جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 19188
تاریخ انتشار: 1401/06/01 06:07

توسعه تجارت، نیازمند رعایت استانداردهای بین‌المللی

یک فعال و کارشناس اقتصادی گفت: تجارت در هر سطحی که باشد و با هر کشوری که انجام شود باید در آن اصول و قواعد بین‌المللی و استانداردهای مطلوب را رعایت کرد.

اکبر ابراهیم‌نژاد در گفتگو با «روزگارما» بر ضرورت توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه تاکید و افزایش امنیت منطقه‌ای را یکی از مزایای آن دانست و گفت: تجارت با کشورهای همسایه علاوه بر اینکه زمینه‌ساز توسعه اقتصادی است، ارزش‌افزوده بالایی نیز به دلیل کاهش هزینه‌های جانبی از جمله امنیت ترانزیتی و حمل‌ونقل دارد.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند پایبندی به اصول تجارت جهانی است، افزود: وجود اشتراکات تمدنی و فرهنگی بین ایران و کشورهای منطقه و همچنین نزدیکی جغرافیایی از مزیت‌های مهم در حوزه تجارت است اما واقعیت این است که تجارت در هر سطحی که باشد و با هر کشوری که انجام شود باید در آن اصول و قواعد بین‌المللی و استانداردهای مطلوب را رعایت کرد و این یعنی به صرف همسایه بودن و یا اشتراکات مختلف نمی‌توان به توسعه تجارت امید داشت.

ابراهیم‌نژاد ادامه داد: بازار بزرگ منطقه، منبع بالقوه‌ای از درآمدزایی ارزش است به شرطی که کشور برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه‌ای برای استفاده زا آن داشته باشد وگرنه این بازار خیلی زود سهم کشورهای دیگر خواهد شد. نکته مهم اینکه نباید فراموش کرد هیچ کشوری به اندازه ایران برای امنیت منطقه هزینه نپرداخته و نفوذ سیاسی ندارد پس باید در بخش اقتصاد نیز به کمتر از بهره‌وری بیشینه قانع نشد.

این کارشناس با تاکید با لزوم حمایت هدفمند دولت از بخش صادرات، تاکید کرد: هر بازاری مقتضیات خاص خود را دارد و برای بازاریابی و بازارسازی در هر کشوری باید برنامه مشخص و جداگانه‌ای طراحی شود که همه مشخصات و ابعاد لازم در آن مدنظر قرار گرفته باشند. این مهم نیازمند حمایت دولت است و بازرگان به تنهایی نمی‌تواند در رقابت نابرابر به موفقیت برسد.

منبع:همت خبر

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5pwa