دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 11147
تاریخ انتشار: 1400/10/28 14:14

تمساح اختلاس در پوسته تولید!

فرشاد مومنی، اقتصاددان ایرانی با ارائه آمار جالب توجه و وحشتناکی از رانت‌هایی بزرگ پرده برمی‌دارد؛

او می‌گوید در ایران به اندازه ۱۰ کشور واحد تولید خودرو وجود دارد!! اما...

به‌گفته فرشاد مومنی باید توضیح داده شود که چرا در یک کشور به‌شدت وابسته از نظر فناوری باید حدود ۱۰۰ واحد تولید خودرو اعم از واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری فعال و واحدهای در دست اجرا داشته باشیم؟

این ۱۰۰ واحد خودروسازی معادل کل واحدهای خودروسازی آلمان، ژاپن، امریکا، فرانسه، کره جنوبی، ایتالیا، اسپانیا، برزیل و ترکیه است. ما داریم چکار می‌کنیم؟

چه کسی به چه کسی در حال خیر رساندن است؟! 

 چرا در یک کشور باید ۱۴۴ واحد تولید سیمان وجود داشته باشد؟! 

آیا مسئولان وزارتخانه‌ها نمی‌دانند این هیولایی که از یک طرف منابع کشور را می‌بلعد و از طرف دیگر بحران کم‌آبی و آلودگی را شدت می‌بخشد، نباید فرجام این کشور را رقم زند؟ تعداد این واحدهای سیمانی حدود ۶ برابر واحدهای تولید سیمان در چین و کره جنوبی است. 

بیش از ۲۱۹ واحد تولید موتورسیکلت در این سرزمین وجود دارد. ما بررسی کردیم و متوجه شدیم این تعداد واحد تولید موتورسیکلت ۲ برابر واحدهای تولیدی مشابه در مجموع کشور‌های چین، کره جنوبی، ژاپن، هند، بنگلادش، تایوان، مالزی، اندونزی، فیلیپین و ترکیه است. واقعا نهادهای نظارتی ما نمی‌خواهند قباحت این مناسبات را به‌رسمیت بشناسند؟

چرا حدود ۲۸۰ واحد تولید فولاد فقط در استان اصفهان وجود دارد؟ چه خبر است؟ چه رانت‌هایی به‌نام تولید فولاد توزیع می‌شود که اینها می‌خواهند هر ۳ نسل را نابود کنند تا این رانت‌ها برجا بماند؟

منبع: مجمع اقتصاددانان ایران

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z6vz4