پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 17844
تاریخ انتشار: 1401/04/05 23:16

تصمیم‌گیری معدنی بسیار پیچیده است

براساس دستورکار این هفته کمیسیون صنایع مجلس، قرار است امروز جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ازسوی تعدادی از نمایندگان برگزار شود. گفته می‌شود این نشست که با حضور شخص وزیر و در صحن مجلس برگزار می‌شود، جلسه‌ای مهم و تعیین‌کننده برای فعالان اقتصادی و صنعتی کشور خواهد بود.

 

سید رضا فاطمی‌امین در روزهای منتهی به این جلسه، حضور فعالی در مجامع و رسانه‌ها داشت؛ تا جایی که در هفته گذشته موضوع معادن را به تریبون نمازجمعه برد.

او در سخنان پیش از خطبه به فرآوری ۹۹ درصدی مواد معدنی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: به جرات می‌گوییم صادرات مواد خام معدنی کاهش زیادی داشته است. امسال ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در کشور برداشت شده، اما تنها ۴.۵ میلیون تن مواد خام صادر شده است. وی گفت: سال گذشته ۴۲ پروژه بزرگ معدنی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار آغاز شد که این نویدبخش تولید و اشتغال در سال‌های آینده است.

وعده تغییرات گام به گام

فاطمی‌امین در ادامه افزایش چشمگیر فعالیت رسانه‌ای، در جلسه‌ای مطبوعاتی هم حضور پیدا کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. به‌گزارش ماین‌نیوز وی گفت: پس از اصلاح ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ساختار سازمان توسعه تجارت و سپس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اصلاح شده و به‌زودی اصلاحات ساختاری در ایمیدرو انجام خواهد شد. وی افزود: مطمئن باشید حواس‌مان به ایمیدرو و مسائل مرتبط به آن هست و براساس اولویت‌بندی سراغ اصلاح ساختار این سازمان نیز خواهیم رفت. فاطمی‌امین در زمینه برطرف کردن ضعف اکتشافات معدنی در کشور نیز بیان کرد: از سال قبل پروژه اکتشاف را با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در ۴۵۰ پهنه که مساحت هر یک از آنها ۶۲۰ کیلومترمربع است شروع کردیم که در خراسان جنوبی ذخایر خوبی شناسایی شده و این پروژه همچنان ادامه دارد.

3 منشأ فساد

فاطمی‌امین از 3 منشأ فساد در حوزه معادن سخن گفت و حقوق دولتی را یکی از این 3 منشأ معرفی کرد. وی افزود: اینکه ماده معدنی چقدر نرخ دارد، چقدر برداشت شده و چه زمانی پول آن واریز می‌شود، ابهامات موجود در موضوع حقوق دولتی است و به‌دنبال این هستیم که فرآیند محاسبه و دریافت حقوق دولتی معادن را وارد سامانه جامع تجارت کنیم تا شفافیت حاصل شود. دومین منشأ فساد در حوزه معدن، وجود ۳۱۷ بخشنامه، دستورالعمل و مقرره است که این موارد شفاف و به استان‌ها ابلاغ شده و ویرایش اول آن لازم‌الاجرا است. وی سومین منشأ فساد در بخش معدن را قراردادهای معدنی نامید و وعده داد در گام سوم به آنها پرداخته شود.

ماجرای امضاهایی که آب می‌رود

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: جو حاکم بر کمیسیون صنایع و معادن به‌گونه‌ای است که استیضاح رای بیاورد اما تعداد رای‌ها به حد نصاب نمی‌رسد. سید جواد حسینی‌کیا درباره طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: اگر حد نصاب برای استیضاح وجود داشته باشد و این طرح به کمیسیون ارجاع داده شود، پس از آن نسبت به اقناع مخالفان اقدام می‌شود و اگر هم نمایندگان اقناع نشوند، طرح استیضاح به صحن علنی ارجاع داده خواهد شد.

تلاش قابل‌تقدیر

وی با اشاره به برخی عملکردهای مثبت ایمیدرو در دوره مدیریت اخیر گفت: آقای جعفری در زمینه فعال‌سازی معادن اقدامات بسیار خوبی انجام داد و فعال‌سازی معادن نیمه‌فعال و غیرفعال حاصل عملکرد مثبت ایشان در ایمیدرو است.

 نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مدیریت ایمیدرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مجوزهای کاغذی را که برخی از افراد می‌گرفتند اما هیچ اقدامی برای بهره‌برداری انجام نمی‌دادند ابطال و در راستای واگذاری دوباره این معادن به افراد اهل کار و فن و دارای اهلیت اقدام می‌کرد.

وی با اشاره به تلاش‌های ایمیدرو برای فعال کردن صنایع مس در کشور گفت: در دوره جدید مدیریت ایمیدرو در بخش مس نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شد، همچنین از ظرفیت‌های آهن کشور به‌خوبی بهره‌برداری شد.

جلوگیری از خام‌فروشی

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید از خام‌فروشی محصولات جلوگیری کرد، اظهار کرد: جلوگیری از خام‌فروشی محصولات به تکمیل زنجیره تولید و صادرات کمک بیشتری خواهدکرد.

با برکناری وزیر مشکل حل نمی‌شود

سید رسول خلیفه سلطانی که مخالف استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت است، گفت: ۱۰ ماه فرصت کوتاهی به‌منظور ارزیابی عملکرد وزیر در یک وزارتخانه عریض و طویل مانند صنعت، معدن و تجارت است. وی افزود: با برکناری وزیر و انتخاب شخص دیگری به این سمت، مشکلات حل نمی‌شود، زیرا تا نفر بعدی بیاید و بر اوضاع مسلط شود، زمان زیادی صرف خواهد شد. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: رسالت و شأن مجلس شورای اسلامی نیز این نیست که مرتب وزرا را جابه‌جا کند و اگر عیب و ایرادی در سیستم و بدنه دولت وجود دارد، باید با مذاکره و کمک برطرف شود. وی ابراز امیدواری کرد با منتفی شدن موضوع استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شاهد همراهی بیشتر مجموعه وزارتخانه با بخش خصوصی واقعی و مشورت گرفتن از تشکل‌ها در راستای کاهش مشکلات باشیم. خلیفه سلطانی با اشاره به پیچیدگی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در بخش فولاد و زنجیره فولاد، خاطرنشان کرد: اعضای انجمن فولاد به‌طور مرتب با وزیر صنعت، معدن و تجارت مکاتبه دارند که امیدواریم به نتایج خوبی برسد.

باید به وزیر کمک کرد

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت هستم، گفت: طرح استیضاح را امضا نکردم و معتقدم باید به وزیر کمک کرد. سید کاظم موسوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست و اینجانب هم بنا به مصلحت‌هایی با آن مخالفم. نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همه ما باید دست به‌دست هم بدهیم و در جهت ارتقای کیفیت صنعت کشور گام برداریم. موسوی تصریح ‌کرد: باید به دولت رئیسی کمک کرد تا برنامه‌ها و اهداف ترسیم‌شده را محقق کند. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فعلا زمان استیضاح نیست و وزیر در مجلس استیضاح نخواهد شد.

سخن پایانی

در طول هفته گذشته برخی رسانه‌ها از پس گرفتن امضا توسط برخی نمایندگان مجلس در طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر دادند. این موضوع شائبه‌هایی درباره عملی شدن این طرح در روز دوشنبه ایجاد کرده است.

باید منتظر ماند و دید آیا تلاش‌های فاطمی‌امین به‌ویژه در روزهای اخیر- توانسته کفه ترازو را به سمت او سنگین‌تر کند یا خیر. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wo8e5