جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 2484
تاریخ انتشار: 1400/07/11 11:41
در پنجمین همایش HSEE ایمیدرو عنوان شد:

تولید بدون حادثه، شدنی است

پنجمین همایش HSEE توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برگزار شد. در این همایش بررسی دقیق، ریشه‌یابی، تحلیل و ارزیابی وقایع در حوزه بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه، برگزیدگان پنجمین دوره ممیزی عملکرد بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی شرکت‌های تابع‌ ایمیدرو با حضور رئیس هیات‌عامل ایمیدرو مورد قدردانی قرار گرفتند. این رویداد به ‌صورت مجازی برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی ایمیدرو، در پنجمین دوره ممیزی عملکرد HSEE ایمیدرو (در سال ۹۹)، ۴۴ ارزیابی و عملکرد آنها در ۵ سطح (خیلی ضعیف، ضعیف، متوسط، خوب و عالی) با تفکیک امتیاز بررسی شدند.

تحلیل و ارزیابی دقیق وقایع در حوزه HSEE

وجیه‌اله جعفری، رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مراسم پایانی و معرفی شرکت‌های برتر «پنجمین همایش بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی» گفت: پس از ریشه‌یابی و تحلیل داده‌ها، اجرایی کردن اقدامات اصلاحی و موثر برای پیشگیری و مهار حوادث از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به گزارش روابط‌عمومی ایمیدرو، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارزیابی‌ها زیر نظر معاونت برنامه‌ریزی و توسعه ایمیدرو انجام می‌شود، اظهار کرد: این سازمان در دوره‌های بعدی اقدامات تشویقی و تنبیهی را در حوزه HSEE به کار می‌گیرد و پاسخگویی شرکت‌ها و واحدهای تابع‌ و وابسته را مطالبه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه صیانت از انسان‌ها، اولویت نخست ایمیدرو در این حوزه است، افزود: ایمیدرو به همراه شرکت‌های وابسته و تابع‌، با بکارگیری دانش روز و بین‌المللی، چشم‌اندازی شفاف در این حوزه تدوین می‌کند.

جعفری، «هدف صفر» (بدون حادثه منجر به فوت و بدون واحد آلاینده) را چشم‌انداز حوزه بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی دانست و افزود: این هدف نیازمند همکاری به منظور برنامه‌ریزی و تعریف استانداردها در سطح ستادی، شرکت‌ها و واحدهای وابسته و تابع است. وی خواهان ارائه برنامه شرکت‌ها، مجتمع‌ها و واحدها در حوزه HSEE شد و افزود: این برنامه‌ها باید روند فعالیت طی امسال و سال ۱۴۰۱ را دربر گیرد و در عین حال پروژه‌ها و زیرپروژه‌های آنها مشخص باشد. به گفته جعفری، انجام اقدامات اصلاحی، روش‌ها و زمان‌بندی مربوطه باید در برنامه‌ها (به صورت کمی نیز) اعلام شود. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو همچنین به اجرای برنامه‌های آموزشی در کاهش حوادث اشاره و اظهار کرد: آموزش همچنین اثر مستقیم بر فعالیت‌ها و تولید دارد.

همکاری با دانش‌بنیان‌ها

جعفری در ادامه گفت: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند برای کسب نتیجه موثر و مطلوب مورد استفاده قرار دهند. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو تاکید کرد: انجام اقدامات لازم از جمله پژوهش و آموزش برای تدوین استانداردهای حوزه بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی مورد حمایت ایمیدرو قرار می‌گیرد و شرکت‌ها از این فرصت برای تحقق اهداف موردنظر استفاده کنند.

بهبود شرایط تولید و صادرات

جعفری در بخش دیگری از سخنانش گفت: سال گذشته با وجود فشار تحریم‌ها و تنگناهای موجود، تولید و صادرات در بخش معدن و صنایعه معدنی عملکردی مناسب داشت و این امر نتیجه همکاری و همدلی تمامی همکاران در سطوح مختلف بوده که جای قدردانی دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به اهمیت روزافزون حوزه HSEE در سطح جهانی اشاره و اظهار کرد: امروزه شرکت‌ها، تولیدات معدن و صنایع معدنی را به سمت «کربن و ضایعات صفر» در بازه زمانی ۵ و ۱۰ ساله تعریف کرده‌اند. وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی نیز ناگزیر از بهره‌گیری از روش‌هایی برای تولید با کربن و ضایعات صفر هستند که در این مسیر استفاده از دانش روز و شرکت‌های دانش‌بنیان، روشی موثر برای تحقق هدف یادشده است. در پایان این همایش که به صورت آنلاین برگزار شد، شرکت‌ها و واحدهای برتر حوزه بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی معرفی شدند.

قدردانی از برگزیدگان پنجمین دوره ممیزی

برگزیدگان پنجمین دوره ممیزی عملکرد HSEE شرکت‌های تابع ایمیدرو با حضور رئیس هیات‌عامل ایمیدرو مورد قدردانی قرار گرفتند. این رویداد به صورت مجازی برگزار شد. براساس امتیازات درنظر گرفته شده، ۳ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (۴۰۹.۵ امتیاز)، فولاد میانه (۴۰۲.۵ امتیاز) و طلای موته (۴۰۱ امتیاز) در «سطح عالی» قرار گرفتند. ۱۶ شرکت شامل: آلومینیوم جنوب (۳۹۵ امتیاز)، پارت گوال- بهره‌بردار فروکروم جغتای (۳۹۰ امتیاز)، فولاد سفیددشت (۳۸۷.۵ امتیاز)، فولاد زرند ایرانیان- بهره‌بردار کک‌سازی زرند (۳۸۷.۵ امتیاز) سرب و روی انگوران (۳۷۸.۵ امتیاز)، توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان- بهره‌بردار معدن شماره ۵ گل‌گهر (۳۷۸.۵ امتیاز)، فولاد سیرجان ایرانیان– بهره‌بردار شماره ۴ گل‌گهر (۳۶۱.۵ امتیاز) و منطقه ویژه معدنی و صنایع معدنی خلیج‌فارس (۳۵۹.۵ امتیاز) در «سطح خوب» قرار گرفتند.

افزون‌بر این، شرکت‌های برگزیده دیگر در «سطح خوب» مشتمل بر تراز راه معین- بهره‌بردار مجتمع نفلین سینیت کلیبر (۳۵۸.۵ امتیاز)، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا- بهره‌بردار مجتمع فسفات آسفوردی (۳۵۶ امتیاز)، فولاد زرند ایرانیان- بهره‌بردار مجتمع زغال‌ سنگ خمرود (۳۵۴.۵ امتیاز)، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا- بهره‌بردار بخش زیرزمینی انگوران (۳۴۴.۵ امتیاز)، پارس فولاد سبزوار (۳۳۸ امتیاز)، شرکت فولاد زرند ایرانیان- بهره‌بردار مجتمع سنگ آهن جلال‌آباد (۳۳۴.۵ امتیاز)، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب (۳۳۳.۵ امتیاز) و فولاد قائنات (۳۲۲.۵ امتیاز) بودند.

همچنین در این همایش، از ۳ شرکت شامل فولاد آذربایجان و نوین الکترود اردکان و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (با رشد بالای ۱۰۰ امتیاز و فاصله بالا با سطح قبلی) و نیز ۲ مجتمع شامل سنگ آهن سیرجان و معادن زغال سنگ طبس به‌عنوان بهره‌برداران معادن زیر پوشش، (دارای رشد و پیشرفت خوب از سطح بسیار نامناسب به عملکرد مناسب)، قدردانی شد. علاوه‌بر این، ۲ هلدینگ معدنی مشتمل بر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (ایمپاسکو) و شرکت ملی فولاد ایران به دلیل رشد مطلوب در حوزه HSEE تقدیر شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lrl62