یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 1930
تاریخ انتشار: 1400/07/03 17:01
نگاهی به قوانین مسافرت به ۳ کشور عضو اتحادیه اروپا، در دوران پاندمی کرونا

تلاش برای احیای گردشگری اروپا

صنعت گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که در دو سال اخیر بیشترین آسیب را از پاندمی کرونا متحمل شده و هنوز هم با وجود گسترش واکسیناسیون در جهان، چرخ گردشگری در کشورهای گوناگون روی ریل نیفتاده است.

البته با توجه به نرخ واکسینه شدن مردم هر کشور، میزان جذب گردشگر با سرعت متفاوتی در حال رشد است اما به‌طور کلی می‌توان گفت روند رو به رشد و بهبود این صنعت به‌مراتب کندتر از فرآیند واکسیناسیون جهانی پیش می‌رود. همان‌طور که گفته شد بهبود وضعیت صنعت گردشگری در ارتباط مستقیمی با نرخ و سرعت واکسیناسیون کشورها بوده و به همین دلیل روند جذب گردشگر خارجی در کشورهای توسعه‌یافته به‌مراتب بالاتر و بیشتر از سایر نقاط جهان است.

یکی از مناطقی که موفق به ترمیم اوضاع این بخش‌شده اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه پیمان شنگن هستند که عمدتا در طول ۳ ماه اخیر موفق به واکسینه کردن بیش از ۵۰ درصد شهروندان در کشورهای خود شده‌اند. هرچند این کشورها نیز با وجود نرخ واکسیناسیون بالا، فرآیندای سفت‌وسخت را برای ورود گردشگران خارجی به کشورشان تنظیم کرده‌اند تا از هرگونه خطر جهش ویروسی جدید در امان بمانند.

قوانین ورود گردشگر به کشورهای اروپایی

صنعت گردشگری در اروپا پس از گذراندن یک سال جهنمی، حالا بار دیگر به لطف واکسن کووید ۱۹ روی پای خود ایستاده و در حال بازیابی بخش‌های آسیب‌دیده خود است، بخش‌هایی که در پی اعمال قرنطینه‌های سراسری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضربه‌های سنگینی را متحمل شده و زیان‌های جبران‌ناپذیری را تجربه کرده است. دولت‌های اروپایی در طول ماه‌های اخیر و همزمان با آغاز فرآیند واکسیناسیون جهانی قوانین جدیدی را وضع کرده‌اند تا بخش‌های مختلف اقتصاد اعم از گردشگری بار دیگر جان تازه‌ای بگیرند.

مشاهدات حاکی از لغو قرنطینه‌های ملی در سراسر اروپا بوده که همین موضوع سفر را به کشورهای عضو اتحادیه و همچنین پیمان شنگن ساده‌تر از سال ۲۰۲۰ کرده است. البته پس از ظهور سویه جدید ویروس کرونا که به‌نام دلتا شناخته می‌شود، روند بازیابی صنعت گردشگری دچار وقفه‌ای جدی شده بود اما پس از بروزرسانی واکسن از سوی شرکت‌های تولیدکننده گوناگون بار دیگر شاهد سرعت گرفتن نرخ مسافرت به مقصد کشورهای اروپایی هستیم.

البته هنوز هم محدودیت‌های زیادی برای اغلب کشورهای جهان (به‌ویژه افریقا و اسیا) برای سفر به اروپا وجود دارد که ناشی از نرخ واکسیناسیون پایین‌تر است. واکسینه شدن شهروندان با محصولات غیرمعتبر یا واکسن‌هایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه اروپا تأیید نشده‌اند نیز عمل دیگری برای وضع محدودیت‌های مسافرتی به اروپا شده است.

با وجود رشد نرخ مسافرت به اروپا اما باز همی می‌توان از وجود قوانین سختگیرانه دولت‌ها خبر داد به نحوی که حتی شهروندان امریکایی هم برای سفر به قاره سبز با موانع و محدودیت‌های بسیار جدی مواجهند.

در ادامه برخی از این محدودیت‌ها در برخی کشورهای گردشگرپذیر اروپایی را بررسی می‌کنیم.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در راستای بازگشایی صنایع و مشاغل پس از واکسیناسیون عمومی در این قاره اقدام به ایجاد سامانه‌ای مجازی کرده که در آن تمامی قوانین مربوط به قرنطینه، واکسیناسیون، مسافرت، خدمات بهداشتی، خدمات رفاهی و... که مربوط به دوران پاندمی می‌شود به تفکیک منتشر شده است. همچنین اتحادیه تلاش کرده با طراحی اپلیکیشنی به‌نام EU Reopen برای تلفن‌های هوشمند، روند اطلاع‌رسانی به مسافران اروپا را تسهیل کند. این سامانه همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، کشورهای عضو پیمان شنگن، ایسلند، نروژ و لیخن‌اشتاین را تحت پوشش قرار داده و از طریق نوار منوی وب‌سایت رسمی اتحادیه اروپا قابل‌دسترسی برای همه کاربران اینترنتی است.

باید توجه داشت کشورهای عضو اتحادیه، قوانین خود را برای اعطای مجوز ورود به مسافران کشورهای ثالث که قبلا در اتحادیه اروپا یا منطقه شنگن بوده‌اند، داشته و تلاش دارند با اعمال نظارت‌های بهداشتی حداکثری شهروندان خود را از هر نوع خطری در امان نگاه دارند. البته در برخی موارد مانند بریتانیا همچنان قانون قرنطینه ۱۴ روزه در بیمارستان اجرایی می‌شود اما در اغلب موارد اگر برگه‌های واکسیناسیون با محصولات مورد تأیید اتحادیه و سازمان بهداشت جهانی توسط متقاضیان سفر به اروپا ارائه شود مجوز ورود نیز صادر خواهد شد.

این فرآیند تا دو ماه قبل برقرار نبود و فقط شهروندان اروپایی می‌توانستند از طریق ارائه کارت واکسیناسیون خود اقدام به مسافرت‌های بین‌قاره‌ای کنند و آن‌هم به شرط انجام تست کرونا در فرودگاه مبدأ اجرا می‌شد اما د حال‌حاضر چنین مانعی برای مسافران اروپایی و غیراروپایی که قصد سفر به کشورهای عضو اتحادیه و پیمان شنگن دارند، وجود ندارد و روند مسافرت تسهیل شده است.

همان‌طور که گفته شد، ممکن است برخی کشورهای عضو هنگام ورود افراد در فرودگاه مقصد آزمایش کووید منفی را الزامی دانسته و در صورت مثبت بودن تست کرونا مسافر را به مراکز درمانی پیش‌بینی‌شده جهت قرنطینه اجباری منتقل کنند. علاوه بر این، اگر شما بتوانید به‌عنوان مسافر از مرحله فرودگاه عبورکرده و وارد شهرهای اروپایی شوید با طیف گسترده‌ای از قوانین مواجه خواهید شد که از آن جمله می‌توان به فاصله‌گذاری اجتماعی سفت‌وسخت، مقررات منع رفت‌وآمد، اجباری بودن استفاده از ماسک، خودداری از تجمعات بیش از ۱۲ نفر در فضای باز، خودداری از تجمعات بیش از ۳ نفر در اماکن مسقف و... اشاره کرد.

این آلمانی‌های سختگیر

با وجود سرعت بالای واکسیناسیون در آلمان، باز هم شاهد افزایش نرخ ابتلا به کووید ۱۹ در ماه ژوئن بودیم که همین مسئله باعث شد دولت آنگلا مرکل تمهیدات جدیدی برای جلوگیری از افزایش شیوع ویروس کرونا بیندیشد که یکی از آنها ممانعت از ورود گردشگران برای مدتی محدود بود.

اما در اوت ۲۰۲۱ سیاست‌های دولت آلمان به بار نشست و نرخ ابتلا به کووید ۱۹ از میانگین اتحادیه اروپا نیز پایین‌تر رفت و از همین‌رو دولت در نیمه دوم ماه گذشته میلادی اقدام به باز کردن مرزها به روی گردشگر‌های غیرآلمانی و حتی غیراروپایی کرد. اما هنوز هم نظم و نظام سختگیران آلمانی‌ها، مرزها را زیر نظر گرفته و ورود و خروج مسافران را زیر نظر دارد. به‌عنوان یک قاعده کلی، هر فردی که وارد آلمان می‌شود (چه با هواپیما، ماشین، قطار، کشتی و حتی پیاده) باید نتیجه آزمایش منفی کووید ۱۹، مدرک واکسیناسیون یا اسنادی که مبنی بر بهبودی پس از دوران ابتلا به این ویروس بوده را همراه خود داشته باشد، در غیر این صورت، آلمانی‌ها به‌هیچ‌عنوان اجازه ورود وی را به کشور صادر نمی‌کنند.

البته این قاعده کلی، تنها برای شهروندان اروپایی بوده و کسانی که از مناطق خطرناک و بحرانی پاندمیک می‌آیند (طبق فهرستی که سازمان بهداشت جهانی هر هفته منتشر می‌کند) باید از موانع بیشتری برای وارد شدن به خاک آلمان عبور کنند.

 این دسته از افراد موظفند پیش از عزیمت مدارک خود را از طریق سامانه وزارت بهداشت دولت فدرال آلمان بارگذاری کرده و در راستای تکمیل فرم‌های تعبیه‌شده برآیند تا دولت فدرال با بررسی کیس‌های گوناگون اجازه سفر را صادر کند. اگر این مدارک دولت را متقاعد به صدور مجوز کند قرنطینه‌ای ۱۰ روزه در انتظار شهروندانی است که از مناطق پرخطر جهان قصد مسافرت به آلمان را کرده‌اند تا تست دیگری از سوی دولت آلمان گرفته‌شده و اگر در روز پنجم نتیجه آزمایش منفی باشد، می‌توانند وارد کشور باواریایی‌ها شوند. در حال‌حاضر کشورهایی مانند امریکا، ژاپن، ایران و کنیا از جمله مناطق پرخطر جهان هستند و در بین اروپایی‌ها نیز انگلستان، ایرلند شمالی، فرانسه و نروژ نیز در این گروه دسته‌بندی‌شده‌اند.

تمدید محدودیت‌ها در ایتالیای دوست‌داشتنی

ایتالیا که از سال ۲۰۱۵ تاکنون محبوب‌ترین مقصد برای گردشگران اروپایی بوده یکی از آسیب‌دیده‌ترین کشورها از موج ویرانگر کرونا در دو سال گذشته بوده است. نمودار سینوسی ابتلای شهروندان ایتالیایی به ویروس کرونا در ماه‌های اخیر باعث شده با وجود شدت گرفتن روند واکسیناسیون، دولت این کشور وضعیت اضطراری را تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ تمدید کند. این اقدام دولت به معنای پابرجا ماندن سختگیری‌های کرونایی برای گردشگران علاقه‌مند سفر به ایتالیاست. طبق اطلاعیه‌هایی که دولت ایتالیا هر ماه منتشر می‌کند

برای ورود گردشگران از داخل اتحادیه اروپا یا منطقه شنگن، مدارکی مانند فرم درخواست مسافرت به ایتالیا، پرونده کامل پایان دوره واکسیناسیون، تأییدیه بهبودی کامل از کووید ۱۹ یا نتیجه PCR منفی یا نتیجه آزمایش آنتی‌ژنیک در ۴۸ ساعت گذشته نیاز است. اما تجربه مسافران ثابت کرده گواهی دیجیتال کووید ۱۹ اتحادیه اروپا (در سامانه EU Reopen قابل‌دسترسی است) نیز می‌تواند روند صدور مجوز مسافرت را تسهیل کند.

اما مسافران از مبدأ غیراروپایی سیستمی پیچیده متشکل از ۵ سطح گوناگون وجود دارد که با آزمایشات مختلف و تعهدات قرنطینه‌ای همراه است. گردشگرانی که از برزیل، هند، بنگلادش و سریلانکا قصد سفر به سرزمین رومی‌ها را دارند، فعلا باید قید مسافرت را زده و برای پایان یافتن وضعیت اضطراری از سوی دولت ایتالیا صبر کنند. البته مقامات ایتالیایی کشور را مطابق با الگوهای خطرسنجی ابتلا به کروناویروس به ۴ منطقه رنگی تقسیم کرده‌اند که به ترتیب کم به زیاد اضطرار سفید، زرد، نارنجی و قرمز است.

در حال‌حاضر، تمام ایتالیا به‌عنوان منطقه سفید و کم‌خطر دسته‌بندی می‌شود و شهروندان این کشور می‌توانند آزادانه به سفرهای داخلی خود ادامه دهند اما دولت معتقد است این وضعیت به‌دلیل شکننده بودن ناشی از جهش‌های ویروس کرونا اضراری ارزیابی‌شده و تا اطلاع ثانوی مرزها تحت نظارت خواهند بود.

از ۶ اوت، بازدید از رستوران‌ها و بارهای سرپوشیده، رویدادهای ورزشی، موزه‌ها، تئاترها، استخرهای شنا، سالن‌های بدنسازی، آبگرم، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و پارک‌های تفریحی فقط برای افرادی که واکسینه‌شده یا دوران بهبودی بعد از ابتلا به کووید ۱۹ را سپری کرده‌اند، مجاز اعلام‌شده و این اجازه همچنان پابرجاست. این قانون در زمینه پروازهای داخلی، سفر با قطار و سفرهای دریایی نیز صدق می‌کند البته برخی از شهرداری‌ها ممکن است قوانین و محدودیت‌های خود را در صورت بروز جهش در مواردی صادر کنند اما به‌طور کلی شهروندان ایتالیایی برای مسافرت‌های داخلی مانعی پیش‌پای خود نمی‌بینند.

استفاده از ماسک در اماکن عمومی مسقف، مناطق شلوغ در فضای باز و حمل‌ونقل عمومی اجباری است. برای ورود به ساختمان‌های دولتی و برخی فروشگاه‌ها نیز تب‌سنجی الزامی بوده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اکیدا توصیه می‌شود.

کرواسی و پیشروی در جذب گردشگر

دولت کرواسی یکی از بهترین عملکردها را در مقابله با پاندمی کرونا داشته و اتحادیه اروپا نیز از تلاش‌های این کشور در راستای مبارزه با این بیماری در سراسر قاره سبز و منطقه پیمان شنگن تقدیر و تشکر به عمل آورده است.

 زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهوری کرواسی نیز در اوت ۲۰۲۱ با صدور دستوری بخش‌های گوناگون کشور را برای اعمال سیاست‌هایی در راستای بازگشایی صنعت گردشگری ملزم کرد تا از این طریق موفق به بازیابی اقتصاد کشور ۵ میلیون نفری خود شود که مهم‌ترین منبع درآمدی شهروندانش از محل مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری تأمین می‌شود.

کروات‌ها شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه شینگن را موظف به ارائه گواهی دیجیتال کووید ۱۹ کرده که از طریق سامانه موجود در وب‌سایت اتحادیه اروپا در دسترس است. از سوی دیگر، مسافران اروپایی به مقصد کرواسی باید تأییدیه آزمایش PCR منفی یا نتیجه آزمایش سریع آنتی‌ژنیک یا یک گواهی رسمی صادرشده از سوی مراجع پزشکی را ارائه دهند تا دولت کرواسی اجازه ورود به خاک این کشور را صادر کند.

 البته ارائه گواهی تزریق کامل دوره واکسن‌های موردتأیید اتحادیه اروپا نیز الزامی بوده و افرادی که فرآیند واکسیناسیون را نیمه‌کاره رها کرده یا اصلا انجام نداده‌اند، از ورود به این کشور منع می‌شوند. همین قوانین برای افرادی که از کشورهای دیگر قصد سفر به کرواسی را دارند نیز صدق می‌کند.

 اما مشاهدات میدانی حاکی از سختگیری هرچه بیشتر ماموران وزارت بهداشت و سلامت عمومی کرواسی برای مسافران غیراروپایی است. در همین راستا، شهروندان کشورهای انگلستان، امریکا، روسیه، ایران، هند و قبرس تا اطلاع ثانوی از سفر به کرواسی منع شده‌اند که این حکم صادرشده از سوی دولت زوران میلانوویچ تا پایان ماه جاری میلادی پابرجا خواهد ماند.

همان‌طورکه گفته شد نرخ ابتلا بین شهروندان کروات به‌مراتب پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپاست اما بااین‌وجود دولت سوسیال‌دموکرات کرواسی از انجام سفرهای به مقصد شهرهای گردشگری نظارت بسیار سنگینی کرده و برای شهرهای مختلف ظرفیت مسافرت تعیین کرده است.

در واقع افراد برای سفر به شهرهای گردشگری باید در سامانه‌ای که وزارت گردشگری کرواسی تعبیه کرده اقدام به نام‌نویسی کنند تا دولت با توجه به ظرفیت مقصد موردنظر اقدام به صدور مجوز سفر کند.

منبع: دویچه وله

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bbp94