دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
کد خبر: 10998
تاریخ انتشار: 1400/10/27 12:16
در جریان برگزاری نمایشگاه «تراکنش ایران» مطرح شد

تسهیل مراودات با ورود ارز دیجیتال به تجارت

بحث رمزارزها در ایران هم‌سو با دنیا پیش خواهد رفت. مردم ایران از فناوری‌های نوین استقبال خوبی دارند. البته این بحث با آسیب‌ها و ابهاماتی همراه است.

هفتمین دوره از نمایشگاه تراکنش ایران در حالی برگزار شد که در این دوره از نمایشگاه مدیران و کارشناسان صنایع پرداخت و فناوری‌های نوین مالی تراکنش هفتم حضور فعالی داشتند. در جریان این رویداد در روز پایانی از غرفه‌داران شرکت‌کننده در این رویداد بزرگ فناوری قدردانی شد. در این مراسم، محمدابراهیم مقدم رئیس هیات‌مدیره مرکز فابا، محمد مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا، امین بیات قائم مقام مدیرعامل مرکز فابا و بهبود عباسی رئیس ستاد اجرایی تراکنش هفتم حضور داشتند. در هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران، مدیران و فعالان صنعت بانکداری، پرداخت و فناوری‌های مالی شرکت کردند.

رشد گام‌به‌گام نمایشگاه تراکنش

محمدمراد بیات، دبیرکل هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران در گفت‌وگو با صمت گفت: برگزاری ۷ دوره نمایشگاه یعنی این نمایشگاه، ۷ دوره تدبیر و استمرار داشته و پله‌پله رشد کرده است. هر ساله نسبت به دوره قبل، شاهد رشد خوب نمایشگاه تراکنش هستیم. دوره‌های اخیر که در شرایط کرونایی برگزار شده، نشان‌دهنده تدابیر ارزشمند و نگاه ویژه به این حوزه است. کرونا و محدودیت‌هایش مانع برگزاری نمایشگاه تراکنش‌های ایران نشد.

آموزش بانکداری نوین

بیات اظهارکرد: این نمایشگاه یک رویداد B2B و B2G است. به معنای دیگر، نمایشگاه، محل تبادل اطلاعات، اتاق فکر صنعت، پایگاه معرفی محصول و دانشگاهی است که دوره‌های تخصصی بانکداری نوین را آموزش می‌دهد. نمایشگاه تراکنش ایران بسته‌ای چندضلعی محسوب می‌شود. این نمایشگاه به‌ خوبی جایگاه خود را میان مردم پیدا کرده است. وی افزود: هفتمین دوره نمایشگاه تراکنش‌ایران در دو روز برگزار شد و واقعا این حجم از استقبال را پیش‌بینی نمی‌کردیم. نمایندگان مجلس، مقامات کشوری، مدیران دولتی، بخش خصوصی، صاحبان کسب‌وکارها، نوآوران و دانشگاهی‌ها در این نمایشگاه حضور پر رنگی داشتند.  بیات ضمن بیان مطالب یادشده، گفت: بیش از ۸۰ سخنرانی در این دوره از نمایشگاه برگزار شد. همچنین بیش از ۵۰ کارگاه معرفی محصول داشتیم. جشنواره نوآوری و استارت‌آپی نیز از دیگر برنامه‌های این دوره از نمایشگاه بود. 

جشنواره نکوداشت از پیشکسوتان را نیز برگزار کردیم. ستاد خبری روزانه گزارش‌هایی زیادی را به زبان فارسی و سایر زبان‌ها مخابره می‌کرد.

پخش زنده نمایشگاه 

مدیرعامل مرکز فابا (مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش بانکداری الکترونیک) تأکید کرد: پخش زنده این دوره از نمایشگاه هم دستاورد عالی بود. در افتتاحیه نمایشگاه فقط در صفحه اینستاگرام بیش از ۷ هزار بیننده داشتیم که این رقم باورنکردنی نشانه علاقه‌مندی به این حوزه است. 

سایت آپارات، لنز و رسانه‌های دیگر این رویداد نمایشگاهی را به‌خوبی منعکس کردند. این رویداد تلنگری به جامعه بود که اکوسیستم صنایع مالی، بانکی و پرداخت کشور بدون فناوری‌های جدید راهی به آینده ندارند. این موضوع باید جدی گرفته شود تا در آینده بازنده میدان رقابت جهانی نباشیم.

رمزارزها  به کدام سمت‌وسو می‌روند؟

بیات در پایان ضمن اشاره به حضور شرکت‌های بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، گفت: بحث رمزارزها در ایران هم‌سو با دنیا پیش خواهد رفت. مردم ایران از فناوری‌های نوین استقبال خوبی دارند. البته این بحث با آسیب‌ها و ابهاماتی نیز همراه است. مراکز رگلاتوری و فعالان این بخش باید مراقب باشند تا راه را گم نکنند. 

آنها باید نسبت به آسیب‌ها و تهدیدها نیز هوشیار باشند. در این شرایط، فناوری‌های نوین در ایران با قدرت پیش خواهد رفت.

قانون‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی

امسال کسب‌وکارهای ارز دیجیتال و فناوری بلاک‌چین در نمایشگاه تراکنش ایران حضور پررنگی داشتند.

 این درحالی است که به گفته فعالان رمزارز و حوزه بلاک‌چین، ایران هنوز برای بازار کریپتوکارنسی قانون‌گذاری نکرده اما صحبت‌های امیدبخشی از دولت به فعالان این حوزه مخابره شده است. به‌تازگی خبرهایی پیرامون تجارت قانونی با رمزازها اعلام شده است. 

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت را متولی این حوزه معرفی کرده است. 

حسین‌علی ساقی، مدیرعامل یک صرافی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به فعالیت بازارهایی در حوزه کریپتوکارنسی در جهان، گفت: مردم ایران به‌واسطه تحریم‌ها نمی‌توانند در این پلتفرم‌ها حضور داشته باشند. برهمین اساس سعی بر ایجاد پلتفرم لازم در داخل ایران است. 

به علاوه اینکه شاید پلتفرم‌های دیگری در ایران فعال باشند اما هیچ‌کدام پیشرفته نیستند و بازار آتی ندارند.

 وی افزود: با ایجاد این فضا با این کار کشورهای همسایه که دغدغه معاملات اسلامی را دارند، راحت‌تر به بازار کریپتوکارنسی ورود خواهند کرد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران کریپتوکارنسی در بستر داخلی با امنیت بالا به بازارهای جهانی وارد خواهند داشت.

گام جدی ایران برای قانون‌گذاری

مدیرعامل این صرافی ایرانی تاکید کرد: ارزهای دیجیتال، حوزه‌ای جدید و ناشناخته‌ هستند. در کشورهای جهان هنوز قوانین مدونی برای رمزارزها تعریف نشده است. 

خوشبختانه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری در این حوزه فعال شده‌ و ایران به سمت قانون‌گذاری حرکت می‌کنند. 

 این فعال حوزه ارز و رمزارز با اشاره به اینکه بعضی صرافی‌ها با کلاهبرداری دارایی‌های مردم را از بین بردند، گفت: این صرافی‌ها اشکالات عدیده‌ای داشتند و مشکلات آنها فقط در حوزه تبادل نبود. 

در حقیقت در روند فعالیت آنها ارزی را ارائه کردند که از بانک مرکزی مجوز نداشتند؛ بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات باید قانون‌گذاری‌های لازم انجام شود تا مردم با اعتماد وارد بازار شوند. 

علی ساقی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برخی صرافی‌ها برای ایجاد اعتماد بیشتر کاربران از بیمه استفاده کرده‌اند. به این صورت که اصل دارایی مردم از سوی یکی از بیمه‌های فعال در کشور بیمه

 می‌شود. این بیمه درباره موجودی کاربر است و شامل سود و زیان دارایی نمی‌شود. وی با اشاره به سازکار معاملات آتی نیز گفت: معاملات آتی (future) بسیار گسترده است.

 ابزارهایی که در صرافی ارز دیجیتال ارائه می‌شود با ابزارهای بازار فارکس خیلی متفاوت است. 

تمامی این ابزارها در اپلیکیشن بایرنس وجود دارد. البته جامعه معامله‌گر ایران هنوز با این معاملات آشنا نیستند. در نتیجه آموزش‌های مدونی در اپلیکیشن قرار داده‌ایم.

ارز دیجیتال کار تجار ایرانی را راحت کرد

افشین آشوری، رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نصر نیز معتقد است در آینده تجارت با رمزارزها بیش از پیش رونق خواهد گرفت. بسیاری از مشکلات پیرامون تعهدات ارزی با این روش حل می‌شود.

  آشوری در گفت‌وگو با صمت گفت: از سال‌های گذشته پیشنهاد استفاده از رمزارزها در تجارت ارائه شد. تجاری که معامله آنها حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دلار است از رمزارز استفاده می‌کنند. در معاملات بزرگ‌تر باید بین طرفین، قرارداد بسته شود. در این قراردادها نوع رمزارزها مشخص خواهد شد.

 در روند تجارت غالبا از استیبل‌کوین‌ها استفاده می‌کنند. البته در معاملات کوچک، پرداخت با رمزارز مرسوم‌تر است. 

وی افزود: سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ارزهای دیجیتال را برای تجارت پذیرفته‌اند. در نتیجه تجار از رمزارزها به‌عنوان ابزاری برای واردات و جابه‌جایی پول استفاده می‌کنند. رمزارز تجار در بانک مرکزی یا صرافی‌های دیگر پذیرفته می‌شود. 

اتریوم سامانه قرادادهای هوشمند

رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اظهارکرد: قراردادهای هوشمند تجار در شبکه اتریوم فعال است. 

پیشنهاد می‌کنم در آینده ال‌سی‌ها هم از رمزارزها استفاده کنند. این امکان وجود دارد که از طریق رمزارزها پیمان‌های پولی امضا شود. به این صورت که در زمان خرید کالا ارز دیجیتالی خاصی را مشخص کنیم. این رمزارز بین تجار دو کشور منتقل می‌شود. 

در آینده تجارت با رمزارزها بیش از پیش رونق خواهد گرفت. آشوری خاطرنشان کرد: این قراردادها از طریق شبکه‌هایی مثل اتریوم منعقد می‌شود. 

هر ارز دیجیتالی که موردتایید طرفین تجارت باشد قابل استفاده خواهد بود. با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور، بانک مرکزی در این زمینه دیر عمل کرده است. پیش از این نیز تجار از رمزارزها برای تجارت خود استفاده می‌کردند.

روند تبدیل رمزارزها به ریال دیجیتال

وی افزود: در حال‌حاضر این امکان وجود دارد که اگر تجار توانایی انتقال دارایی ارزی به کشور را ندارند، دارایی خود را به رمز تبدیل کند. خیلی از مشکلات پیرامون تعهدات ارزی با این روش حل می‌شود. باید در کشور استیبل‌کوین‌های بین‌المللی موردقبول واقع شوند. 

می‌توانیم در داخل کشور از رمزارزها به‌عنوان پرداخت استفاده نکنیم و ارز دیجیتال ملی یا ریال دیجیتال را رونق دهیم.

 تجار دارایی خود را به رمزهای متداول در جهان تبدیل می‌کنند و در ایران این دارایی دیجیتال را به بانک مرکزی می‌دهند و بانک مرکزی در برابر دارایی تجار به آنها ریال دیجیتال می‌دهد. 

ریال دیجیتال قابل استفاده و پرداخت در کشور خواهد بود. رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تاکید کرد: تجار برای واردات نیز می‌تواند ریال دیجیتال خود را به رمزارزهای متداول تبدیل کنند. همچنین ممکن است گردشگران برای حضور در ایران با مشکلات ارزی مواجه شوند.

 آنها هم از طریق رمزارزها می‌توانند مشکل را برطرف کنند. گردشگر‌ها با دارایی دیجیتال خود وارد کشور می‌شوند و این دارایی دیجیتال را به ریال دیجیتال تبدیل می‌کنند. ریال دیجیتال در کشور مورد تایید است و قانونی خواهد بود. در نتیجه مشکلی برای گردشگران در سراسر کشور به وجود نخواهد آمد. 

در چین هم این روش اجرایی شده است و یوان دیجیتال مورد پذیرش آنها است. 

رمزارزها فرصت مناسبی برای کشور هستند و از طریق آنها جابه‌جایی پول به‌راحتی انجام خواهد شد.

آشوری در پایان گفت: اگر برجام احیا شود، مشکلات حوزه فناوری برطرف نخواهد شد. بیش از ۴۰ سال است حوزه فناوری اطلاعات ایران تحریم شده است. این تحریم‌ها در چارچوب مسائل برجامی نیست.  وی با اشاره به اینکه ایران عمده تجهیزات فناوری خود را از چین می‌خرد، گفت: با این روند معاملات در حوزه فناوری به مشکل برمی‌خورید. بهترین راه‌حل برای این مشکل، استفاده از رمزارزهاست.

سخن پایانی

از آنجایی که در این نمایشگاه نشست‌ها، میزگردها، دوره تخصصی بانکداری نوین، کارگاه‌های معرفی محصول، جشنواره نوآوری و استارت‌آپی، تبلیغات محیطی به‌صورت حضوری، گفت‌وگوهای B۲B و B۲G و پخش‌زنده از تلویزیون‌های اینترنتی، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود، هزاران نفر به‌صورت حضوری و بیش از ۱۰۰ هزار نفر در قالب آنلاین، بازدیدکننده تراکنش هفتم بودند. علاوه بر بانک‌ها، پرداخت‌یارها، pspها و ۱۳۰ تیم استارت‌آپی حاضر در این رویداد آخرین دستاوردهای خود را به‌طور گسترده برای مخاطبان و سرمایه‌گذاران معرفی کردند. یکی دیگر از مزیت‌های این نمایشگاه، حضور مدیران و متخصصان در نشست‌ها و میزگردها بود که دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را با همه اضلاع اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری در میان گذاشتند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27jdg2