پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 20429
تاریخ انتشار: 1401/08/23 09:23
رئیس هیات‌عامل ایدرو خبر داد

تدوین دستورالعمل نوسازی صنایع

کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور در دومین نشست خود با حضور نمایندگان نهادهای گوناگون دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع کشور را بررسی کرد.

کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور در دومین نشست خود با حضور نمایندگان نهادهای گوناگون دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع کشور را بررسی کرد. بهرهوری و کیفیت یکی از خلأهای صنایع است. این بخش به نوسازی و بهسازی بهویژه در بخش ماشینآلات نیاز دارد. بهگفته کارشناسان، تحریمها و هزینه بالای تجهیزات سبب شده نوسازی در صنعت کشور انجام نشود.

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتعامل گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این جلسه خبر از آغاز تدوین دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع کشور داد و گفت: بهدنبال آن هستیم تا فرآیندها و شاخصهای دقیق و کارشناسی را با همراهی خود صنعتگران بهمنظور طراحی بهینه مدل نوسازی و بازسازی صنایع شناسایی و عملیاتی کنیم.

بهگزارش ایدرونیوز، در این جلسه، تشکیل کمیته فنی صنعت و کشاورزی برای هماهنگی و یکپارچگی سیاستگذاری در حوزه نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی دارای مجور از وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و نظام صنفی پیشنهاد شد. همچنین استفاده از منابع صندوق ملی محیطزیست برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی که نوسازی و بازسازی آنها در کاهش آلایندگی زیستمحیطی موثر است با تایید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شد.

در دومین نشست کارگروه همچنین مقرر شد بهمنظور پوشش کامل اولویتهای رشتهای بند الف ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تکمیل این رشتههای فعالیتی و ارائه آن اقدام کند. براساس برآوردهای اولیه بیش از ۲۰ هزار واحد صنعتی در کشور نیازمند بازسازی و نوسازی است.

کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور بر پایه مصوبه هیاتدولت و در اجرای بند ح ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور با مسئولیت ایدرو به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است. طبق مصوبه هیاتدولت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، سازمان برنامهوبودجه، سازمان ملی حفاظت محیطزیست، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اعضای این کارگروه هستند.

جذب نیرو

سازمان مدیریت صنعتی هیاتعلمی، پژوهشگر ارشد و مشاور مدیریت جذب میکند. دانشجویان و فارغالتحصیلان دکترا و دانشآموختگان ممتاز کارشناسی ارشد مدیریت، مهندسی صنایع، اقتصاد، روانشناسی جذب و استخدام میشوند.

سازمان مدیریت صنعتی بهعنوان قدیمیترین نهاد حرفهای تحقیق و مشاوره مدیریت در خاورمیانه و از زیرمجموعههای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در راستای تقویت بدنه هیاتعلمی و کارشناسی خود برای جذب فارغالتحصیلان و دانشجویان دکترای تخصصی و دانشآموختگان ممتاز و استعداد درخشان کارشناسی ارشد، فراخوان عمومی داد. بنا بر این فراخوان، متقاضیان در رشته گرایشهای مدیریت، مهندسی صنایع، کارآفرینی، اقتصاد و همچنین رشته روانشناسی در گرایش روانشناسی صنعتی و علوم شناختی که واجد شرایط باشند، میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست خود، به نشانی اینترنتی
https: //consulting.imi.ir/estekhdam مراجعه کنند. براساس آنچه در متن فراخوان آمده، فرهیختگانی که از این طریق جذب سازمان مدیریت صنعتی شوند، به صورت توأمان بهعنوان پژوهشگر، مشاور مدیریت و مدرس بهکار و فعالیت تماموقت خواهند پرداخت.

اهمیت بخش خصوصی

پیشتر کمیسیون صنایع اتاق ایران طی گزارشی به ارائه پیشنهادهایی درباره طرح بازسازی و نوسازی صنایع کشور براساس قانون برنامه پنجساله ششم کشور مصوب ۱۳۹۵ پرداخته بود.

براساس بند ح ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله ششم کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف بود حداکثر تا پایان سال نخست اجرای قانون برنامه، طرح نوسازی و بازسازی صنایع را بهنحویکه منجر به کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی و افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابتپذیری آنها شود، تدوین و پس از تصویب هیاتوزیران اجرایی کند.

 دولت موظف بود اقدامات حمایتی و تشویقی و همچنین تامین تسهیلات اعتباری موردنیاز را در قالب بودجه سنواتی پیشبینی کند.

بررسی روند سرمایهگذاری در سالهای گذشته، نمایانگر آن است که سرمایهگذاریهای جدید، حتی به میزان استهلاک سرمایهگذاریهای انجامشده، صورت نگرفته است. همچنین در روند خصوصیسازی در سالهای گذشته و انتقال واحدها به نهادهای عمومی، منافع حاصله بهجای اینکه صرف بازسازی و توسعه واحدها شود، از منابع مالی شرکت خارجشده که تمام این موارد بر ضرورت نوسازی و بازسازی صنایع کشور تاکید دارد. همچنین عملکردها نشان میدهد درک نهادهای دولتی از حمایت به تزریق پول خلاصه میشود. این در حالی است که بسیاری از کسانی که در صف دریافت تسهیلات قرار دارند، دارای بدهی معوقه بانکی هستند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ay99v