پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 17332
تاریخ انتشار: 1401/03/18 01:01
رئیس‌جمهوری به دو وزیر کابینه دستور داد

تسریع در تامین و ذخیره کالاهای اساسی

رئیس‌جمهوری در راستای تسریع در تامین ذخیره احتیاطی کالاهای اساسی وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی را مکلف کرد موانع پیش‌روی اجرای این برنامه را شناسایی و با هماهنگی معاون اول نسبت به رفع آن اقدام کنند.

 

جلسه بررسی بکارگیری ظرفیت‌های جدید برای تامین و ذخیره کالاهای اساسی به ریاست سید ابراهیم رئیسی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، وزرای امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت تامین و ذخایر کالاهای اساسی ارائه شد. براساس این گزارش میزان ذخایر کالاهای اساسی کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما باتوجه به شرایط جهانی تدابیر لازم برای ایجاد یک ظرفیت احتیاطی مطرح شد و جزئیات اجرای آن موردبررسی و تصویب قرار گرفت.

بر این اساس، ترتیبات تسهیل و تسریع تامین کالاهای اساسی، استفاده از ظرفیت نهادها و بنیادها، تقویت ظرفیت‌های بخش خصوصی برای تامین و توزیع کالاهای اساسی، افزایش زیرساخت‌های الکترونیکی برای توزیع بهتر کالاهای اساسی، تقویت بنادر و ظرفیت‌های ترانزیتی، استفاده از ظرفیت همه انبارهای موجود در کشور به‌منظور افزایش ذخایر استراتژیک و احتیاطی و منابع مالی لازم برای تامین، ترانزیت و انبارداری و راهکارهای تامین آن موردبررسی قرار گرفت.

در ادامه این جلسه رئیس‌جمهوری با تاکید بر اولویت تسریع در تامین و ذخیره احتیاطی کالاهای اساسی، وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی را مکلف کرد، موانع پیش روی اجرای این برنامه را شناسایی و با هماهنگی معاون اول نسبت به رفع آن، اقدام کنند.

رئیسی افزود: نباید منابع کشور در سایر کشورها راکد بماند و باید با سرعت و مستمرا نسبت به ورود منابع به داخل کشور در قالب کالا یا امکانات موردنیاز اقدام شود.

همچنین مقرر شد علاوه بر تخصیص حداکثر ظرفیت‌های راهداری ازسوی وزارت راه و شهرسازی به تامین و ترانزیت کالاهای اساسی، از تمامی ظرفیت‌ها برای تامین ذخایر احتیاطی کالاهای اساسی بهره گرفته شود.

در این جلسه همچنین راهکارهای وزارت جهادکشاورزی برای تسهیل و تسریع تامین کالاهای اساسی از محل واردات و خرید داخلی در ۱۶ بند مورد بررسی قرار گرفت.

دولت، نخستین مخاطب فرامین رهبر معظم انقلاب

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری صیانت از هویت انقلاب را از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌شان دانست و گفت: دولت خود را نخستین مخاطب فرامین رهبری می‌داند و تحقق فرمایشات ایشان را نیز با جدیت پیگیری می‌کند.

سید ابراهیم رئیسی با تشکر از عنایت رهبر معظم انقلاب در قدردانی از اعضای دولت به‌دلیل توجه ویژه به آسیب‌دیدگان حادثه فروریختن ساختمان در آبادان بر ضرورت پیگیری جدی ۷ توصیه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز ۱۴ خرداد در حرم امام راحل تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری صیانت از هویت انقلاب را از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی عنوان کرد و گفت: دولت خود را نخستین مخاطب فرامین رهبری می‌داند و تحقق فرمایشات ایشان را نیز با جدیت پیگیری می‌کند.

رئیسی انجام مسئولیت‌ها در زمان مناسب را از الزامات تحقق فرامین رهبری برشمرد و افزود: هر کاری که در زمان مناسب خودش انجام شود، به نتیجه مطلوب خواهد رسید و تاخیر در انجام وظیفه امری ناپسند و خسارت‌بار است.

رئیس‌جمهوری در همین راستا به ابلاغ قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» در روزهای اخیر اشاره و با تاکید بر لزوم اجرای کامل این قانون اظهار کرد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان راهکارهای خوبی برای حل مشکلات تولید و تولیدکنندگان ارائه کرده که اجرای دقیق آن موجب رونق و جهش واقعی تولید به‌ویژه تولیدات دانش‌پایه در کشور می‌شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و موعد جابه‌جایی‌ها، لزوم نظارت وزارت راه و شهرسازی بر بازار مسکن را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: دولت باید علاوه بر تدبیر برای سامان دادن نرخ اجاره‌، اجازه ندهد سوداگران بازار مسکن را متلاطم و موجبات نگرانی مردم را فراهم کنند.

رئیس‌جمهوری همچنین به برخی گلایه‌ها درباره اجرا نشدن کامل ضوابط تسهیل پرداخت وام براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ازسوی بانک‌های عامل اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی دستورالعملی ابلاغ می‌شود، باید کامل اجرا شود تا باعث گرفتاری و بدبینی مردم به بانک‌ها نشود. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت حذف تشریفات زائد در دستگاه‌ها تاکید کرد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ek8ga