پنج‌شنبه 02 فروردین 1403 - 21 Mar 2024
کد خبر: 15857
تاریخ انتشار: 1401/02/18 05:45

تکاپوی میانجی گرها در مذاکرات هسته ای

خبرها حکایت از سفر چهره‌های میانجی به تهران دارد. چهره‌هایی که نام هر یک، به مذاکرات وین گره خورده است.

دو ماه است که گفتگوهای هسته‌ای در وین به بن‌بست خورده است. ایران و آمریکا بر سر برخی مسائل، ازجمله خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی به توافق نرسیده‌اند.
در این بین، اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند قطر تلاش می‌کنند تا تقش میانجی را ایفا کنند. هر یک از این میانجی ها منافعی از حصول توافق دارند که نباید آنها را نادیده گرفت.
از یک‌سو اروپایی‌ها می‌خواهند توافق وین حاصل شود تا واردات نفت و گاز ایران، قیمت انرژی را که پس از جنگ اوکراین به شدت بالا رفته، تعدیل کند. اروپایی‌ها همچنین نفع بالایی از بازار ایران می‌برند و بنابراین نمی‌خواهند دعوای تهران و واشنگتن، شرکت‌های اروپایی را تضعیف کند.
اخیرا پرونده حمید نوری نیز نگرانی از تنش بیشتر در روابط ایران و اروپا را افزایش داده و شاید مورا در سفر خود، تلاش کند تا از حجم این تنش که سوئدی‌ها عملش بوده‌اند، بکاهد.
قطر و عمان هم در متطقه می‌کوشند به توافق وین کمک کنند تا تنش در خاورمیانه کمتر شده و منافع این کشورها تامین شود. قطر میزبان جام‌جهانی در آبان امسال است و می‌داند تنش در منطقه و درگیری در غرب آسیا، منافع این میزبانی را به خطر می‌اندازد.
قطر مشتاق همکاری با ایران است و توافق وین این همکاری ها را تسهیل می‌کند.
به این ترتیب در هفته جاری دو میانجی اصلی به تهران می‌آیند تا شاید قفل درهای مذاکرات وین را بگشایند. مذاکراتی که ایران و آمریکا خود را برای شکست کامل آن آماده می‌کنند.
اما اینکه این دو موفق به تغییر در معادلات مذاکرات شوند، بیشتر به تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن مرتبط است که علاقه‌ای به توافق نداشته و اخیرا تحریم‌ها علیه کشورمان را تشدید کرده‌اند.

منبع: خبر فوری


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdmr5