیل شده اند. معمولا دو حرف اول از علامت اختصاری کشور مربوطه و حرف سوم، از حرف اول ارز مربوطه گرفته شده است.

جفت ارز در فارکس چیست؟

در بازار فارکس به ارزهایی که در مقابل هم قرار گرفته و با یکدیگر مبادله می‌شوند، جفت ارز (Currency Pairs) گفته می‌شود. در بازار فارکس ارزها به صورت جفت نمایش داده می‌شوند مثل GBP/USD. چرا که در یک معامله یک ارز خریداری شده و ارز دیگر فروخته می‌شود.

انواع جفت ارزها

انواع مختلفی از جفت ارزها وجود دارند. معامله گران با تبادل این جفت ارزها در بازار فارکس معامله می‌کنند. جفت ارزها از دو بخش تشکیل شده اند:

ارز پایه

ارز پایه ارزی است که نسبت‌های قیمتی بر پایه آن‌ها تعیین می‌شود و اساس خرید و فروش است. در نماد جفت ارز ها، ارز پایه در سمت چپ نوشته می‌شود. بعنوان مثال USD/EUR

ارز دوم یا ارز متقابل

ارز دوم بعنوان جفت ارز پایه است. در نماد جفت ارزها، ارز دوم در سمت راست نوشته می‌شود.

در زمان خرید یک جفت ارز، در واقع ارز پایه خریداری شده و ارز متقابل فروخته می‌شود. برعکس زمانی که جفت ارزی فروخته می‌شود، جفت ارز پایه فروخته شده و ارز متقابل خریداری می‌شود.

به عنوان مثال زمانی که معامله‌گری جفت ارز EUR/USD را می خرد، در واقع یورو (EUR) را خریداری نموده و دلار (USD) را می‌فروشد. زمانی که ارزش ارز پایه نسبت به ارز دوم افزایش پیدا می‌کند، معامله‌گر اقدام به خرید جفت ارز می‌کند. در مقابل زمانی که ارزش ارز پایه نسبت به ارز مقابل کاهش می‌یابد، معامله‌گر اقدام به فروش جفت ارز می‌کند.

 

نحوه تشخیص بهترین جفت ارزهای فارکس برای معامله

در باینری آپشن و فارکس، دارایی های زیادی برای معامله در اختیار دارید:

·         شاخص ها

·         سهام شرکت ها

·         جفت ارز

·         ارزهای دیجیتالی

·         کالاها

بهترین جفت ارز یا مورد معامله ترین ارز ها مختص کشورهاییست که دارای تورم پایین ، بانک مرکزی معتبر و حکومت باثبات میباشد. آمار نشان داده که 92% معامله گران جفت ارزها را برای معامله انتخاب می کنند. 85% معاملات هم متعلق ارزهای کشورهای دلار آمریکا ، دلار کانادا ، دلار استرالیا ، پوند انگلیس ، یورو ، فرانک سوئیس و ین ژاپن است.

بیشتر بخوانید: بهترین بروکر برای کپی تریدینگ چیست؟

در صورتی که جفت ارزی در بین جفت ارزهای اصلی قرار داشته باشد (یک سمت آن دلار آمریکا باشد) جزو بهترین جفت ارزهای بازار فارکس محسوب می‌شود.

میزان حرکات و تغییرات قیمت در انتخاب بهترین جفت ارزهای فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است. جفت ارزی که معاملات کم و نمودار آن نوسان کمتری داشته باشد، سود چندانی نخواهد داشت.

بیشتر جفت ارزها تحت تاثیر اخبار اقتصادی و سیاسی هستند. هر بار اخبار مهمی منتشر میشه ، جفت ارز مربوطه به جهت خاصی جهش می کند. شاید یکی از مولفه ها برای انتخاب بهترین جفت ارز در باینری آپشن و فارکس ، جفت ارزی باشد که در آن روز یا حداقل ساعاتی که معامله می کنید ، خبری در مورد آن منتشر نشود.

برای مثال در ایران اگر صبح ها معامله می کنید ، زمان شما با زمان بازار اروپا هم خوانی دارد و اگر بعد از ظهر معامله می کنید ، زمان فعالیت بازار آمریکا خواهد بود.

زمان فعالیت هر بازاری که باشد ، معمولا اخبار همان کشورها منتشر می شود. مثلا اخبار مربوط به ارز یورو و پوند صبح و اخبار دلار کانادا و آمریکا بعد از ظهر به وقت ایران منتشر می شود. بنابراین می توانید جفت ارزهایی مثل USD/JPY را صبح معامله کنید و EUR/JPY بعد از ظهر. یا اینکه توجه تان مدام به تقویم فارکس باشد و قبل از معامله چک کنید که خبری حداقل نیم ساعت قبل و بعد از معامله شما منتشر نشود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5p6l