چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 9892
تاریخ انتشار: 1400/10/14 12:46
در نشست تخصصی نقش اتحادیه‌های صنفی در تولید و صادرات مطرح شد:

تولید و صادرات به حمایت نیاز دارد

نشست تخصصی نقش اتحادیه‌های صنفی در تولید و صادرات به همراه آیین رونمایی از نخستین کتاب تاریخ شفاهی اصناف در شرکت چاپ و نشر بازرگانی از واحدهای تابعه موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن تجارت با حضور قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، رامین مهمان‌پرست مبتکر دیپلماسی اقتصادی و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سید امیرعباس افشارامین مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران-اوراسیا برگزار شد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش از این نشست و آیین رونمایی است

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در این نشست عنوان کرد: حدود ۹ سال پیش اعضای اتحادیه‌ سوپرمارکت‌داران را در مجلسی جمع کردیم و از ایشان خواستیم فروشگاه بزرگ بزنند. به آنها گفتیم اگر چنین نکنند، ۵ سال بعد بازارها را از دست می‌دهند و بیکار می‌شوند. پیشنهاد دادیم هر ۵۰ واحد صنفی یک فروشگاه بزرگ ایجاد کنند اما آنها این کار را نکردند و حالا که فروشگاه‌های بزرگ ایجاد شده کار آنها از رونق افتاده است. این موضوع در همه زمینه‌ها صادق است و ما اگر با علم روز پیش نرویم، عقب می‌مانیم.

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد صنوف شده‌اند

نوده فراهانی در این باره ادامه داد: ما برای نخستین بار آموزش را در اصناف اجباری کردم. اوایل اعتراضاتی شد که مگر ما بیسواد هستیم که کلاس‌های آموزشی برویم. به آنها گفتیم کسب دانش ارتباطی به بیسوادی ندارد. ما در فرهنگ و ادب خود می‌گوییم ز گهواره تا گور دانش بجوی. متاسفانه دانش واحدهای صنفی ما حتی از قانون نظام صنفی کافی نیست؛ پس آموزش در اصناف همچون همه گروه‌های اقتصادی و اجتماعی لازم است. وی بیان کرد: در حال ‌حاضر در بسیاری از واحدهای صنفی افرادی با تحصیلات فوق‌لیسانس در حال کار هستند و زمان حساب با چرتکه در مغازه‌ها تمام شده است؛ بنابراین اصناف از حالت سنتی خارج شده‌اند و ما ظرفیت‌های صادراتی زیادی داریم. رئیس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: افرادی که ظرفیت صادراتی دارند، لازم است با اتحادیه‌ها و اصناف ارتباط برقرار کنند. اطلاع‌رسانی و جلب اعتماد تولیدکنندگان صنفی نسبت به صادرکنندگان، می‌تواند راهگشای همکاری باشد. 

اجاره شلف فروشگاهی در روسیه و ارمنستان 

سید امیرعباس افشار‌امین، مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران-اوراسیا نیز در این نشست عنوان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد ظرفیت اصناف در صادرات بالا است؛ با این وجود، اقدامات قابل دفاعی در صادرات محصولات صنفی نداشته‌ایم. دهه‌‌ها است که نمایشگاه‌های تولیدات ایرانی برگزار می‌شود اما خبری از آمارهای صادراتی اصناف نیست. 

افشارامین در این باره افزود: برخی مسائل از جمله صادرات ممکن است در دستور کار اصلی اصناف نباشد، اما نمی‌توان منکر ظرفیت آنها به ویژه پیشکسوتان صنفی در توسعه صادرات شد؛ بنابراین اگر با ریش‌سفیدی زنجیره تامین مواد اولیه، تولید، توزیع داخلی و صادرات را ایجاد کنند، منع قانونی ندارند.

وی همچنین گفت: واضح است تغییر برخی رویکردهای سنتی اصناف که هنوز هم وجود دارد، به رویکردهای جهانی کار دشواری است؛ با این حال نباید دست روی دست گذاشت و لازم است اتحادیه‌ها در جهت تنویر افکار عمومی گزارشاتی از اقداماتی در بروزرسانی رویکردهای جمعی و فردی اعضای خود انجام داده‌اند، ارائه دهند. مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران-اوراسیا خاطرنشان کرد: کنسرسیوم صادراتی ایران-اوراسیا توانسته برای نخستین بار با تایید سفارت‌های روسیه و ارمنستان شلف فروشگاهی را یک سال اجاره کند و هزینه را هم دلاری پرداخت می‌کنیم. بدین واسطه به‌طور مکتوب، به اتاق اصناف تهران اعلام خواهیم کرد که با تمامی اتحادیه‌هایی که توانمندی صادراتی دارند همکاری می‌کنیم، اما لازم است بدانیم اتحادیه‌های صنفی از چند استارت‌آپ و در چه حوزه‌هایی حمایت کرده‌اند و به چند شرکت دانش‌بنیان پروانه افتخاری داده‌اند. البته کارهایی انجام شده، اما کافی نیست و انتظار داریم بیشتر شود.

افشارامین با تاکید بر ضرورت آموزش اعضای صنف توسط اتحادیه‌ها بیان کرد: آموزش‌ها نباید طوری طراحی و هدایت شود که منجر به سودآوری مالی از محل آموزش شود، بلکه لازم است برنامه‌های نوسازی را دنبال کند و در نهایت فرهنگ استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در اصناف نهادینه شود. 

وی گفت: در نمایشگاه صادراتی مبلمان که به‌تازگی برگزار شد، از بیش از ۱۰۰ غرفه بازدید کردیم. فیلم‌هایی از صحبت‌های این تولیدکنندگان موجود است که تاکید داشته‌اند مشکل اصلی آنان نوسان نرخ مواد اولیه، به‌ویژه در زمینه چوب است. اینها چیزی نیست که نتوان مدیریت کرد، اما نامه‌نگاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، یعنی کاری که ده‌ها سال است اصناف انجام می‌دهند، کافی نیست. 

مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا بیان کرد: باید بدانیم نقش دولت در رفع این موانع بسیار کمتر از نقش بخش خصوصی است. ریش‌سفیدی، ایجاد زنجیره ارزش افزوده، ایجاد زنجیره کامل تولید تا صادرات، معرفی واحدهایی که تخصص صادراتی دارند و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در افزایش بهره‌وری واحدهای صنفی از جمله مسائلی است که در نهایت به ارتقای کیفیت تولید و صادرات منجر خواهد شد و ما به‌عنوان کنسرسیوم صادراتی ایران-اوراسیا برای کمک به اتحادیه‌ها در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم.

بزرگان اصناف، پشتیبان و جوانان در صحنه باشند

غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: ظرفیت صادرات تولیدات باکیفیت ایرانی به سوریه و تمامی کشورهای عربی وجود دارد. حسن‌پور در این زمینه افزود: بسیج اصناف ظرفیت خوبی برای هم‌افزایی بخش‌های مختلف و ایجاد ارتباط بین آنها دارد. شرکت‌های دانش‌بیان رشد خوبی داشته‌اند و اصناف نیز تجربه خوبی دارند. همه دانه‌های این تسبیح باید در کنار هم باشند تا تولید و صادرات کالاهای ایرانی تسهیل شود. وی بیان کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ با تحریک تقاضا و کمک به تولید در نهایت به صادرات کمک کنیم. 

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در ادامه تصریح کرد: ما بدون تایید هیات اندیشه‌ورز بسیج کاری انجام نمی‌دهیم و در آن هیات می‌گوییم که لازم است بزرگان اصناف پشتیبان و جوانان در صحنه باشند. 

حسن پور در پایان از شرکت چاپ و نشر بازرگانی برای آغاز انتشار مجموعه کتاب‌های‌ تاریخ شفاهی اصناف تقدیر کرد. 

باید به اقتصاد خصوصی متمایل شویم

در ادامه این نشست، رامین مهمان‌پرست مبتکر دیپلماسی اقتصادی و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ضمن تقدیر از سید ‌حسین افشارامین، موسس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری به‌واسطه ۶۰ سال تلاش صادقانه در عرصه تولید و صادرات مصنوعات چوبی، از جمله مبلمان گفت: همه می‌دانیم که مشکلات زیادی در تولید و صادرات داریم. تلاش‌های زیادی هم شده، اما اگر به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم بدین معنا است که این زنجیره تولید تا صادرات کامل نیست و حلقه مفقوده دارد. 

مهمان‌پرست افزود: حدود ۲۰ سال است که رهبر معظم انقلاب، هر سال را با عناوین اقتصادی نام‌گذاری کرده‌اند اما چرا همچنان به نتیجه نمی‌رسیم؟! اگر وضعیت اقتصادی نامطلوبی داریم، به‌معنای این نیست که کاری انجام نداده‌ایم، بلکه چیزی که به آن نیاز داریم این است که اقتصاد دولتی ما به سمت خصوصی متمایل شود. 

وی گفت: دولت اگر نظارت و هدایت کند کافی است و باید از دخالت‌های نابجا دست بردارد. هزینه‌های دولتی باید کاهش یابد. مواد اولیه، دانش فنی و ماشین‌آلات مدرن ۳ نیاز اصلی تولید هستند که باید آن را دنبال کنیم. 

رونمایی از نخستین کتاب تاریخ شفاهی اصناف

در بخش دوم این نشست کتاب «۶۰ سال زندگی با هنر و صنعت چوب» به روایت سید حسین افشارامین، موسس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری و از پیشکسوتان صنف درودگران با تدوین‌گری مژده پورزکی رونمایی شد.

افشارامین در این مراسم درباره سابقه صنعت مبل در کشور گفت: زمانی که ایران حرف‌های زیادی در صنعت مبل برای گفتن داشت، کشوری مثل ترکیه دارای جایگاهی در این عرصه نبود. وی با بیان بخشی از خاطرات خود در این صنعت خواستار حضور جوانان و صاحبان دانش در این عرصه برای گسترش تولید و راهیابی به عرصه‌های جهانی شد.

مژده پورزکی نیز در آیین رونمایی کتاب «۶۰ سال زندگی با هنر و صنعت چوب» با خوانش مقدمه این کتاب برای حضار، تاکید کرد: این کتاب نخستین اثر از مجموعه تاریخ شفاهی اصناف است که به همت شرکت چاپ و نشر بازرگانی به چاپ رسیده و امیدواریم با استقبال پیشکسوتان حوزه‌های مختلف اصناف شاهد انتشار نمونه‌های بعدی از این سری کتب در کشور باشیم.

این مراسم با امضای کتاب و اهدای آن به حضار و پذیرایی در شامگاه ۱۲ دی ۱۴۰۰ به پایان رسید.یم و از ایشان خواستیم فروشگاه بزرگ بزنند. 

به آنها گفتیم اگر چنین نکنند، ۵ سال بعد بازارها را از دست می‌دهند و بیکار می‌شوند. پیشنهاد دادیم هر ۵۰ واحد صنفی یک فروشگاه بزرگ ایجاد کنند اما آنها این کار را نکردند و حالا که فروشگاه‌های بزرگ ایجاد شده کار آنها از رونق افتاده است. این موضوع در همه زمینه‌ها صادق است و ما اگر با علم روز پیش نرویم، عقب می‌مانیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wpdd2