پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 4724
تاریخ انتشار: 1400/08/11 11:51

تیرآهن بال نیم‌پهن سبک در ذوب آهن اصفهان تولید شد

تیرآهن بال نیم‌پهن سبک سایز ۲۰۰ میلی‌متر با طول ۱۲ متر در ذوب آهن اصفهان تولید شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، علیرضا مهرابی، سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد این شرکت با اعلام این خبر گفت: با توجه به دورنمای تعریف‌شده به‌منظور گسترش روزافزون سبد محصولات در مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان و تلاش این مجموعه در راستای رشد و تعالی روزافزون کارخانه، با همت تیم کارشناسی، فنی، خدماتی، تولیدی، طراحی و تراش غلتک، تیرآهن بال نیم پهن سبک I۷ سایز ۲۰۰ میلی‌متر با طول ۱۲ متر براساس استاندارد ملی ۱۶۳۴۸ در ذوب آهن اصفهان با موفقیت تولید شد. وی با اشاره به اینکه شمش موردنیاز این محصول با گرید فولاد St۳۷-۲ در بخش فولادسازی ذوب آهن در ۳۰ مهرماه جاری تولید شد، افزود: محصول تیرآهن جدید در ردیف محصولات صادراتی ذوب آهن قرار دارد و ارزش بالایی رقم می‌زند. سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد، تصریح کرد: وزن یک شاخه ۱۲ متری تیرآهن IPE۲۰۰ به میزان ۲۲۴ کیلوگرم که این وزن در تیرآهن I۷ با همین سایز به مقدار ۲۰۶ کیلوگرم است که در نهایتا صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف فلز برای استفاده در صنعت ساختمان مهم‌ترین ویژگی شاخص آن به‌شمار می‌رود. 

مهرابی خاطرنشان کرد: سابقه تولید تیرآهن در ذوب آهن اصفهان به سال ۱۳۵۲ باز می‌گردد و طی سال‌های گوناگون تولیدات انواع جدیدی از این محصول به همت تلاشگران مدیریت مهندسی نورد و سایر بخش‌های کارخانه انجام‌شده است.

 از جمله مزایای این تولیدات می‌توان به سبک‌سازی در صنعت ساختمان و حفظ استحکام بنا اشاره کرد. سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد گفت: حدود ۲۰ نوع محصول تیرآهن نیم بال‌پهن و بال‌پهن (H ) وIPN و I۷ در ذوب آهن اصفهان تولیدشده و قابلیت تولید سایر ردیف‌های استاندارد براساس درخواست وجود دارد. 

حسین مشکین، جانشین سرپرست نورد ۳۵۰ نیز از رکورد شیفتی کلاف ۵.۵ در این بخش خبر داد و گفت: این رکورد در تناژ ۲۹۰تن در شیفت و در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در گروه یک محقق شد که از شاخص‌های آن می‌توان به افزایش سرعت خط تولید و ادغام کردن بررسی و توقفات خط و همچنین بهینه کردن تجهیزات خط در راستای کاهش زمان توقفات اشاره کرد. وی افزود: تولید کلاف در کارگاه نورد۳۵۰ با توجه به تغییرات خط‌نورد در سال ۱۳۷۴ و با استفاده از خط جدید منو بلوک متحول شد و انواع محصولات به صورت سیم و خاموت در سبد تولیدی این کارگاه قرار گرفت که البته تولید در خط سیم‌سازی با توجه به تغییر مقطع محصول، تکنولوژی تولید و سرعت تولید آن متفاوت است.

جانشین سرپرست نورد ۳۵۰ تصریح کرد: محصولات تولیدی با مارک فولادی SAE۱۰۰۸ هستند و در گروه فولادهای کم‌کربن قرار می‌گیرند که عمدتا در مصرف صنعتی کاربرد دارند و قابلیت کشش آنها تا سطح مقطع زیر ۲ میلی‌متر است.

جانشین سرپرست نورد ۳۵۰ تصریح کرد: با توجه به کم شدن سطح مقطع فلز در فرآیند کشش و حساس بودن آن، کلاف‌های تولیدی باید از نظر آنالیز شیمیایی و دقت ابعادی بسیار دقیق باشند. به این دلیل، چنین محصولاتی صادراتی تلقی می‌شوند و بعد از ریل در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند.

گفتنی است تولید ۱۹۲۰۰ تن انواع محصولات کلاف (۵.۵و۷و۷.۵ و۱۰و۱۲) در شهریور امسال در تاریخ ۲۵ ساله خط منو بلوک مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان بی‌سابقه است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45odm2