شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 6239
تاریخ انتشار: 1400/08/30 13:44

توسعه زودهنگام صنعت فولاد

ارائه پنل‌های تخصصی یکی از محورهای کنفرانس بین‌المللی بررسی صنعت فولاد است که در جزیره کیش برگزاری می‌شود. در یکی از این پنل‌ها، رئیس انجمن سنگ آهن و مدیرعامل شرکت فولادتکنیک، بخشی از دغدغه‌های فعالان این حوزه را مطرح کردند.

 به گزارش صمت مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن اظهارکرد: توسعه صنعت فولاد به تعبیری زودهنگام بوده و بخش معدن و حلقه‌های دیگر بنا به دلایلی مانند تصمیمات دولت، متناسب با صنعت فولاد توسعه پیدا نکرده است و شاهد عدم‌توازن در این صنعت هستیم. بعضا پیشنهاداتی ارائه می‌شود اما باید توجه داشت نمی‌توان طرح‌هایی که ۸۰ درصد آنها انجام‌شده را متوقف کرد.

وی افزود: دو نگرش مثبت و منفی درباره بخش معدن وجود دارد؛ نگرش مثبت، معدن را موجودی پویا و مستقل می‌داند که باید برای آن یکسری اختیارات در نظر گرفت. در راستای این نگرش می‌توان در صورت لزوم به معدنکاری فراسرزمینی روآورد و فناوری را وارد کرد. اما نگرشی منفی، معدن را نوعی انبار و معدنکار را انباردار می‌داند و استقلال و اختیاری برای او قائل نیست. این نگرش نادرست، دامن بسیاری از مسئولان و تصمیم‌گیران را گرفته است. مهران مجبوب، مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک در تشریح آخرین وضعیت طرح جامع فولاد گفت: این طرح سال ۹۳ تهیه شد و جزو اسناد بالادستی به‌شمار می‌آید.

در سال ۹۲ عدم‌توازن شدیدی وجود داشت. سال ۹۷ موازنه نسبی بین حلقه‌ها ایجاد شد. در سال ۱۴۰۰ ظرفیت کامل شد و نباید پروژه جدیدی تعریف می‌شد. فقط باید در حوزه‌هایی مانند اکتشاف و حفظ شرایط موجود کار کنیم. امسال مشکل برق باعث شد ظرفیت ترسیم شده محقق نشود. وی افزود: سال قبل ۶ میلیون تن فولاد خام صادر و بعضی محصولات فولادی وارد شد.

مصرف واقعی ما از ۱۶ میلیون تن کمتر است و ایران در شاخص مصرف سرانه فولاد در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته، مصرف کمتری دارد. البته در سال ۱۴۰۰ این رقم به میانگین کشورها نزدیک می‌شود. نبود ضمانت اجرایی باعث‌شده تحقق اهداف تعیین‌شده با چالش مواجه شود. صادرات محصولات فولادی از رشد خوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: فولاد مصرفی پیش‌بینی‌شده در افق ۱۴۰۴ حدود ۲۲ میلیون تن است که عددی خوشبینانه به‌شمار می‌آید. ممکن است ۱۸ میلیون تن محقق شود، چون بعید است بتوانیم ۵۰ درصد بر حجم سرمایه‌گذاری خود اضافه کنیم. صادرات فولاد خام در مقایسه با صادرات سنگ خام پیشرفت به حساب می‌آمد اما اکنون مزیت نیست و باید به صادرات محصول دارای ارزش‌افزوده روآوریم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oygo3