پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 15795
تاریخ انتشار: 1401/02/18 02:24
پس‌لرزه‌های تصمیمات یک‌شبه دولت ادامه دارد

توزیع کارت نان تکذیب شد

حاشیه‌های اعلام تصمیم یک‌شبه دولت برای افزایش نرخ آرد و محصولات وابسته مانند ماکارونی و نان‌های حجیم همچنان ادامه دارد. فعالان صنف و صنعت با انتقاد از اقدامات ناگهانی دولت تاکید دارند دولت باید قبل از ابلاغ افزایش نرخ آرد با کارخانجات و تشکل‌های مربوطه جلسات کارشناسی برگزار می‌کرد و انجام نشدن این کار منجر به ایجاد وقفه در تولید کارخانجات شده است.

در همین چند روز دولت بارها به اعتراضات و ابهامات واکنش نشان داد و تاکید کرد تا پایان امسال نرخ نان سنتی افزایش نخواهد یافت اما ظاهرا هیچ یک از این صحبت‌ها افکار عمومی را قانع نکرد و دامنه اعتراضات از مردم به فعالان صنفی و تولیدکنندگان کشیده شد. خبر استعفا یا برکناری عباس تابش از ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعیین صدیف بیک‌زاده به‌عنوان سرپرست سازمان هم دامنه این حاشیه‌ها را بیشتر کرد. در کنار این موارد خبر توزیع کارت نان در یکی از استان‌های کشور در حالی به شایعه توزیع کارت نان قوت بخشید که چند ساعت بعد وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد صدور کارت یارانه نان، شایعه‌پراکنی رسانه‌های معاند و از اساس کذب است.

تایید و تکذیب کارت نان

پیش از این بارها حرف و حدیث‌هایی درباره تغییر مکانیسم پرداخت یارانه نان در فضای رسانه‌ای منتشر شده بود. سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه، سید مسعود میرکاظمی، خبر از تصمیم دولت برای تخصیص کارت نان به شهروندان داد که این خبر بلافاصله با تکذیب مقامات روبه‌رو شد. براساس اخباری که در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری رسمی می‌چرخد زنجان به‌عنوان پایلوت اجرای طرح جدید نان انتخاب شده و برخی معتقدند اجرای همین طرح یعنی شمارش معکوس برای تغییر معادلات در عرضه نان.

به گزارش خبرآنلاین، مدیر روابط عمومی استانداری زنجان نیز از آغاز تجهیز نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند برای فروش نان با کارت خبر داد و گفت: در طرح کشوری مقابله با قاچاق آرد، نرخ نان تغییر نمی‌کند، اما مردم نان را با کارت بانکی خریداری می‌کنند و به ازای تعداد نان فروخته شده، یارانه به نانوا تعلق می‌گیرد. همچنین به گزارش فارس، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک از آغاز اجرای طرحی در استان زنجان به‌صورت آزمایشی خبر داده که طبق آن فروش نان با کارت یارانه انجام می‌شود و قرار است این طرح در صورت موفقیت در استان‌های دیگر هم اجرا شود.

اصغر پابرجا با اشاره به جزئیات این طرح گفت: براساس بررسی‌ها و کار کارشناسی این اقدام دولت می‌تواند تا ۳۰ درصد در کاهش مصرف موثر باشد. 

وی ادامه داد: این طرح به‌طور موقت در استان زنجان اجرایی می‌شود و در صورتی که موفقیت‌آمیز باشد در کل کشور به اجرا در می‌آید. وی درباره کارکرد این طرح گفت: کارکرد طرح بسیار ساده است؛ مثلا در یک خانواده با هر تعداد جمعیت، به ازای هر نفر روزانه ۳۳۰ گرم سهمیه تعیین شده و از حساب سرپرست خانوار در زمان خرید نان کسر می‌شود. در صورتی که مصرف خانوار از این سهمیه پایین‌تر باشد سقف سهمیه در کارت آنها حفظ خواهد شد و اگر مصرف بیش از این باشد به نرخ آزاد محاسبه می‌شود. در ادامه دولت رقمی را که به نرخ آزاد محاسبه می‌شود به نانوا می‌پردازد و در مقابل آرد را هم به نرخ آزاد به نانوا می‌فروشد.رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور نیز ضمن اعلام جزئیات طرح کارت نان گفت: نرخ پایین گندم و آرد باعث شده بود برخی نانواها بیش از نیازشان آرد تحویل بگیرند و این آرد مازاد دوباره یا وارد بازار آزاد یا به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد.

عطااله هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: طرح کارت نان در استان زنجان به‌صورت پایلوت اجرایی شده است. میزان نان مصرفی هر فرد به‌طور متوسط در کشور برآورد و مشخص شده برای مثال یک خانواده ۴ نفره در ماه چقدر نان مصرف می‌کند. کارت نان به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد و فقط با این کارت امکان خرید نان وجود دارد و در دستگاه‌های کارتخوان مستقر در خبازی‌ها قابل استفاده است. این کارت مانند کارت بنزین هر ماه شارژ خواهد شد. 

هاشمی در پایان گفت: بعد از مشخص شدن نواقص طرح در استان زنجان این طرح در سایر استان‌ها اجرایی خواهد شد.

صدور کارت یارانه نان کذب است

در ادامه این واکنش‌ها وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد صدور کارت یارانه نان، شایعه‌پراکنی رسانه‌های معاند و از اساس کذب است. 

در این اطلاعیه آمده است: رسانه‌های معاند در روزهای گذشته با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان درصدد تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمده‌اند. 

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور افزود: اکنون که دولت مردمی و عدالت‌محور رئیسی در بحبوحه جنگ اقتصادی همه‌جانبه دشمن، برای عبور از ارز رانت‌آور و فسادزا با پرداخت یارانه مستقیم به مردم وارد عمل شده، انتظار می‌رود رسانه‌های کشور با درک صحیح از شرایط موجود، در کنار نقد سازنده که موجب بالندگی دولت خواهد شد، دستاوردها و خدمات ارزنده دولت مردمی را هم مورد توجه قرار دهند و در مقابله با فضاسازی‌های رسانه‌های معاند، فعالانه‌تر و سریع‌تر عمل کنند و به سهم خود یاریگر دولت در عبور دادن کشور از مشکلات اقتصادی باشند. مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، تصریح کرد: دولت مردمی رئیسی بنا دارد، براساس توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصمیم‌های کلان و راهبردی را شفاف با مردم در میان بگذارد و ملت را در تصمیم‌های خود سهیم سازد؛ از این رو، از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی انتظار می‌رود، سهم خود را در فریضه جهاد تبیین بیش از گذشته ادا کنند و در زمانی که دولت در حال جراحی اقتصادی است، در مقابل ماشین تخریب و تحریف بدخواهان و رسانه‌های معاند، روشنگری داشته باشند و اجازه ندهند در جنگ روایت‌ها، دشمنان ذهن ملت بزرگ ایران را مخدوش سازند.

بانک مرکزی هم اعلام آمادگی کرد

در همین حال معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه به کالاهای اساسی فراهم شده و نیازی به دریافت کارت یا افتتاح حساب جدید نیست. مهران محرمیان ضمن بیان این مطلب افزود: در این طرح برای خریدهای عادی هیچ مابه‌التفاوتی پرداخت نمی‌شود، اما اگر کالای اساسی دارای یارانه خریداری شود، بخشی از مبلغ از حساب شخصی خریدار و بخش دیگر هم از یارانه در نظر گرفته شده برای آن کالا کسر می‌شود. وی گفت: هم‌اکنون ۱۵۰۰ POS (کارتخوان) در نانوایی‌های استان زنجان وجود دارد که برای این طرح استفاده خواهد شد و همین شیوه برای حدود ۸۰ هزار واحد نانوایی کل کشور هم اجرا می‌شود. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح آماده است و باید کالاهایی که مشمول دریافت یارانه می‌شوند در این سیستم بارگذاری شوند. هر فرد با همه کارت‌های بانکی که از آنها برای انجام تراکنش‌های خرید استفاده می‌کند، می‌تواند این کار را انجام دهد و نیازی به کارت جدید یا افتتاح حساب جدید نیست. 

وی افزود: هنگام خرید کالاهای دارای یارانه، مقدار مربوط به خریدار طبق روال قبل از حساب او و مابه‌التفاوت آن نیز از یارانه تخصیص داده شده کسر می‌شود. همچنین در زمان تسویه با واحدهای نانوایی هم تغییری نخواهیم داشت و در همان سیکل‌های پایا که به‌صورت روزانه انجام می‌شود، انجام خواهد شد.

گشتی در بازار

بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۱ حاکی از کمبود شدید روغن نباتی در مغازه‌ها است؛ ضمن اینکه وضعیت بازار شکر نیز مناسب نیست. 

به‌گزارش مهر نرخ ماکارونی که در روزهای اخیر گرانی آن حسابی سروصدا کرده، هنوز در مغازه‌های سطح شهر تغییری نکرده و هر بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی به نرخ ۸۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. 

همچنین نان دولتی بدون تغییر قیمت عرضه می‌شود؛ براین اساس هم‌اکنون نرخ نان در نانوایی‌هایی که سهمیه دولتی آرد دارند به شرح زیر است: 

سنگک آزادپز ساده: ۵۰۰۰ تومان

سنگک کنجدی آزادپز براساس سایز نان در برخی مناطق میانی تهران: ۷ تا ۱۰ هزار تومان

سنگک ساده با آرد دولتی: ۳۰۰۰ تومان

تافتون: هزار و ۵۰۰ تومان

لواش: ۵۰۰ تومان

بربری با آرد دولتی: ۳۰۰۰ تومان

بربری آزادپز: ۵۰۰۰ تومان

نان باگت (بسته به مناطق مختلف پایتخت): ۸ تا ۱۰ هزار تومان

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9bmb