پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 7986
تاریخ انتشار: 1400/09/21 12:59

تعمیرات فولاد مبارکه در خط ورق گالوانیزه و رنگی

سرپرست تعمیرات واحد ورق گالوانیزه و رنگی از انجام موفقیت‌آمیز تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده سالانه خط گالوانیزه و خط ورق رنگی در آذر سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، افشین نادری‌مهر با اعلام این مطلب، اظهار کرد: با حمایت معاونت بهره‌برداری، مدیر ناحیه نورد سرد، مدیران خطوط پوشش‌دار و سرد، تعمیرات مرکزی، مرکز تعمیرات نسوز و تعمیرگاه مرکزی، دفتر فنی تعمیرات، بازرسی فنی و آزمایشگاه اتوماسیون و ابزاردقیق، تعمیرات ۸ روزه واحد گالوانیزه و ۱۰ روزه خط ورق رنگی با آماده‌سازی‌ها و هماهنگی‌های لازم و با انجام حدود ۲۶ هزار نفر ساعت فعالیت تعمیراتی، با نظم و انضباط و باکیفیت انجام شد.

نادری‌مهر درباره انجام فعالیت‌های اجرایی در این شات‌دان، به بهینه‌سازی ماشین خشک‌کن محلول کروماته خط رنگی به وسیله مادون قرمز اشاره کرد که به دلیل حرارت زیاد این منطقه به‌شدت تخریب شده بود و در این شات‌دان با فولاد استیل بازسازی کامل شد. ازجمله فعالیت‌های دیگر به تعویض ۱۰۱ غلتک در خط گالوانیزه و تعویض ۲۲ غلتک در خط ورق رنگی، تعویض ۲۸ رادیانت تیوب و سرویس تعداد ۴۰ مشعل کوره و بازدید چرخ‌دنده‌های بیش از ۴۰ عدد گریبکس و کوپلینگ دنده‌ای می‌توان اشاره کرد.

سرپرست تعمیرات واحد ورق گالوانیزه و رنگی در ادامه به فعالیت‌های انجا‌م‌شده در این شات‌دان اشاره کرد و گفت: پروژه تعویض اتوماسیون کوره خط گالوانیزه یکی از این فعالیت‌ها است. این پروژه قسمتی از پروژه کلان تعویض اتوماسیون گالوانیزه است که در شات‌دان سال آینده به همراه پروژه REVAMP گالوانیزه انجام می‌شود. اتوماسیون کوره گالوانیزه از نوع Free lance ۲۰۰۰ شرکت ABB بود که به دلیل از رده تولید خارج شدن قطعات کنترلی آن و همچنین قدیمی و پایین بودن سرعت شبکه آن با اعتماد و اتکا به دانش و تخصص شرکت‌های داخلی اقدام به تعویض اتوماسیون کوره به نوع S۷ ۱۵۰۰-Tiaportal شرکت siemens کردیم. وی افزود: تمام عملیات طراحی و ساخت تابلوهای برق و اتوماسیون و همچنین برنامه‌نویسی PLC و مانیتورینگ آن توسط شرکت ایریسا انجام شد.

وی دومین پروژه را نصب و راه‌اندازی جرثقیل ۲۵ تنی شماره ۴۸ معرفی کرد و افزود: این جرثقیل با توجه به مشکلات موجود در جرثقیل‌های ۴۳ و ۴۴ گالوانیزه و رنگی و نداشتن قدرت تخلیه در خط گالوانیزه و بسته‌بندی و ارسال کلاف و شارژ کلاف در خط رنگی درخواست شد که توسط شرکت جرثقیل پولاد ساخته و نصب و راه‌اندازی شد.

پروژه برق‌رسانی اضطراری به کولینگ‌تاور گالوانیزه سومین پروژه اجرایی در این شات‌دان بود که نادری‌مهر به آن اشاره کرد و گفت: به دلیل اهمیت کولینگ‌تاور برای خنک‌کاری رادیاتورهای کوره گالوانیزه و همچنین تمام رادیاتورهای خنک‌کننده سیستم‌های هیدرولیک و آب دمین گالوانیزه و رنگی و همچنین خطوطی که این تجهیز به آنها سرویس می‌دهد، ازجمله اسکین‌پاس، خطوط نهایی، کارگاه غلتک و... و خساراتی که قطع شدن برق کولینگ‌تاور برای خطوط ایجاد می‌کرد، طی پروژه‌ای اقدام به کابل‌کشی و برق‌رسانی اضطراری به این تجهیز کردیم. در این پروژه یک تابلوی ATS نصب و راه‌اندازی شد که هم از برق نرمال و هم اضطراری تغذیه می‌شود.

سرپرست تعمیرات واحد ورق گالوانیزه و رنگی در ادامه چهارمین پروژه را ساخت و نصب اتاقک اعمال فیلم معرفی و خاطرنشان کرد: قبلا محصول خط ورق رنگی برای مصارف ساختمانی بود. با توجه به تحریم‌های ظالمانه و نیاز مبرم شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی به ورق رنگی مورداستفاده در لوازم خانگی، فولاد مبارکه اقدام به تولید محصول ورق رنگی لوازم خانگی کرد. برای تولید محصول ورق رنگی لوازم خانگی پس از اعمال رنگ روی ورق، برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ یک لایه فیلم از جنس پلی‌اتیلن روی ورق اعمال می‌شود. در زمستان با توجه به سرد بودن محیط اعمال فیلم، فیلم اعمال‌شده مشکلاتی برای کیفیت محصول ایجاد می‌کرد که با ایجاد اتاقک فیلم و ایجاد محیطی با دمای مناسب مشکل برطرف شد.

پروژه نصب و راه‌اندازی باسکول ۳۵ تنی کلاف از دیگر پروژه‌های انجام‌شده در این شات‌دان بود که سرپرست تعمیرات واحد ورق گالوانیزه و رنگی از آن یاد کرد و گفت: باسکول ۳۵ تنی کلاف در مسیر سدل‌های ماشین حمل کلاف در خروجی رنگی نصب و راه‌اندازی شد که این باسکول از نوع TM کویل ورق است. این نوع باسکول دارای دو عدد پلتفرم کاملا مجزا از هم است که در وسط خط به جای سدل‌های موجود نصب شد و نیاز به اتصال دو پلتفرم از بالا یا پایین نیست؛ به همین دلیل قابلیت نصب روی انواع خطوط و محل‌ها را دارد که با همت شرکت توزین سپاهان و با دقت بالا انجام شد.

وی پروژه ششم را پروژه نصب دو دستگاه تمیزکننده غلتک روی رول‌های ماشین‌های بریدل نام برد که در آن به ایمنی فعالیت تمیزکاری رول‌ها کمک فراوانی می‌کند و بدون نزدیک شدن اپراتور به این غلتک‌های در حال حرکت که جزو فعالیت‌های پرریسک واحد بود، فعالیت تمیزکاری به وسیله این دستگاه‌ها انجام می‌شود.

نادری‌مهر پروژه دیگر را تعویض کابین‌های جرثقیل‌های شماره ۴۳ و ۴۴ و ۴۷ معرفی کرد و افزود: طی ۲ ماه‌ گذشته نصب کابین‌های جدید برای جرثقیل‌های ۴۳ و ۴۴ و ۴۷ با عنوان پروژه تعویض کابین‌های جرثقیل‌های شماره ۴۳ و ۴۴ و ۴۷ آغاز شده بود. در این شات‌دان رفع نواقص این پروژه به صورت کامل انجام شد و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

وی پروژه لوله‌کشی و نصب و راه‌اندازی ۲ عدد کنتور ۸ اینچ بخار و ۲ عدد کنتور ۴ اینچ آب دمین را هشتمین پروژه اجراشده در این شات‌دان معرفی و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کنتورهای موجود فقط مصرف انرژی کل ناحیه نورد سرد را اندازه‌گیری می‌کرد و در ناحیه نورد سرد تقسیم سیالات در خطوط به صورت محاسباتی صورت می‌گرفت و مصرف واقعی خطوط قابل اندازه‌گیری نبود، برای اندازه‌گیری مصرف سیالات بخار و آب دمین خطوط گالوانیزه و رنگی به صورت مجزا، در این شات‌دان لوله‌کشی و نصب و راه‌اندازی ۲ عدد کنتور ۸ اینچ بخار و ۲ عدد کنتور ۴ اینچ آب دمین برای گالوانیزه و ورق رنگی صورت پذیرفت که این فعالیت در کنترل مصرف حامل‌های انرژی کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

وی در پایان از حمایت‌های مدیریت ناحیه نورد سرد و مدیریت خطوط پوشش‌دار، ریاست واحد گالوانیزه و رنگی و تلاش کارکنان واحد گالوانیزه و رنگی و همکاری واحدهای ایمنی فنی ناحیه نورد سرد، ایمنی مرکز، دفتر فنی تعمیرات، تعمیرات مرکزی، بازرسی فنی، تعمیرگاه مرکزی و بازرسی فنی و واحد حمل‌ونقل و ترابری سبک و شرکت‌های ایریسا، برق‌آرا، جرثقیل پولاد و ایران کارت و ضیافت سبز، رهاب گستر، نوید نور که در تحقق این مهم ایفای نقش کردند، تشکر و قدردانی کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nnjo3