سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 20747
تاریخ انتشار: 1401/09/12 06:26
مجلس موضوع تنقیح قوانین را جدی‌تر دنبال کند

تورم قوانین، چوب لای چرخ اقتصاد

ثبات و همچنین شفافیت قوانین و مقررات، از جمله مهم‌ترین عوامل در تامین امنیت اقتصادی یک کشور است که رسیدن به این هدف مهم با کاهش تورم قوانین و تنقیح آن میسر می‌شود.

 نگاهی اجمالی به وظایفی که به موجب قانون اساسی بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است، جایگاه حیاتی این بخش از نظام جمهوری اسلامی را نمایانتر میسازد. تصویب قوانین مورد نیاز به ویژه قوانین برنامه و بودجه به عنوان تنها مرجع عام قانونگذاری، نظارت بر قوه مجریه، رسیدگی به شکایات از طرز کار قوای سه گانه، تحقیق و تفحص در تمام امور کشور از جمله مهمترین وظایف نمایندگان مجلس است که بیتردید، حضور نمایندگان متخصص، متعهد و کارآمد، تاثیر مستقیم در حسن انجام این وظایف دارد.

طرحها و لوایح مختلفی برای تصویب و تبدیل شدن به قانون، در موضوعات و حوزههای گوناگون و متفاوت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... به مجلس ارائه میشوند که بررسی آنها نیازمند مطالعات دقیق کارشناسی در حوزههای ذیربط بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع شخصی، جناحی و محلی است؛ چه آنکه در بسیاری از موارد، تصویب صحیح یک قانون میتواند راهگشای رفع بسیاری از مشکلات مردم و حکومت باشد و در مقابل اتخاذ یک تصمیم نابجا آثار زیان بار و جبران ناپذیری را به مردم و کشور تحمیل کند. با این حال یکی از مهمترین مشکلاتی که قوه مقننه با آن دست به گریبان است همواره مشکل تورم قوانین موجود در کشور بوده که در ادوار مختلف مجلس برای آن راهکارهایی پیشنهاد شده و اما این تورم قوانین همچنان پابرجاست.

۱۳ هزار قانون در ۱۱۳ سال

میرمحمدصادقی، معاون قوانین وقت مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه در طول ۱۱۳ سال قانونگذاری در کشورمان حدود ۱۳ هزار قانون، تدوین و تصویب شده است، میگوید؛ قوانین موجود باید تنقیح و پالایش شود که البته منظور از تنقیح قوانین، پالایش قوانین و بررسی قوانین متروکه و مانند آن و دسته بندی آن هاست. میرمحمدصادقی با بیان اینکه قوانین، به درستی پالایش نشده است، اضافه کرد: برخی حقوقدانان و قضات هم درباره برخی قوانین اختلاف نظر دارند و همه این مسائل نشان میدهد که قوانین باید پالایش شوند.  در کنار این دیدگاه برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که بحث تورم قوانین در اغلب محافل علمی مطرح است و به عنوان یک معضل شناخته شده است. این کارشناسان تاکید دارند آنچه در ابتدا به ذهن میآید بحث کمیت قوانین است اما باید دانست که ما در همه موضوعات شاهد تورم قوانین نیستیم و گاهی در برخی موضوعات با کمبود قوانین مواجهایم. با این حال آنچه که مشکل آفرین است، پراکندگی قوانین است و پراکندگی قوانین نظام حقوقی را آزار میدهد. بنابراین آن چیزی که مهم است این است که بتوانیم به راحتی به همه قوانین معتبر دسترسی داشته باشیم وتنقیح قوانین را مدنظر قرار دهیم.

آسیبشناسی پدیده تورم قوانین

البته مجلس شورای اسلامی پیرو این نقیصه بیکار ننشسته و اقداماتی را دراین راستا انجام داده است. به دلیل وجود انبوهی از قوانین و تعدد و کثرت آن در زمینه موضوعات واحد، پیراستن قوانین و مقررات از مواد زائد و منسوخ و دسترسی به قوانین و مقررات عاری از تعارض با سایر قوانین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صدد تهیه طرحی تحت عنوان طرح تدوین و تنقیح قوانین برآمدند. این طرح در جلسه علنی ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی مطرح و با اصلاحاتی به تصویب نمایندگان رسید و در راستای اصل ۹۴ قانون اساسی جهت اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال گردید. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز در پژوهشی با عنوان آسیبشناسی پدیده تورم قوانین به این موضوع پرداخت و تاثیر ثبات قوانین در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را مورد بررسی قرار داد. در این گزارش آمده است؛ «یکی از اصولی که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و دیگر سیاستهای کلی نظام با موضوع اقتصاد مورد تاکید قرار گرفته، ثبات قوانین، مقررات و رویهها است. قوانین هنگامی میتوانند وظیفه مهم خود به منظور راهنمایی شهروندان برای برنامهریزی درباره فعالیتهای اقتصادی را انجام دهند که با ثبات و پایدار باشند.»  از نظر این نهاد پژوهشی وابسته به قوه مقننه، رایجترین و چشمگیرترین رویهای که سبب مخدوش شدن ثبات قوانین میشود، قانونگذاری بیش از حد و نامتناسب در قالب تصویب مکرر قوانین جدید، اصلاح پیدرپی قوانین موجود و تصویب الحاقیههای متعدد به قوانین است. مهمترین آسیب این رویه که به «تورم قوانین» (تورم قانونگذاری) معروف شده خدشهدار کردن امنیت حقوقی یا برهم زدن ثبات حقوقی است.  براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اتخاذ راهکارهایی از جمله تدوین و تنقیح قوانین موجود، اعمال رویکرد حداقلی در تصویب قانون، التزام به اولویت لایحه بر طرح در ابتکار قانونگذاری، نظارت موثر بر اجرای قوانین و اتخاذ رویه ارزیابی تاثیرات قوانین، از جمله راهکارهایی است که میتواند به ثبات قوانین و نظام حقوقی کمک کند.

اقدامات مجلس برای تنقیح قوانین

با این حال و با آغاز به کار مجلس یازدهم هم این نقیصه از سوی رئیس و بسیاری از نمایندگان مطرح شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تکیه بر کرسی ریاست مجلس یازدهم در چندین  نوبت به مشکل تورم قوانین در کشور اشاره داشته و در نشستهایی عنوان کرده که مشکل اصلی ما ضعفهای نظارتی است. به گفته قالیباف در قانونگذاری بیشتر با تورم قوانین و غیر اجرایی بودن قوانین یا معطل گذاشتن قوانین روبهرو هستیم. علیرضا سلیمی یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مجلس تبدیل به کارخانه قانونسازی شده گفت: همین امر موجب شده تا در بسیاری از امور قوانین موازی داشته باشیم. وی درگفتوگو با سایت خبری بازارکار با بیان اینکه ما درپارهای از موضوعات قوانین متضاد داریم، افزود: همچنین ما در پارهای از موضوعات قوانینی داریم که یک محتوا داشته اما عبارات آن تغییر کرده است و این مسئله یک امر عجیب و غریب است. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات در زمینه تورم قوانین نشات گرفته از بیدقتی و نگاههای احساسی مجالس مختلف به این موضوع بوده است، تاکید کرد: همین امر باعث شده تا موضوع تنقیح قوانین به عنوان یک ضرورت در کشور احساس شود. سلیمی با بیان اینکه بحث تنقیح قوانین در مجلس یازدهم با جدیت دنبال شده گفت: تنقیح قوانین از سوی گروهی از نمایندگان مجرب و کارشناسان امر انجام شده اما این مسئله باید با دقت و نظارت بیشتر ادامه پیدا کند. البته درمجلس دهم هم در زمینه تنقیح قوانین اقدامات خوبی انجام شد و صدها قانون در این مجلس که نقشی در موضوعات کشور نداشتند حذف شدند اما هزاران قانون دیگر باقی مانده و باید به این مسئله پرداخته شود. این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درعین حال تاکید دارد مجلس یازدهم نیز باید مواظب باشد راه مجلسهای پیشین را در تصویب قوانین دنبال نکند. این نماینده مجلس با بیان اینکه قانون برای تسهیل اموراست، گفت: متاسفانه امروز بسیاری از قوانین نه تنها تسهیلکننده نیستند که چوب لای چرخ گردان اقتصاد گذاشتهاند.

وی اظهارکرد: به نظر میرسد باید مرکز پژوهشها و اداره قوانین مجلس به این مسئله ورود کرده و اجازه ندهند تا طرحهای موازی و متناقض خودنمایی کند.

سخن پایانی

امروزه صاحبنظران اقتصادی و حقوقی بر این گزاره اتفاق نظر دارند که ثبات و همچنین شفافیت قوانین و مقررات، از جمله مهمترین عوامل در تامین امنیت اقتصادی است.

ثبات قوانین، محیط اقتصادی را برای فعالیتهای اقتصادی تثبیت کرده و شفافیت قوانین، امکان برنامهریزی دقیق را فراهم میآورد. ایجاد نگرش مبتنی بر این دو اصل در فرآیند قانونگذاری و مقرراتگذاری، پیش نیاز دستیابی به قوانین و مقررات شفاف و با ثبات است. هر چه قوانین با ثباتتر باشند، کمک بیشتری به امنیت اقتصادی میکنند؛ بنابراین مجلس یازدهم باید نگاه جدیتری به مقوله تنقیح قوانین داشته و اقدامات موثرتر را در این رابطه انجام و عملیاتی کند. امروزه صاحبنظران اقتصادی و حقوقی بر این گزاره اتفاق نظر دارند که ثبات و همچنین شفافیت قوانین و مقررات، از جمله مهمترین عوامل در تامین امنیت اقتصادی است.

ثبات قوانین، محیط اقتصادی را برای فعالیتهای اقتصادی تثبیت کرده و شفافیت قوانین، امکان برنامهریزی دقیق را فراهم میآورد. ایجاد نگرش مبتنی بر این دو اصل در فرآیند قانونگذاری و مقرراتگذاری، پیش نیاز دستیابی به قوانین و مقررات شفاف و با ثبات است. هر چه قوانین با ثباتتر باشند، کمک بیشتری به امنیت اقتصادی میکنند؛ بنابراین مجلس یازدهم باید نگاه جدیتری به مقوله تنقیح قوانین داشته و اقدامات موثرتر را در این رابطه انجام و عملیاتی کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z98qz