پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 20151
تاریخ انتشار: 1401/08/02 06:08
دبیر اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در نشست آیورا:

توسعه منطقه با توانمندسازی زنان محقق می‌شود

نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران با محوریت چشم‌اندازها و فرصت‌های موجود برگزار شد.

نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران با محوریت چشماندازها و فرصتهای موجود برگزار شد. در این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، برخی سفرا و کارداران سفارتخانه عضو این سازمان در تهران و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی کشورهای عضو حضور داشتند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه آبان سال گذشته در سخنرانی مجازی خود در بیستودومین نشست شورای وزیران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به این ظرفیت عظیم همکاری منطقهای واقف و مصمم است روابط خود را با این اتحادیه گسترش دهد.

تمایل ایران به افزایش فعالیت در چارچوب آیورا

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ایران به افزایش فعالیت در چارچوب آیورا بهویژه در کریدورها و ترانزیتهای بینالمللی علاقه دارد و متمایل به گسترش مشارکتها است.

 مهدی صفری ضمن تشکر از حضور دبیرکل آیورا در این نشست گفت: اقیانوس هند بهعنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان که بین کشورها و بنادر ارتباط برقرار میکند، ۵۰ درصد ترافیک بینالمللی و دوسوم کشتیهای نفتی را از خود عبور میدهد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در قرن جدید نقش بسیار مهمی در جهان ایفا میکنند، افزود: سازمان همکاریهای آیورا سازمانی در حال گسترش است و میتواند بهعنوان پلتفرم بینالمللی و منطقهای نقش پررنگتری ایفا کند. صفری بیان کرد: این همکاری منطقهای موجب گسترش و رشد پایدار میشود و کشورهای عضو بهعنوان جزئی از کل در آن سهیم هستید. وی موفقیتها و همکاریهای حوزههای حملونقل دریایی، مدیریت ریسک، فناوریها، توریسم و تبادلات فرهنگی و توانمندسازی بانوان را نشانگر کارآمدی این پلتفرم دانست. صفری افزود: آیورا بهعنوان یکی از ۷ اتحادیه بزرگ دنیا، در مسیر تحقق اهدافش پیش میرود و نیازمند گسترش همکاریهای اقتصادی است. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای فرصتهای آیورا اهمیت زیادی قائل است، خاطرنشان کرد: تحریمهای غیرقانونی و فشارها سبب نشده ایران نقش خود را در این سازمان، درست ایفا نکند و از زمان عضویت همکاریهای خود را گسترش دادیم و در زمینه سرمایهگذاری و تبادل علمی فعال بودیم. همچنین در مسائل مرتبط با زنان، اقتصادی، فنی و سیاستگذاری مشارکت فعال داشتیم. صفری افزود: جمهوری اسلامی ایران به افزایش فعالیت در چارچوب آیورا بهویژه در کریدورها و ترانزیتهای بینالمللی علاقه دارد و متمایل به گسترش مشارکتها است.

وی با تاکید بر اینکه باید این همکاریها بهبود یابد و روان شود، گفت: در بخش غربی اقیانوس هند، چابهار میتوان برای فعالیتهای اقتصادی چارچوبهایی را تعریف کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه یادآور شد: در ۲۵سالگی تاسیس سازمان، باید در حوزههای مختلف همکاری کنیم و فعالیتهای همهجانبه داشته باشیم. همه اعضا شایسته توجه هستند و جلسه وزرا در داکا فرصت خوبی برای بررسی راهکارهای همکاری بیشتر است.

آیورا، بستری مهم برای حل چالشهای اقیانوس هند

دبیر اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، آیورا گفت: آیورا بهعنوان یک سازمان مهم، بستر مهمی برای حل چالشها است.

سلمان الفریسی با بیان اینکه در منطقه حاشیه اقیانوس هند، بحرانهایی وجود دارد، گفت: آیورا بهعنوان یک سازمان مهم، بستر مهمی برای حل این بحرانها است. اتحادیه ما امسال برنامه بیستوپنجمین سالگرد تاسیس خود را بهعنوان یک سازمان منطقهای و بینالمللی که کشورهایی را از افریقا و آسیا و استرالیا در بر میگیرد، برگزار میکند.

الفریسی ادامه داد: آیورا متشکل از کشورهایی با تنوع مختلف از جزایر کوچک تا اقتصادهای بزرگ است که تلاش میکند، فهم و درک و همکاریها را افزایش دهیم. وی برابری، یکپارچگی سرزمینی و عدم دخالت بیگانگان را از اصول آیورا دانست و گفت: میخواهیم کشورهای منطقه کنار هم جمع شوند و از این طریق تنشها را به حداقل برسانیم. آیورا در سیر تکاملی خود در این قرن توفیق کاهش تنش را داشته است.

دبیر آیورا با اشاره به اینکه ایران همواره عضوی متعهد و فعال است و نقش بسزایی در سازمان ایفا کرده که قابل ستایش است، عنوان کرد: ایران در حوزه توانمندسازی زنان و حقوق آنها تلاش کرده و توسعه منطقه با توانمندسازی زنان روی میدهد.

الفریسی با تاکید بر اینکه این سازمان بالغتر و متمرکزتر شده، تصریح کرد: وزرای آیورا بهمنظور درگیر شدن بخشهای مختلف اقتصادی کشورها طرحی تدوین کردهاند.

وی افزود: ما در پی توسعه متوازن در منطقه هستیم و در مسیر فعالیتهای غیرانتفاعی و پروژههای توسعه در پی تامین مالی، صندوقی ایجاد شده که باید بیشتر مورد کمک اعضا قرار گیرد و جمهوری اسلامی هم میتواند از ظرفیتهای این صندوق استفاده و از آن حمایت کند.

دبیر آیورا منطقه اقیانوس هند را بهدلیل ظرفیتها و منابع آن برای سرمایهگذاران خارجی جذاب دانست و گفت: بسیاری در پی سرمایهگذاریهای بلندمدت در آیورا هستند که در پی ایجاد چارچوبی برای این پروژههای توسعه هستیم.

الفریسی افزود: قصد داریم همکاریهای خود را با اتحادیه افریقا، آ.سه.آن، یونسکو و فائو، بانک جهانی، سازمان عدم تعهد و موسسههای آموزشی سازمان ملل و اکو، گسترش دهیم. وی ادامه داد: کشورهای توسعهیافته با تقویت دبیرخانه میتوانند به سازمان کمک کنند. معتقدم دبیرخانه باید موثرتر عمل کند تا به کشورها برای رسیدن به اهداف کمک کند. باید آیورا را شفافتر به جهان نشان دهیم و حوزه نفوذ آن را بهعنوان سازمانی اقتصادی معرفی کنیم.

سخن پایانی

اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) شامل ۲۳ کشور افریقای جنوبی، هند، ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس، تانزانیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشیل و فرانسه است که از سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۵ شمسی) با ابتکار هند و موریس فعالیت خود را آغاز کرد. چین، ژاپن، مصر، انگلیس و امریکا هم کشورهای ناظر در این سازمان بینالمللی هستند.

اتحادیه همکاریهای منطقهای کشورهای حاشیه اقیانوس هند برپایه بهبود و تسریع همکاریهای اقتصادی و گردهمایی نمایندگان دولت، تجار و دانشگاهها بنا شده و با در نظر گرفتن اصل چندجانبهگرایی در جهت گسترش تفاهم و همکاری سودمند دوجانبه از طریق اجماع نظر، نگرش تکاملی و عدم مداخلهجویی تلاش کرده و اصولی را در ارتباط با تمامی دول عضو به کار خواهد بست.

جمهوری اسلامی ایران از مارس ۱۹۹۹ (فروردین ۱۳۷۸) با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت این اتحادیه در آمد و از سال ۲۰۰۵ به مدت ۲ سال ریاست دورهای آن را بر عهده داشت و ریاست هشتمین اجلاس را بر عهده گرفت و در حال حاضر از مهمترین اعضای این سازمان محسوب میشود.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4887wn