دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 11111
تاریخ انتشار: 1400/10/28 11:10
در آیین نکوداشت سالروز تاسیس ذوب‌آهن اصفهان مطرح شد

توسعه فولاد ایران حاصل ۵۶ سال تجربه

مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس ذوب‌آهن اصفهان با حضور جمعی از مسئولان و پیشگامان ذوب‌آهن اصفهان برگزار شد.

یکی از آرمان‌های بزرگ ایرانیان برخورداری از صنعت ذوب‌آهن بود. به دلیل مشکلاتی که کشورهای خارجی با ایران داشتند حاضر به ارائه این تکنولوژی به کشورمان نبودند اما در نهایت قرارداد احداث ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۳۴۴ با کشور شوروی سابق منعقد شد و در سال ۱۳۴۶ کلنگ این شرکت عظیم تولید فولاد در اصفهان زده شد. احداث ذوب‌آهن در آن زمان و تحت شرایط حاکم بر آن دوران، بزرگ‌ترین پروژه صنعتی در کشور بود که در مدت ۴ سال کلنگ‌زنی شد و در سال ۱۳۵۰ نخستین بهره‌برداری از کوره‌بلند شماره یک ذوب‌آهن انجام و آرزوی ملی ایرانیان محقق شد. ذوب‌آهن اصفهان چشم همگان را به صنعت فولاد روشن کرد. این مهم به واقع شاهکار بزرگی برای صنعت کشور به شمار می‌رود که در اذهان مردم ایران زمین تا همیشه جاودانه است.

تامین مواد اولیه، چالش فولادسازان

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان ضمن تبریک پنجاه‌و‌ششمین سالروز تاسیس ذوب‌آهن اصفهان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این مجتمع بزرگ صنعتی و بنیان‌گذاران آن گفت: ذوب‌آهن اصفهان قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیار بالایی دارد و ان‌شاالله با تامین نهاده‌های تولید به جایگاه واقعی دست می‌یابد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، منصور یزدی‌زاده افزود: کوره‌بلند شماره یک ذوب‌آهن اصفهان به دست توانمند تلاشگران کارخانه و با زحمت شبانه‌روزی در مدار تولید قرار گرفت و ثمرات آن را شاهد بودیم.مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: نوسات انرژی از جمله آب، برق، گاز، مواد اولیه و... در روند تولید کوره اختلالاتی را ایجاد می‌کرد اما ۱۳ درصد رشد تولید چدن در سال جاری رقم خورد.

این مقام مسئول درباره پروژه‌های در حال اجرای این شرکت خاطرنشان کرد: در حوزه آب، اجرای پروژه ساخت تصفیه‌خانه پساب به‌صورت BOT توسط شرکت مپنا در حال اجراست، پروژه اکسیژن پلنت با ظرفیت ۲۵ هزار نرمال مترمکعب با بهبود شرایط در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، کوره پاتیلی LF در جهت بالانس نسبی تولید فولاد و چدن در حال اجراست که امیدواریم در مسیر تسریع قرار بگیرد؛ بنابراین چشم‌انداز خوبی برای ذوب‌آهن اصفهان متصور هستیم.

یزدی‌زاده اظهار کرد: تامین مواد اولیه چالشی است که گریبانگر صنایع فولادی کشور شده است و امیدواریم مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تصمیم جدی بگیرند تا نرخ تولید فولاد کشور دچار آسیب نشود و در ذوب‌آهن اصفهان تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا مانند ریل با کمترین محدودیت به ثمر بنشیند.

نقش‌آفرین در تولید

بهرام سبحانی، مدیرعامل پیشین ذوب‌آهن اصفهان و رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز ضمن تبریک سالروز تاسیس ذوب‌آهن و همچنین بهره‌برداری از مجتمع فولاد مبارکه گفت: هم‌اکنون تولید فولاد ایران حدود ۳۰ میلیون تن است در حالی که ظرفیت نصب شده آماده به کار آن بالای ۴۰ میلیون تن برآورد می‌شود که البته برخی از آنها به‌تازگی راه‌اندازی شده و تعدادی هم درگیر لجستیک و تامین مواد اولیه هستند. متاسفانه در تابستان سال جاری قطعی برق هم به‌عنوان یک چالش دیگر، تولید فولاد کشور را تحت تاثیر قرار داد و در زمستان هم قطعی گاز را شاهد هستیم. وی افزود: ذوب‌آهن اصفهان به‌نوعی در ایجاد این ظرفیت تولید نقش‌آفرین بوده و توسعه صنعت فولاد کشور از مسیر ذوب‌آهن اصفهان محقق شده که اشتغالزایی تنها یک مورد از دستاوردهای آن به‌ شمار می‌رود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: تولید فولاد در خارج از فنس کارخانه برای ذوب‌آهن اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد تا بتواند از انرژی‌های مختلف مانند آب، مواد اولیه و... بهره‌مند شود و سبد تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا را گسترش دهد.

سخن پایانی

اصفهان قبل از تاسیس شرکت ذوب‌آهن با وجود صنایع کوچک، صنعتی بود اما توسعه صنعتی این شهر توسط صنایعی که در کنار واحدهای بزرگ تولید فولاد خلق شدند شکل گرفت و در واقع از برکت وجود این صنعت مادر، اصفهان چهره نوینی از خود عرضه کرد. این نقش غیرمستقیم ذوب‌آهن اصفهان در توسعه صنعت فولاد کشور و سایر صنایع، همه را مرهون این شرکت بزرگ کرده، مزیت‌های بسیاری را در صحنه بزرگ صنعتی کشور ایجاد و افتخار بزرگی برای کشور جمهوری اسلامی ایران است. ذوب‌آهن اصفهان علاوه‌بر ایفای نقش در تولید فولاد کشور و همکاری با سایر صنایع، در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص نیز نقش بارزی ایفا کرده است.

در حال حاضر در هر جای ایران متخصصانی که محور اصلی صنعت کشور هستند به‌نوعی با ذوب‌آهن در ارتباط هستند. آنان دوران کارآموزی، خدمت سربازی، استخدام و… را به نحوی از این کارخانه عظیم آغاز کردند. بنابراین یکی از کمک‌های زیربنایی ذوب‌آهن، تربیت نیروی انسانی متخصص و تزریق آن به بدنه صنایع مختلف بود. بسیاری از کسانی که محور کارخانه‌های تولیدی در زمینه‌های مختلف هستند در صحبت‌های خود عنوان می‌کنند که تجربه حضور در ذوب‌آهن اصفهان، موفقیت آنها را در شغل فعلی رقم زده است. این افراد سفیران این کارخانه مادر صنعتی در جای جای ایران زمین به شمار می‌روند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kagd2