دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 10682
تاریخ انتشار: 1400/10/23 00:30

جزئیات همایش تبیین بیانیه چشم انداز گروه فولاد خوزستان

همایش تبیین بیانیه چشم انداز گروه فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و جمعی از قائم مقامان، معاونان، مدیران، روسا و سرپرستان شرکت فولاد خوزستان و مدیران عامل شرکت‌های تابعه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ در تالار شهید امتی برگزار شد.

رضا طاهری رئیس هیات مدیره فولاد خوزستان، لازمه‌ی رسیدن به جایگاه اصلی فولاد را همدلی و هم‌فکری دانست و افزود: خوشبختانه این مهم در میان کارکنان گروه فولاد خوزستان به وضوح دیده می‌شود. شرکت فولاد خوزستان با عمل به شعار سال روی ریل توسعه قرار گرفته است. هدف هیات مدیره، حفظ و توسعه‌ی کرامت انسانی در سازمان است.

طاهری تصریح نمود: هیات مدیره در مسیر توسعه و ارتقای تولید شرکت فولاد خوزستان از هیچ تلاشی فروگذار نیست. از کارکنان فولاد خوزستان انتظار می‌رود، به دور از هرگونه حاشیه، در راستای ارتقای تولید، توسعه و رسیدن به چشم انداز تعیین شده برای شرکت فولاد خوزستان همت گمارند.

وی افزود: اطمینان دارم که جمع حاضر تمام همت خود را برای رسیدن به افق مورد نظر به‌ کار خواهند گرفت.

در ادامه محسن شیری بابادی مدیر استراتژیک فولاد خوزستان گفت: با وجود چالش‌های پیش‌رو، کارکنان گروه فولاد خوزستان تمام تلاش خود را برای رسیدن به چشم انداز تعیین شده به‌کار گرفته اند.

الله وردی تقوی مشاور مدیریت استراتژیک خطاب به حاضرین گفت: ایران در میان ۲۰ کشور بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان، مقام دهم را به خود اختصاص داده است. چالش‌های ساختاری صنعت فولاد عبارتند از: عدم توازن زنجیره‌ی صنعت، عقب ماندگی در زمینه اکتشافات معدن و چالش تامین مواد اولیه(سنگ آهن)، فراهم نبودن زیرساخت‌های کافی( تامین آب، برق، گاز، بندر، راه آهن و …) است.

تقوی در ادامه اظهار داشت: در زنجیره ارزش تولید در گروه فولاد خوزستان، تولید کنسانتره‌ و گندله در سناباد، گندله‌سازی، آهن سازی و فولاد سازی زیر سقف و تولید در فولاد شادگان اهمیت داشته و البته در زمینه نورد گرم نیاز به سرمایه گذاری است. اگر ظرفیت فولاد را در نظر بگیریم، ۲۳ الی ۲۴ درصد ظرفیت تولید کشور در اختیار فولاد مبارکه است و گروه فولاد خوزستان با تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ۸/۵ درصد ظرفیت تولید کشور را در اختیار دارد. در سال ۱۴۰۴ ظرفیت آن به ۶ هزار تن می رسد و جایگاه کنونی آن حفظ خواهد شد.

وی افزود: دستیابی به ظرفیت تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد در چشم انداز ۱۴۱۰ فولاد خوزستان مدنظر این فولادساز بزرگ کشور است.

الله‌وردی تقوی اظهار داشت: شرکت‌های فولادی برای جبران کمبود کنسانتره می توانند از آهن قراضه استفاده نمایند. فولاد نقش کلیدی در صنعت کشور دارد و اگر برای صنعت فولاد اتفاقی بیافتد نظام اقتصادی دچار مشکل می‌شود.

در ادامه مراسم متن بیانیه از سوی محسن شیری بابادی مدیر واحد استرتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان قرائت شد.

ر ادامه مهران خرم نیا معاون فن‌آوری گفت: فولاد خوزستان در طرح جامع توسعه متوازن، برنامه ظرفیت ۶ میلیون تن پایدار برای افق ۱۴۰۳ را بر اساس مطالعات جامع فاز چهارم توسعه در دستور کار خود قرار داده است. شرکت طرح جایگزینی کوره‌های قوس را برای رسیدن به ظرفیت تولید تعیین شده در افق‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۱۰ مورد نظر دارد.

وی درباره طرح جامع توسعه متوازن خاطر نشان کرد: برای رسیدن به ظرفیت ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن نیاز به تملک شرکت های پایین دستی است. به دو دلیل عدم امکان صدور مجوز احداث کارخانجات جدید از سوی وزارت صمت و دسترسی نداشتن به منابع تامین مواد اولیه بیش از ظرفیت‌های پیش بینی شده در طرح چشم انداز ۱۴۰۴ شرکت فولاد خوزستان، نیاز به تملک شرکت‌های پایین دستی در زنجیره تولید فولاد است.

امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: مصرف آب فولاد دو دهم درصد کشور است این در حالی است که در هر جایی که صحبت از کاهش مصرف می‌شود صنعت فولاد پیشگام بوده است.

وی افزود: متاسفانه این صحبت در محافل گفته می شود که به ازای هر تُن تولید فولاد ۲۸ متر مکعب آب مصرف می شود. اما هدر رفت آب در صنعت فولاد بین سه تا چهار متر مکعب بوده و سعی می‌شود به یک دهم درصد در ازای هر تن تولید فولاد رسانده شود. همچنین مصرف گاز در تولید فولاد برای سال ۲۰۲۰، ۱۱ میلیارد متر مکعب بوده که در کل کشور حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب مصرف شده است. این مقدار عددی بالغ بر ۵ درصد میزان مصرف کل کشور است. اما با وجود اینکه گاز در صنعت فولاد، برای تولید آهن اسفنجی، خوراک بوده و سوخت نیست. با این‌ حال نخستین جایی که توقف مصرف گاز به آن تعلق می گیرد، صنعت فولاد است.

وی ادامه داد: در مصرف برق نیز با توجه به مصرف ۳۳ هزار مگاوات در کل کشور که در زمان پیک مصرف به ۵۷ هزار مگاوات می‌رسد، ۹ هزار مگاوات از آن مربوط به برق مصرفی در صنعت فولاد است‌.

اما در سیاست گذاری کاهش مصرف برق، این صنعت فولاد است که هدف گذاری می‌شود. متاسفانه از امشب اخطار کاهش تولید فرستاده شده است. کاهش مصرف برق و به تبع آن کاهش تولید آهن اسفنجی، مشکلات زیادی در تعادل زنجیره‌ی تولید فولاد ایجاد می‌نماید.

وی یاد آور شد: ورودی کنسانتره شرکت، روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می باشد این در حالی است که شرکت فولاد مبارکه چهار برابر ما مصرف روزانه دارد. فرمولی که در وزارت صمت پیش‌بینی شده، بدون کارشناسی انجام شده است.

زمانی‌که ورودی کنسانتره از شرکت معدنی گل گهر اتفاق افتاد، تلاش بسیاری از سوی هیات مدیره و معاونت خرید برای تداوم تولید صورت گرفت که جای تشکر دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری نموده اند، شرکت‌های برق و گاز درخواست کتبی کاهش تولید را داده اند.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: شرکت فولاد خوزستان با میزان تولید و صادرات خود دو و نیم درصد ارز کشور و حداقل ۱۸ درصد فولاد مورد نیاز کشور را تامین می نماید.

این شرکت در گام اشتغال‌زایی، ۱۶ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است که با احتساب شرکت های زیر مجموعه و تابعه و مشاغل غیرمستقیم ۳۰۰ هزار نفر به واسطه فعالیت شرکت فولاد خوزستان ارتزاق می نمایند.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: چگونگی بهره برداری و ماشین آلات و اکتشاف، دو نقطه ضعف بزرگ در صنعت فولاد کشور است. با وجود تراکم معادن در شرق، تمرکز شرکت‌های تولیدی فولاد در غرب کشور است‌. صنعت تولید فولاد در کشور، به‌ جای آنکه دریامحور باشد، تبدیل به کویر محور با تحمیل هزینه‌های هنگفت حمل و نقل و زیست محیطی شده است.

ابراهیمی اذعان داشت: افق‌های در نظر گرفته شده برای فولاد خوزستان پیوست های توسعه‌ای مثبتی خواهد داشت. شرکتی که آدم‌های بزرگی در حوزه فولاد کشور دارد، باید جایگاه ارزنده‌ای نیز در تولید فولاد کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: طرح های توسعه ای برای موفقیت، نیاز به پیوست های HI ، مالی و … دارد. در دیدار با هیاتی از کشور افغانستان، قصد داریم در حوزه استخراج و معدن گام‌های موثری برداریم. انتخاب هدف، بر مبنای واقعیات و گزارش ابتدایی که در این جلسه ارائه شد، قابل رسیدن بوده و چنین هدفی مدنظر شرکت فولاد خوزستان می باشد.

در پایان این همایش، محمد مهدی مومن زاده عضو هیات مدیره، امین ابراهیمی مدیرعامل و جمعی از مسئولان شرکت فولاد خوزستان با حضور در یادمان شهدای گمنام و ۵۷ شهید شرکت فولاد خوزستان و قرائت فاتحه به مقام والای آنان ادای احترام نمودند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jkne2