چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 17154
تاریخ انتشار: 1401/03/09 09:32

جای خالی شهرداری در کنار آموزش و پرورش/ سوپرمنی‌ برای اصلاح زیرساخت‌ها وجود ندارد!

دبیر کل شورای آموزش و پرورش گفت: ساخت و تجهیز مدارس به طور صرف بر عهده وزارت آموزش پرورش نیست و همکاری شهرداری ها و دیگر عوامل را نیز لازم دارد. برای اینکه به اصلاح زیرساخت‌ها برسیم، باید فضایی برای گفتمان ایجاد کنیم .

نشست خبری شورای عالی آموزش و پرورش با اصحاب رسانه صبح دوشنبه با حضور دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و نمایندگان معلمان و مدیران مدارس در ساختمان این شورا برگزار شد.

محمود امانی طهرانی عرصه عمل تعلیم و تربیت را زمینه ای آگاهانه برای پرورش فرزندان دانست و گفت: هر فردی که در این مسیر قدم برمی دارد همکار نظام آموزشی است. شماری از افراد جامعه شامل دانش آموزان،اولیای آن ها معلمان و مدیران نقش مثال زدنی در این عرصه دارند که باید هرکدام به نوبه خود گام های موثری در این راه بردارند.

اهمیت مدرسه در آموزش انکارناپذیر است

او با تاکید بر اهمیت و تاثیر مدرسه در توسعه شخصی خانواده‌ها عنوان کرد: باید در این زمینه اطلاعات بیشتر کسب کنیم و به دیدگاه روشنی برسیم تا کارها بهتر پیش رود. مدرسه بسیار مهم است و باید بر صدر موضوعات قرار گیرد، چراکه این موسسه آموزشی ارزان ترین و پایدارترین راه برای رسیدن به تمام آرزوها در کشور است.

لازمه تکریم معلمان؛ هم‌ترازی حقوق آنان با دیگر کارکنان

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان پاسخ دقیقی نداد اما درباره رفع مسائل اساسی معلمان بیان کرد: مسائل مربوط به معلمان اهمیت بسیاری دارد و اولین قدم برای بهبود امور معیشتی آنها هم‌تراز کردن حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت است که باید اقداماتی در این راستا انجام شود. مساله شان و منزلت معلمی در کشور مهم است که باید در عمل به گونه‌ای رفتار کرد که معلمان در کشور مورد تکریم قرار گیرند. رتبه‌بندی معلمان باید بر اساس شایستگی ها و توانمندی های معلمان انجام شود. رتبه بندی از سال‌ها قبل در شورای عالی مورد بحث بوده و در مراحل بعد در مجلس از موارد اولیه شورای عالی آموزش و پرورش نیز استفاده شد اما آنچه مد نظر شورا بود، مورد استفاده علمی قرار نگرفت.

امانی طهرانی افزود: در مساله رتبه‌بندی کیفیت کار معلمان را باید مبنا قرار دهیم، شورای عالی می‌گوید که کیفیت باید مبنای جبران سابقه خدمت قرار گیرد.

تبدیل خانه به کلاس درس و مدرسه مرجع اصلی آموزش‌های بنیادین

امانی طهرانی درباره آموزش های پساکرونا افزود: آموزش و پرورش برای دوران پس از پاندمی سیاست مشخصی داشت و کارهای ترویجی برای بازگشت به مدرسه انجام داد. باید از فرصت و تجربه  پیش آمده در دوران کرونا برای بدست آوردن  فرمول‌های مناسب و گشایش فرصت‌های آموزشی بهره‌مند شویم. همچنین آموزش و پرورش نیز اعتباری اندکی برای جبران افت آموزشی در اختیار معاونت‌های مربوطه قرار داده است.

او به کارکرد شبکه شاد در حال حاضر  اشاره کرد و گفت: پیش از کرونا زمانی که معلمان به کلاس درس می رفتند، وقت را صرف تدریس و توضیح محتوای درسی میکردند و در پایان کلاس با دادن تکالیف به دانش‌آموزان ادامه راه مدرسه در خانه ادامه پیدا می‌کرد. در دوره کرونا و آموزش غیر حضوری به نرم‌افزار شاد امکانی فراهم شد که قطعه‌های تدریس معلمان برتر در اختیار همه دانش آموزان قرار گیرد، با وجود این فرصت پیشنهاد این است که خانه را به کلاس درس تبدیل کنند و در مدارس دانش آموزان با زمینه‌های اصلی یادگیری و منابع آشنا شوند و سپس توضیح محتوای مواد درسی در خارج از کلاس درس اتفاق افتد؛ به این صورت جریانی از یادگیری موثر حاصل می‌شود.

دغدغه طراحی‌های خلاقانه دغدغه معلمان؛ حتی در تابستان

امانی طهرانی افزود: زمانی را که پیشتر به توضیح مباحث پرداخته می‌شد، باید در شبکه شاد انجام شود. طراحی خلاقانه معلمان در اینجا ظهور و بروز پیدا می‌کند، برخی می‌گویند معلم چرا در تابستان حقوق می‌گیرد، علت این سوال این است که معلم در تابستان به طراحی خلاقانه مباحث می‌پردازد. بنابراین فرمول یادشده، باعث می‌شود که شاد بقا و ارتقا پیدا کند و امکانی برای سکوی پرش آموزش و پرورش فراهم شود.

نهضت سواد آموزی در چه مرحله‌ای است؟

امانی طهرانی با بیان اینکه مسئله بی سوادی ساده نیست و باید به طور کامل ریشه‌کن شود، خاطر نشان کرد: پوشش تحصیلی وضعیت خوبی پیدا کرده و در کشور نیز تثبیت شده است. باید تمامی افراد در جامعه به مرحله اولیه سواد، و سپس سایر سطوح آن دست یابند. نهضت سوادآموزی باید خود را برای ماموریت جدید تجهیز کند و یا تعطیل شود؛ آموزش بزرگسالان مانند آموزش فرزندان کشور یک امر مستمر و مهم است و این ماموریت پایانی ندارد.

ترکیب ارگان‌های مختلف برای تجهیز زیربنای مدارس

 او درباره تفاوت های فاحش ساختمان ها و شیوه های سرویس دهی مدارس غیرانتفاعی و دولتی و بودجه های کلانی که وزارتخانه به این مدارس تخصیص می دهد توضیح داد: استانداردهای آموزشی و رفاهی در مدارس تهران و شهرهای دیگر یکسان است اما در عمل متفاوت عمل می‌شود. ساخت و تجهیز مدارس نیز به طور صرف بر عهده وزارت آموزش پرورش نیست و همکاری شهرداری ها و دیگر عوامل را نیز لازم دارد. برای اینکه به اصلاح زیرساخت‌ها برسیم، باید فضایی برای گفتمان ایجاد کنیم. این مسئله پیش‌پا افتاده‌ و سطحی نیست و نیازمند نیروهای ترکیبی و متخصص است.

برای ساخت مدارس در مناطق محروم کشور پاسکاری‌های متعددی میان وزارتخانه، سازمان برنامه و بودجه و شهرداری‌ها وجود دارد و درراستای تامین هزینه تجهیز مدارس نیز دچار مشکل هستیم.

همکاری همگان لازم است

او افزود: مسئله آموزش و پرورش امروز عمیق‌تر از آن است که وزیر بتواند به تنهایی از پس آن برآید. این حجم از مشکلات مسئله جدید نیست که به سرعت نیز حل شود. نظام بهداشت، سازمان برنامه‌و بودجه و شهرداری و دیگر نهادها باید به کمک وزارتخانه بیایند. سند راهبردی بر مبنای همکاری همگانی تدوین شده است. اهتمام به اولویت‌های آموزش‌و‌پرورش محسوب می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bym88