جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 10708
تاریخ انتشار: 1400/10/22 18:45

جزئیاتی از تعمیرات سالانه فولاد خوزستان

مطابق برنامه تعمیراتی شرکت فولاد خوزستان، مقرر بود که تعمیرات سالانه زمزم یک در مرداد ماه ۱۴۰۰ و تعمیرات سالانه مدول سه بخش احیا در مهر ماه ۱۴۰۰ انجام شوند.

حسین زرافشان- سرپرست ابزار دقیق و اتوماسیون: مطابق برنامه تعمیراتی شرکت فولاد خوزستان، مقرر بود که تعمیرات سالانه زمزم یک در مرداد ماه ۱۴۰۰ و تعمیرات سالانه مدول سه بخش احیا در مهر ماه ۱۴۰۰ انجام شوند.

قبل از شروع توقف هر مدول بخش احیا، به منظور تعمیرات سالانه،  بایستی از آمادگی کامل قطعات و متریال، پیمانکاران، ماشین آلات سنگین، واحد های جانبی و… اطمینان کامل حاصل گردد.

در واحد زمزم یک، آمادگی کامل جهت انجام تعمیرات سالانه محقق شده بود. اما متاسفانه پس از توقف واحد زمزم یک، به دلیل محدودیت برقی تحمیل شده بر فولاد خوزستان و در نتیجه عدم مصرف اسفنجی، به ناچار و بدون آمادگی قبلی، مدول سه و زمزم دو نیز متوقف شدند.

اجرای همزمان دو تعمیرات سالیانه در واحد احیا برای اولین بار بود که اتفاق می‌افتاد و این موضوع واحد احیا و واحدهای پشتیبانی (واحدهای نسوز، ماشین آلات، کارگاه مرکزی، ساخت و سفارشات، حراست و امور پیمانها، آموزش، خرید خدمات) را با کمبود منابع مختلف مواجه می‌کرد و این در شرایطی بود که شرکت درگیر محدودیت‌های کرونایی نیز بود، لذا برنامه‌ریزی منسجم و استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود در چنین شرایطی ضروری بود. علیرغم عدم آمادگی لازم، با همت و اراده کارکنان بخش احیا و همکاری تمامی واحد‌های مرتبط، این مهم محقق شد و  همچنین بخشی از مشکلات و نارسایی‌های زمزم دو نیز در قالب یک تعمیرات اضطراری مرتفع شدند. ضمناً با توجه به همزمانی توقف مدول سه و زمزم یک، فعالیت‌هایی نیز در سیستم مشترک احیا صورت گرفت که در ادامه به شرح آنها پرداخته خواهد شد.

حجم فعالیت‌های اجرایی مطابق جدول زیر برنامه‌ریزی و اجرا شده است:

مجری

حجم کار ( نفر ساعت)

پیمانکاران (۱۸ قرارداد)

۳۰۰۴۵۶

۰۴/۰۶/۸۳

پیمانکاران نسوز (۳ شرکت)

۴۶۱۶۵

نیروهای نت مقیم و سایر دوایر

۴۱۷۵۸

حجم کل نفر ساعت: ۳۸۸۳۷۹

لازم به ذکر است که پروژه اتوماسیون زمزم یک به صورت نفر ساعتی لحاظ نشده است.

تعمیرات سالانه زمزم یک

تعمیرات سالیانه واحد زمزم یک پس از گذشت سه و نیم سال از آخرین تعمیرات سالیانه، راس ساعت ۱۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۴ آغاز و مطابق برنامه می‌بایست در مدت پنجاه روز و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ به پایان می‌رسید، که در عمل با توجه به محدودیت‌های برقی و عدم مصرف فولادسازی و همچنین نحوه گرم کردن نسوز کوره در ساعت ۷ صبح روز ۱۴۰۰/۰۶/۰۷  با ۳۶۶ ساعت تاخیر، اسفنجی مطلوب حاصل گردید. در تعمیرات سالیانه زمزم یک علاوه بر اجرای فعالیت‌های روتین سالیانه مدول، دو پروژه اساسی زیر اجرا شده است:

۱-    ارتقا سیستم اتوماسیون از ABBسری ۴۰۰ به سیستم ABB سری ۸۰۰ با ورژن ۶۰۱

دلایل و مزایای پروژه عبارتند از:

·        سیستم قبلی از نظر سخت افزاری از رده خارج شده و دیگر قطعات آن تولید نمی‌شد.

·        سیستم قبلی از نظر تعداد I/O  محدودیت داشت و اضافه کردنI/O  جدید به سیستم مقدور نبود.

·        به دلیل پر شدن تعداد I/O های قبلی و بالا رفتن حافظه،  لود CPU سیستم قبلی بالا رفته و سرعت سیستم کاهش یافته بود.

·        با ارتقا سیستم به سری ۸۰۰ همانند سیستم سه مدول احیا دو و زمزم دو عملا دانش فنی در کل بخش احیا یکسان شده و از نظر SPARE PART  همه بخش احیا مشابه شدند.

۲-    تعویض کامل نسوز کوره:

پس از تاسیس واحد زمزم یک در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار در واحدهای زمزم طی ۲۰ سال گذشته، نسوز کوره به صورت کامل تعویض گردید که این امر مهم به همت همکاران واحد نسوز، تعمیرات و بهره بردار واحد زمزم با اتکا به دانش داخلی و بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده نسوز کوره های احیا میدرکس انجام شد.

در تعمیرات سالیانه زمزم یک علاوه بر اجرای پروژه‌های فوق و همچنین اجرای فعالیت‌های روتین تعمیرات سالانه، تغییر طرح‌های اساسی نیز به شرح زیر اجرا گردید:

۱-تعویض شارژبین:

برای اولین بار در تاریخ فولاد خوزستان، بدنه کامل شارژ بین تعویض گردید و در طرح جدید شارژ بین،  با الهام گرفتن از طرح‌های مگا مدول به جهت رسیدن به حرکت و سرعت یکنواخت مواد در شارژ بین که تاثیرات بالقوه‌ای بر عملکرد کوره‌های سری ۶۰۰ دارد  طرح جدید تهیه و اجرا گردید.

لازم به ذکر است به جهت جلوگیری از سایش و همچنین طولانی‌تر شدن عمر شارژ بین، قسمت داخل آن با کروم کار باید هاردفیس پوشانده شده است.

با توجه با اینکه شارژ بین در بالاترین نقطه کوره قراردارد و همچنین ابعاد بزرگ و وزن زیاد آن، دسترسی و تعویض آن کار بسیار دشواری محسوب می‌شود لذا جهت انتقال شارژبین به ارتفاع ۷۰ متری با امکانات ماشین آلات موجود در چندین مرحله اقدام شد و با همت همکاران تعمیرات و ماشین آلات با حفظ شرایط ایمن در پایین دست در سه مرحله، قطعاتی به وزن ۱۸ تن منتقل و مونتاژ گردید.

۲-ریفلر:

در طرح های میدرکس به منظور یکنواخت شدن و هدایت گندله به درون شارژ بین، از ریفلری با خروجی دو طرفه استفاده می‌شود که گاهاً این وظیفه به درستی اجرا نمی‌شد. در این تعمیرات طی یک فرآیند بومی‌سازی، مراحل طراحی و نحوه ساخت و هاردفیس نمودن، به همت مهندس کرم نیا سرپرست نت زمزم و آقای بدوی کاردان تعمیرات برای اولین بار در شرکت فولاد خوزستان ریفلری با خروجی چهار جهت طراحی و نصب گردید.

۳- نصب ترموکوپل در تیوب‌های ریفرمر:

در این تعمیرات در قالب یک طرح تحقیقاتی در واحدهای میدرکس، درون سه عدد از تیوب‌های ریفرمر ترموکوپل نصب گردید که با توجه به نوع کاتالیست ‌های موجود در ریفرمر، امکان اندازه‌گیری دما در پنج نقطه، جهت درک بهتر واکشن‌های ریفرمینگ و همچنین نشست کربن بر کاتالیست‌ها امکان پذیر شد.

۴- لاین آب اسکرابرها:

با توجه به مشکلات موجود در تامین فلوی آب اسکرابرهای تاپ و کولینگ با هماهنگی با واحد مهندسی کارخانه و شرکت مشاوره ساز آب، کل مسیر رفت و برگشت اسکرابرها شبیه‌سازی و بازنگری گردید و در نتیجه تغییر سایز لوله‌ها در این طرح پیشنهاد شد و کل مسیر به طول حدوداً ۱۰۰۰ متر در تعمیرات سالیانه تعویض گردید.

۵-لاین کشی مسیر برگشت آب غبارگیرها به تیکنر:

لاین کشی غبارگیرهای ۱۰۰۱ و ۱۰۰۳ و  ۱۰۰۴ به نحوی که امکان در سرویس بودن این غبارگیرها در هنگام تعمیرات تیکنرهای واحد احیا دو، از طریق تیکنر زمزم یک میسر گردید که طی این فعالیت غبارگیرهای مذکور در تمامی شرایط در سرویس خواهند بود. اجرای این طرح باعث بالا رفتن آماده بکاری غبارگیرها و همچنین از لحاظ زیست محیطی باعث کاهش انتشار غبار خواهد شد.

ضمنا وجود بیماری کرونا از یک سو، گرما و رطوبت شدید جوی از سوی دیگر، موجب شد که شرایط بسیار سختی بر ستاد تعمیرات تحمیل شود. در برخی از روزها شدت گرما به حدی بود که به دستور گروه ایمنی برخی از کارها متوقف گردید و یا به دلیل رطوبت بالای هوا که باعث پایین آمدن کیفیت فعالیت‌های مونتاژ و جوشکاری می‌گردید، با دستور بازرسین فنی و به منظور حفظ کیفیت کار، انجام کار به تعویق می‌افتاد. لذا انجام تعمیرات در چنین شرایطی شایسته تقدیر می‌باشد.

تعمیرات سالانه مدول سه

تعمیرات سالیانه مدول سه احیا دو در تاریخ  ۱۴۰۰/۰۴/۱۶ آغاز و مطابق برنامه می‌بایست در مدت سی و شش روز و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ به پایان می‌رسید، که علیرغم اتمام کارها، با توجه به محدودیت‌های برقی و عدم نیاز به اسفنجی، در حالت آیدلینگ  (البته با کوره پر از گندله) که به محض استارت کپرسورها و تزریق گاز، آماده تولید اسفنجی بود.

در تعمیرات مدول سه، علاوه بر اجرای کامل یک تعمیرات سالانه روتین، فعالیت‌های مهم زیر نیز اجرا شد:

۱-تغییر طرح فلاپ و شوت دوراهه ورودی به باند ۱۰۱۳ و ایجام امکان تعویض تیغه فلاپ در تعمیرات‌های ماهیانه زمزم یک، به همراه تعویض کامل شوت ورودی به باند ۱۰۱۳ از سمت زمزم.

تا قبل از این تغییر، فعالیت تعویض تیغه فلاپ فقط در زمان تعمیرات سالیانه زمزم یک میسر بود اما در حال حاضر با ایجاد تغییر در بدنه شوت و نحوه نصب تیغه از کنار، امکان تعویض در کوتاهترین زمان در تعمیرات‌های ماهیانه فراهم شده است بنابراین می‌توان نحوه کنترل لول شاربین مدول سه را از روش روشن خاموش کردن نوار نقاله ۱۰۱۳ به روش کنترل با درصد فلاپ تغییر داد.

۲-اجرای تغییر طرح لگ بالای کوره جهت جلوگیری از پل‌های شارژبین (ایجاد قطعه مخروطی در ۶۰ سانتیمتر انتهای لگ بالا)

۳-انجام تنظیمات کورس حرکت کلوخه شکن بالایی و سنکرون کردن حرکت هر سه شفت و جک‌ها برای رفع مشکل بالا رفتن اختلاف دمای آفتک‌های کولینگ.

۴-اصلاح ارتفاع تانک ۶۰ مخزن آب کلوخه شکن بالایی جهت افزایش عمر شلنگ‌های آب کلوخه شکن.

۵-اصلاح انشعاب هوای مشعل‌های فرعی ریفرمر ردیف C جهت رفع اشکال آنبالانسی دمای ریفرمر در زمان آیدلینگ.

۶-فلت پیچی و آب بندی اطراف تیوپ‌های ریفرمر و سقف ریفرمر برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و رسیدن به فشار منفی باکس با درصد دمپر کمتر از فن 3C2.22

۷-نوسازی تعدادی از ولوهای کنترلی مسیر گاز پروسس احیا که منجر به افزایش راندمان و ایمنی مدول می‌شود.

۸-اصلاح کانال‌های اصلی برق و جمع آوری کابل‌های خارج از سرویس به جا مانده از پروژه نوسازی برق و اتوماسیون

۹-ایجاد مونوریل در بالاترین طبقه کوره برای کاهش پتانسیل خطر و تسهیل فعالیت‌های تعویض موتور و گیربکس و درام نوار نقاله‌های مسیر شارژ بالای کوره.

۱۰-ایجاد مونوریل برای موتور فن 3C2.36 و موتور فن غبارگیر زیر کوره جهت کاهش پتانسیل خطر و تسهیل فعالیت‌های تعویض موتور.

۱۱-ایجاد ۷۰ سانتیمتر لبه آستانه به همراه آب‌بندی کامل با ورق‌های کف در دو طبقه بالایی کوره برای جلوگیری از سقوط اشیا و ریزش گندله و نرمه به طبقات پایین‌تر در راستای افزایش ایمنی و کاهش انتشار غبار در محیط.

تعمیرات سیستم مشترک احیا دو:

همزمان با تعمیرات سالیانه مدول سه و زمزم یک، فعالیت‌های زیر نیز انجام شد که به توقف همزمان بیش از یک مدول نیاز داشت.

 مهمترین موارد انجام شده به شرح زیر می‌باشد:

۱-     اجرای کلیه فعالیت‌های روتین سیستم مشترک برق، مکانیک، ابزار دقیق و تولید.

۲-     نوسازی ۲۵۰ متر خط لوله ۱۲ اینچ قدیمی برای انتقال آب خنک‌سازی ماشین آلات از کولینگ تاور تا مدول‌های احیایی که فقط در زمان توقف کلیه مدول‌ها امکانپذیر بود. (درحال حاضر برای حذف مسیر قدیمی و در سرویس قراردادن مسیر جدید نیازی به توقف سیستم مشترک نمی‌باشد.)

۳-     انجام کلیه فعالیت‌های جایگزین کردن و در سرویس قرار دادن تانک جدید آب خنک‌سازی ماشین آلات که نیاز به توقف سیستم مشترک داشت. (در حال حاضر برای جایگزین کردن تانک جدی دیگر نیازی به توقف سیستم مشترک نمی‌باشد.)

۴-     انجام روتین کامل کولینگ تاور صنعتی B که فقط در زمان توقف مدول سه و زمزم یک میسر بود.

۵-     انجام تعمیر اساسی شوت‌های تاور دو مسیر شارژ احیا دو که فقط در توقف چهار مدول احیا دو و زمزم یک میسر بود.

۶-     نوسازی ۱۵۰۰ متر کابل قدرت سایز ۳۰۰ ارتباطی بین پمپ خانه‌های احیا.

۷-     نوسازی تابلوهای پمپ‌های پروسس احیا دو.

۸-     نوسازی زیرساخت ۱۱۰ولت مربوط به سویچ گیر احیا دو.

تعمیرات اضطراری زمزم دو:

به منظور استفاده از فرصت ایجاد شده تعمیرات اضطراری زمزم دو نیز انجام شد که اهم فعالیت‌های آن به شرح زیر می‌باشند:

۱- اسکرابر تاپ:  پاکسازی کامل کونیک، سرویس دوش‌ها و هدرها.

۲-اسکرابر کولینگ: پاکسازی کامل کونیک و استوانه، تعویض پکینگ‌ها، سرویس دوش‌ها.

۳-کوره: تعمیر و پاکسازی کامل تجهیزات داخل کوره. (کندن زینترها، تعمیر شافت‌ها، پاکسازی درخت کریسمس،…)

۴-میک آپ کاتالیست: سرویس کامل مشعل‌های فرعی و اصلی، تعویض تمامی اورفیس‌های مشعل‌ها، تعمیر داگ لگ‌های معیوب.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3eb5a3