دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 7482
تاریخ انتشار: 1400/09/15 12:11

تورم مسکن بیش از ۵۰ درصد اعلام شد

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد گرچه نسبت به ابتدای سال از شدت تورم در بخش مسکن پایتخت کاسته شده اما همچنان نرخ تورم آن بیش از نرخ تورم میانگین است. تورم بخش مسکن تا پایان آبان امسال به بیش از ۵۱ درصد رسید که نسبت به گزارش مرکز آمار در زمینه تورم میانگین، بیش از ۷ درصد بیشتر است.

به گزارش صمت منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. نرخ تورم نقطه به نقطه بخش مسکن در تهران و در پایان آبان امسال به ۲۰.۲ درصد رسیده است. به این اعتبار می‌توان گفت خریداران باید برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران و در مقایسه با میانه پاییز سال گذشته به‌طور میانگین ۲۰.۲ درصد بیشتر هزینه کنند. باید توجه کرد که تورم نقطه به نقطه در مهر امسال ۲.۲ واحد درصد بیش از تورم نقطه به نقطه آبان بود. مرکز آمار تورم مسکن در ابتدای پاییز را ۲۲.۴ درصد اعلام کرده بود.

نرخ تورم نقطه به نقطه مسکن در تهران از ابتدای سال روندی کاهشی گرفت، این در حالی است که در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته نرخ مسکن ۸۲.۶ درصد گران‌تر شده بود، اما ماه به ماه از این رقم کاسته شد تا به رقم فعلی یعنی ۲۰.۲ درصد رسید. این امر به خودی خود سبب می‌شود به‌تدریج از شدت تورم سالانه هم کاسته شود. اصولا در اقتصاد هرگاه تورم نقطه به نقطه کمتر از تورم سالانه است این‌طور تعبیر می‌شود که در ماه‌های آینده روند تورم سالانه هم کاهشی خواهد بود و این امر تا آنجا ادامه می‌یابد که این دو شاخص با هم به یک تعادل برسند.

نکته قابل توجه این است که در بررسی تورم ماهانه متوجه می‌شویم در میانه پاییز تورم بخش مسکن تهران منفی بوده است. آن‌طور که مراجع رسمی می‌گویند در میانه آبان تورم ماهانه به منفی ۰.۵ درصد رسیده بود. تورم ماهانه آبان در مقایسه با تورم ماهانه مهر که ۳.۵ درصد بود، افزایش ۴ درصدی داشته است در قضیه تورم سالانه مسکن، در بهار نرخ تورم به‌شکلی فزاینده بیش از میانه سال بوده است.

در اردیبهشت که بالاترین نرخ تورم سالانه مسکن در تهران ثبت شد، این نرخ به بیش از ۸۴ درصد رسید. در خرداد نیز این شاخص به عدد ۸۴ درصد رسید، اما به‌تدریج از تابستان از شدت تورم این بخش کاسته شد و نرخ‌ها اندکی تعدیل شدند. باتوجه به کاهش چشمگیر نرخ تورم نقطه به نقطه این انتظار وجود دارد که در ماه‌های آینده همچنان از میزان تورم سالانه کاسته شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jrak3