چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 3589
تاریخ انتشار: 1400/07/25 13:19

تلاش برای جهش در تولید توسط فولاد هرمزگان

عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان بیان کرد: قطعی برق شرکت‌های فولادی در تابستان و قطعی گاز آن‌ها در زمستان، راه‌حل معضل کمبود انرژی در کشور نیست، چرا که باعث تحمیل زیان و کاهش تولید در صنعت مادری همچون فولاد می‌شود که تبعات این امر دامن صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان که عموم مردم هستند را می‌گیرد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان تأکید کرد: در صورت رفع موانع تولید از جمله قطعی برق که خسارت سنگینی به شرکت‌های فولادی وارد کرده، آماده‌ایم با تلاش گسترده جهش تولید را رقم بزنیم و در کنار حمایت از صنایع داخلی، با صادرات محصول، ارزآوری برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

دلایل کمبود برق در کشور

مهندس معروفخانی خاطرنشان ساخت: از جمله دلایل کمبود برق در کشور را می‌توان به عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور و عقب بودن نرخ رشد سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی نسبت به نرخ رشد صنعت، عدم همخوانی میزان تولید برق با مصرف آن در فصل تابستان، محدودیت تولید نیروگاه‌ها در فصل زمستان به علت محدودیت گاز، گسترده و قدیمی بودن شبکه انتقال و افت توان و افزایش تلفات برق، راندمان پایین نیروگاه‌های تولید برق و به علت سطح تکنولوژی قدیمی و عدم اورهال مناسب در زمان مورد نیاز، کاهش تولید نیروگاه‌های آبی به دلیل مشکلات منابع آبی و عدم استفاده از تولید برق به روش انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های بادی و خورشیدی اشاره کرد.

وی افزود: به دلیل عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت برق در سالیان گذشته و سیاست‌گذاری نامناسب در صنعت برق، متأسفانه کشور با مشکل کمبود شدید برق در تابستان سال جاری مواجه شد. اما باید توجه داشت که راه حل معضل کمبود انرژی، پاک کردن صورت مسئله و قطع برق و گاز صنایع نیست. عدم دسترسی پایدار صنایع به منابع انرژی، کاهش تولید را در پی دارد و مخاطرات کاهش تولید به‌سرعت به کل جامعه و اقتصاد کشور سرایت می‌کند.

آسیب به صنایع پایین‌دستی

مدیرعامل فولاد هرمزگان تصریح کرد: خسارات قطعی برق شرکت‌های فولادی تنها متوجه این شرکت‌ها نیست، بلکه عمده ضرر و زیان آن با نبود مواد اولیه برای صنایع پایین دستی به چشم خواهد آمد و متضرر اصلی این قطعی و کاهش تولید، مردم خواهند بود.

وی ادامه داد: همان‌طور که دیدیم اثرات کاهش تولید محصولات فولادی در بازار را خیلی سریع خود را نشان داد و قیمت قیمت محصولات فولادی در نیمه دوم تیرماه و مردادماه در بازار افزایش یافت.

معروفخانی خاطرنشان ساخت: ضرر و زیان کاهش تولید در صنایع مادری، چون فولاد دامن بسیاری از صنایع پایین دستی را خواهد گرفت و مشکلات جدیدی را برای کشور ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر، دسترسی پایدار به برق و گاز از چالش‌های بزرگ صنعت فولاد است. در حوزه تولید برق، باید مقررات تسهیل شود و به شرکت‌های فولادی مشوق‌های لازم ارائه شود تا این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری در صنعت برق، به توسعه پایدار کشور در این زمینه نیز کمک کنند و همزمان تداوم توسعه صنعت فولاد کشور تضمین شود.

تبعات قطعی برق شرکت‌های فولادی

مدیرعامل فولاد هرمزگان تأکید کرد: قطعی برق شرکت‌های فولادی در تابستان سال جاری کاهش تولید را درپی داشت و همان‌طور که عنوان شد، کاهش تولید نیز بلافاصله اثر خود را بر بازار محصولات فولادی گذاشت و باعث التهاب در این بازار شد.

مهندس معروفخانی ادامه داد: در حالی که فولاد هرمزگان روی ریل رکوردشکنی‌های پی‌درپی قرار داشت، قطعی برق این شرکت باعث شد که تا پایان مردادماه ۲۰۰ هزار تن تولید اسلب این شرکت و ۱۰۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی از دست برود. این میزان از تولید از دست رفته، در صورتی که مشکل قطعی برق روی نمی‌داد، می‌توانست کمک شایانی به صنایع پایین‌دستی، ثبات بازار و افزایش درآمد‌های ارزی کشور کند.

وی گفت: در شرایط جاری نیز ما آمادگی این را داریم که با حل مشکل کمبود برق، به‌صورت جهشی تولید را افزایش دهیم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین گفت: کاهش تولید به دلیل قطعی برق، خطر از دست دادن بازار‌های بین‌المللی به دلیل تاخیر در انجام تعهدات صادراتی و آسیب به برند شرکت را درپی دارد و در کنار این، باعث افزایش هزینه‌های تولید و مستهلک شدن کارخانه به‌دلیل قطع و وصل‌های مکرر برق می‌شود. اگر همه این تبعات درنظر گرفته شود، پی می‌بریم که قطع کردن برق صنعت مادری، چون فولاد به هیچ‌وجه به نفع اقتصاد کشور نیست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qx9n4