پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 5663
تاریخ انتشار: 1400/08/22 19:11

تسلا بدترین هفته خود در بورس را سپری کرد!

پس از فروش سهام ایلان ماسک به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار، تسلا بدترین هفته خود در ۲۰ ماه گذشته را پشت سر گذاشت.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، پس از آنکه ایلان ماسک، انتشار برنامه‌هایش برای فروش بخش عظیمی از دارایی‌های خود را آغاز کرد، سهام تسلا در هفته جاری ۱۵.۴ درصد کاهش یافت. همچنین از زمان ظهور همه گیری ویروس کرونا در ایالات متحده و به دنبال آن تلاطم و بی ثباتی بازارها، این بدترین عملکرد یک هفته‌ای تسلا در ۲۰ ماه گذشته است. تسلا در روز جمعه ۲.۸ درصد سقوط کرد.

بر اساس پرونده‌های مالی که روز گذشته منتشر شد، ایلان ماسک که همچنان مالک بیش از ۱۶۷ میلیون از سهام تسلا است، طی هفته گذشته حدود ۵.۷ میلیارد دلار از سهام خود را در این شرکت به فروش رساند.

پیش از اینکه طرح فروش ماسک علنی شود، وی از ۶۲.۵ میلیون دنبال کننده خود در توییتر خواست تا در یک نظرسنجی غیررسمی رای دهند و همچنین تاکید کرد که رای آن‌ها آینده دارایی تسلا را تعیین می‌کند. پرونده‌های مالی منتشر شده در هفته گذشته نشان می‌دهد که ماسک می‌دانسته که بخشی از سهامش برای فروش در نظر گرفته شده است.

سهام تسلا حدود ۴۶ درصد در یکساله منتهی به امروز شنبه پس از رکورد قیمت بسته شدن ۱۲۲۹.۹۱ دلار در ۴ نوامبر ۲۰۲۱ افزایش یافته است. در مقایسه، سهام فورد حدود ۱۲۰ درصد، سهام جنرال موتورز حدود ۵۱ درصد و سهام فولکس واگن AG حدود ۶۶ درصد در همین بازه زمانی افزایش یافته است.

به دنبال فروش و همچنین رکوردشکنی عرضه اولیه ریوین، سازنده جدیدترین وانت‌های تمام برقی و خودروهای اسپرت، قیمت سهام تسلا سقوط کرد.

پس از آنکه ریوین روز چهارشنبه و در اولین عرضه خود در بازار حدود ۱۲ میلیارد دلار جمع آوری کرد، به بزرگ‌ترین عرضه کننده اولیه سهام خود در جهان در یکساله منتهی به امروز (شنبه) تبدیل شد. علی‌رغم اینکه ریوین انتظار دارد فروش کمتر از یک میلیون دلار در سه ماهه سوم را ثبت کند، اما این شرکت پس از تسلا در رتبه دوم با ارزش ترین سازنده خودرو در ایالات متحده قرار گرفته است.

ماسک در صفحه شخصی خود در توییتر به موفقیت عرضه اولیه ریوین واکنش نشان داد و نوشت: "امیدوارم آن‌ها بتوانند به تولید بالا و جریان نقدی سرسام آور دست یابند. این یک امتحان واقعی است. صدها استارت‌آپ خودرو، اعم از برقی و احتراقی وجود داشته است، اما تسلا تنها خودروساز آمریکایی است که در ۱۰۰ سال گذشته به تولید با حجم بالا و جریان نقدی مثبت رسیده است."

 

منبع: اقتصاد آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2omgo3