سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 19097
تاریخ انتشار: 1401/05/29 23:50
مدیرعامل ایران‌خودرو:

توسعه را به برجام گره نزده‌ایم

گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های خارجی مقیم ایران، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این گروه صنعتی، برنامه‌ها و اهداف ترسیم شده در حوزه‌های گوناگون عملکردی را تشریح کرد.

گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های خارجی مقیم ایران، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این گروه صنعتی، برنامه‌ها و اهداف ترسیم شده در حوزه‌های گوناگون عملکردی را تشریح کرد. وی با تاکید بر اینکه به‌منظور دستیابی به اهداف افزایش تولید، صادرات به غرب افریقا، آسیای میانه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، عراق، سوریه، ونزوئلا، شمال افریقا و به‌زودی روسیه، خواهیم داشت، گفت: موافق تحریم‌ها نبوده و موافق دادوستد در جریان بین‌المللی هستیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه تحریم‌ها به ما کمک کرد تا خودروساز شویم، گفت: ایران‌خودرو تولیدکننده‌ای قابل احترام و اعتماد در جهان خواهد شد و سال‌های آینده، بازارهای خارجی، استقبال خوبی از محصولات این خودروساز خواهند کرد.

به‌گزارش ایکوپرس، مهدی خطیبی با بیان اینکه از بهمن سال گذشته، اهدافی را برای تولید و توسعه ایران‌خودرو تعریف کرده‌ایم، افزود: مهم‌ترین آنها، تبدیل شدن به یکی از ۵ خودروساز رده دوم جهانی در ۵ سال آینده و قرار گرفتن در زنجیره جهانی ارزش خودرو در ۱۰ سال آینده است. به این اهداف پایبند بوده و پیگیر آن هستیم.

وی یکی از اقدامات مهم را حذف خودروهای ناقص از چرخه تولید و افزایش تولید خودرو کامل دانست و گفت: تحریم‌های بین‌المللی، صنعت خودرو کشور و از آن جمله ایران‌خودرو را تحت‌تاثیر قرار داد و بیماری کرونا نیز تمامی صنعت خودرو جهان از جمله برترین خودروسازان جهان را دچار چالش کرد و سبب افزایش تولید ناقص در ایران‌خودرو شد.

آخرین وضعیت خودروهای ناقص

خطیبی در ادامه تصریح کرد: در بهمن سال گذشته بیش از ۸۲ هزار خودرو ناقص در ایران‌خودرو دپو شده بود، در حال‌حاضر تعداد کل خودروهای ناقص وارد کانال ۱۰ هزار خودرو و در سایت‌های خزر، کرمانشاه، فارس و خراسان، تعداد این خودروها صفر شده است. در سایت تهران و تبریز هم همین اتفاق به‌زودی رخ خواهد داد. به‌این ترتیب، گروه صنعتی ایران‌خودرو، با خودروهای ناقص خداحافظی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آمار تولید ایران‌خودرو از ابتدای سال تا ۲۳ مرداد، ۲۲۱ هزار خودرو است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۱ درصد افزایش داشته، تصریح کرد: صنعت خودرو، صنعت تیراژ است و برای کاهش هزینه‌های سربار، باید تیراژ تولید را بالا برد.

خطیبی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم ایران‌خودرو، افزایش تولید با لحاظ تغییر ترکیب تولید از خودروهای قدیمی و باکیفیت کم به سمت خودروهای ‌روز، مدرن و باکیفیت است، عنوان کرد: سال قبل، تولید تارا که محصولی به‌روز و مدرن است، ۹ هزار خودرو بوده که امسال به تولید ۷۵ هزار خودرو افزایش خواهد یافت.

وی حذف تولید خودرو ناقص و تولید عبور مستقیم را از دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با رویکردهای اجرا شده از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و حذف خودرو ناقص، افزایش ۲۵ درصدی در کیفیت خودروها و کاهش هزینه قابل‌توجه ناشی از تولید ناقص محقق شده و با تحقق برنامه تولید امسال، کاهش هزینه ۷ هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه امسال محصولات جدیدی مانند کشنده H۵، اتوبوس برقی، وانت آریسان۲، رونمایی شده است، به طراحی و تولید نمونه اولیه محصول ری‌را در سال جاری و طراحی پروژه TF۲۱ و رونمایی از آن در سال آینده اشاره کرد و افزود: خودرو ری‌را، پلی است که ایران‌خودرو را به خودروسازی جهانی بدل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: «ری‌را» محصولی با کیفیت و به‌روز است که علاوه‌بر عرضه در بازارهای داخلی، به بازارهای جهانی نیز وارد خواهد شد. اگر بخواهیم در ۵ سال آینده به یکی از ۵ خودروساز رده دوم جهان تبدیل شویم، باید بتوانیم تنوع خوبی در محصولات تولیدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه، راه‌اندازی ایران‌خودرو پاورترین، از برنامه‌های جدی این مجموعه صنعتی به‌شمار می‌رود، بیان کرد: در چند سال آینده، ایران‌خودرو باید بتواند درآمد خوبی از محل تولید قوای‌محرکه و عرضه آن کسب کند.

خطیبی با تاکید بر اینکه در تمام اقدامات به‌ویژه در طراحی محصولات جدید و تولید و راه‌اندازی خطوط تولید، توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان داریم، به برگزاری همایش ظرفیت‌های همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و شناسایی بیش از ۲۰۰ نیاز و ظرفیت همکاری با این شرکت‌ها و امضای ۵۴ تفاهمنامه در این راستا اشاره کرد و یادآور شد: قرار است با همکاری ۴جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و گروه صنعتی ایران‌خودرو، پارک علم و فناوری صنعت خودرو راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: تمامی این کارها، در کنار سایر اقداماتی که برای افزایش کیفیت انجام و در این راستا، ۲۷۹ پروژه در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شده، ایران‌خودرو را به روزهایی بهتر از گذشته خواهد رساند، به‌طوری که پیش از پیش موجب افتخار مردم ایران و صنعت کشور شود.

برنامه‌های توسعه‌ای

در ادامه این نشست، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درباره واردات خودرو و مقایسه قیمت محصولات داخلی و خارجی و تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنعت خودرو کشور و ایران‌خودرو، گفت: ایران‌خودرو، نه‌تنها هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد، بلکه به احترام تجارت آزاد و رقابتی، کاملا موافق واردات است، چراکه قطعا رقابت، به افزایش کیفیت کمک می‌کند.

وی افزود: از نظر قیمت نیز اتفاقی که پس از شیوع بیماری کرونا در صنعت خودرو جهانی افتاد و موجب افزایش قیمت بسیاری از محصولات شد، مقایسه قیمت محصولات ایران‌خودرو با خودروسازهای جهانی، هیچ جای نگرانی برای فروش محصولات ما ایجاد نمی‌کند و آماده هستیم تا از نظر کیفیت و قیمت وارد رقابت شویم.

به‌گفته خطیبی، اگر تحریم‌ها برداشته شود، قطعا خودروسازان جهانی، نگاهی به بازارهای داخلی و ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی غرب آسیا خواهند داشت، اما ایران‌خودرو دیگر آن ایران‌خودرو گذشته نخواهد بود و متناسب با شرایط موجود، رفتار و اقدام خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران‌خودرو تا چه میزان وابسته به واردات بوده و از منظر خودکفایی در چه مرحله‌ای قرار دارد، بیان کرد: دنیای امروز دنیای دادوستد است و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند کاملا خودکفاست. البته ما موفق شده‌ایم به عمق خودکفایی بسیار خوبی در محصولات تولیدی دست یابیم و در حال‌حاضر، بیشترین نیاز وارداتی و وابستگی ما در حوزه تراشه‌ها و قطعات الکترونیکی است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه رتبه ایران در صادرات خودرو باید با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد، بررسی شود، گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، در حال‌حاضر دارای رتبه بالایی نیستیم، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قطعا در سال ۱۴۰۳ اوضاع بسیار متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه فعالیت در بازارهای خارجی، یکی از راهکارها، راه‌اندازی خطوط تولید مونتاژ خارج از کشور است، بیان کرد: تا پیش از این در کشورهای عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان این اقدام انجام‌شده، اما در صدد توسعه و افزایش کیفیت در این سایت‌ها هستیم.

خطیبی خاطرنشان کرد: موافق تحریم نیستیم، اما صنعت خودرو کشور به درجه‌ای از بلوغ و کیفیت رسیده که خود را با شرایط تحریم، وفق دهد و ادامه حیات داده است، به هیچ عنوان توسعه و رشد خود را به برجام گره نزده‌ایم و اگر تحریم‌ها برداشته شود، شرایط نوینی فراهم خواهد شد که فراخور با آن شرایط عمل خواهیم کرد.

صادرات به کشورهای عضو CIS

خطیبی درباره سطح همکاری‌های ایران‌خودرو و جمهوری آذربایجان، خاطرنشان کرد: ایران‌خودرو با مشارکت شریک آذربایجانی، سایت مونتاژی در این کشور دارد و همکاری‌ها در سطح بسیار خوبی است و دو طرف از این همکاری رضایت دارند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: محصولات تولیدی و مونتاژشده در سایت جمهوری آذربایجان، مورد وثوق و استقبال این کشور همسایه قرار گرفته، اما برنامه‌های توسعه‌ای برای این سایت در نظر گرفته‌ایم که شامل افزایش تنوع و تیراژ تولید بوده و قرار است این کشور به‌عنوان پایلوتی برای صادرات به کشورهای عضو CIS در نظر گرفته شود که در آینده خبرهای خوبی در این‌باره خواهید شنید.

وی درباره کیفیت محصولات ایران‌خودرو و برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌هایی که در این‌ زمینه انجام شده، بیان کرد: ۲۷۹ پروژه در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف‌شده که همکارانم در معاونت‌های مربوطه به جد پیگیر پیشبرد آنها هستند. گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI، موید این است که توفیقات خوبی در زمینه افزایش کیفیت در قبل و بعد از تحویل خودرو حاصل شده است.

خطیبی با اشاره به اینکه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو از سوی سازمان‌هایی خارج از این مجموعه قیمت‌گذاری می‌شوند، تاکید کرد: به‌دنبال رفع مشکل قیمت‌گذاری دستوری هستیم.

با اینکه محصولات ایران‌خودرو با بهایی کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه می‌شود، در بازار شاهد تفاوت قیمت چشمگیری هستیم. این در حالی است که میزان عرضه ایران‌خودرو نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۰ درصد و صدور فاکتور نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳۵ درصدی داشته؛ بنابراین این افزایش قیمت خودرو در بازار مرتبط با ایران‌خودرو و میزان عرضه آن نیست و باید دلایل آن را خارج از این خودروساز جست‌وجو کرد.

خطیبی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه آیا ایران‌خودرو تمایل یا برنامه‌ای درباره تولید مشترک خودرو با همکاری کشورهای ترکیه و روسیه دارد، گفت: به‌عنوان یک سیاست کلی، از این ایده استقبال می‌کنیم، ترکیه، کشور توانمندی است که می‌توانیم به‌ویژه در حوزه قطعه‌سازی همکاری خوبی با آن داشته باشیم. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36e967