چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 10339
تاریخ انتشار: 1400/10/19 13:11
در دیدار مدیرعامل گروه سایپا و معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه مطرح شد

تدوین برنامه صادراتی سایپا به ۱۱ کشور

تولید یکی از فاکتورهای خودکفایی اقتصادی بوده که نباید محدود به بازار داخل شود. صادرات محصولات و ورود به بازار جهانی یکی از مزیت‌های اقتصادی بوده و تمام تولیدکنندگان به‌دنبال افزایش سهم خود در این بازار هستند. در بازار خودرو رقابت بین خودروسازان بسیار زیاد و نزدیک است.

در راستای صادرات محصولات ایرانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، راهکارها و زمینه‌های افزایش صادرات محصول، تولید مشترک خودرو و قطعات با شرکای خارجی را بررسی کردند.

همکاری برای صادرات خودرو

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، بهمن حسین‌زاده عضو هیات‌مدیره گروه و تعدادی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در دیدار با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، راهکارها و زمینه‌های افزایش صادرات محصول، تولید مشترک خودرو و قطعات با شرکای خارجی را بررسی کردند. به‌گزارش سایپانیوز، بهمن حسین‌زاده، عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تشریح موضوعات مطرح‌شده در این دیدار، اظهار کرد: در این نشست تخصصی فرآیند صادرات خودرو، چالش‌های موجود و برنامه‌ای که برای توسعه صادرات محصولات سایپا به ۱۱ کشور تدوین‌شده، موردبحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه توضیحاتی درباره صادرات خودرو به کشورهای عراق، سوریه، الجزایر، جمهوری آذربایجان، ونزوئلا، تونس، افریقای‌جنوبی، سریلانکا، آسیای جنوب‌شرقی، پاکستان و هند ارائه و قرار شد از ظرفیت‌های وزارت امور خارجه کشورمان برای رفع مشکلات موجود استفاده شود.

عضو هیات‌مدیره سایپا ادامه داد: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه رویکرد و استراتژی صادرات گروه خودروسازی سایپا را بسیار مناسب توصیف و بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه صادرات تاکید کرد.

حسین‌زاده گفت: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید داشت که به صادرات محصول نهایی اکتفا نکنیم و برای صادرات قطعات خودرو نیز برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم و چشم‌انداز همکاری‌ها به‌گونه‌ای باشد که واحدهای تولیدی قطعات خودرو در کشورهای هدف صادراتی ایجاد شود.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه سایپا به‌دنبال همکاری استراتژیک و بلندمدت با شرکای تجاری خود است، اظهارکرد: در این نشست مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد استراتژی این خودروساز علاوه‌بر صادرات، بر محور تولید قطعات و خودرو در کشورهای هدف صادراتی است.

حسین‌زاده با بیان اینکه با شرکای صادراتی نشست‌هایی خواهیم داشت تا در زمینه توسعه همکاری‌ها به برنامه مشترک برسیم، گفت: در زمینه ارتباطات فناوری با مجموعه‌های گوناگون و نیازهایی که گروه خودروسازی سایپا دارد، با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه صحبت شد و با توجه به منابعی که وزارت امور خارجه دارد، توانستیم چالش‌ها را بیان کنیم تا موضوعات موردنیاز موردبحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

کمبود چیپ‌ست‌ها، بحران جهانی

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا با اشاره به مشکل تولید برخی محصولات به‌صورت ناقص، گفت: در حال‌حاضر اصلی‌ترین و بیشترین کمبود قطعه، در زمینه تامین، قطعه مهم ACU یا سیستم کنترل ایربگ است.

مسعود پروین افزود: شرکت‌های تولیدکننده داخلی ایربگ، زیرمجموعه‌های این قطعه را وارد کشور می‌کنند و همراه سایر قطعات ایربگ در قالب مجموعه به خودروسازان تحویل می‌دهند اما به‌دلیل بحران جهانی کمبود چیپ‌ست‌ها و قطعات نیمه‌هادی نظیر IC مورداستفاده در ACU، امکان تامین و تحویل به‌موقع این قطعه از سازندگان داخلی سلب و خط مونتاژ موجود در کشور نیز به‌علت کمبود IC متوقف شده است.

وی ادامه داد: از انتهای سال گذشته با تداوم عدم‌تامین ACU به‌میزان موردنیاز از سوی تامین‌کنندگان داخلی و افزایش خودروهای ناقص کف کارخانه، تامین قطعه یادشده در دستور کار گروه سایپا قرار گرفت و با تدبیرها و روش‌های گوناگون بخشی از نیاز این شرکت به این قطعه تامین شد که در نهایت تسریع در تحویل خودروهای ناقص و عرضه بیشتر به بازار را به همراه داشت. معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا تصریح کرد: اگر تلاش‌های سایپا در زمینه تامین ACU انجام نمی‌شد، براساس آمارها، در حال‌حاضر تعداد خودروهای ناقص این مجموعه از ۱۸۰ هزار دستگاه نیز فراتر می‌رفت.

پروین گفت: در حال‌حاضر گروه خودروسازی سایپا مشغول برنامه‌ریزی برای تامین قطعه یادشده از منابع خارجی و تولیدکنندگان داخلی است و در صورتی که طرف‌های تامین‌کننده در زمینه ایفای تعهدات خود به‌خوبی عمل کنند، این مجموعه قادر خواهد بود میزان خودروهای کف پارکینگ‌ها را به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از توان و ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در قالب طرح‌های بومی‌سازی اولویت سایپا برای رفع مشکل یادشده است.

۲۱۰ میلیارد دلار زیان در ۲۰۲۱

یافته‌های موسسه تحقیقاتی آلیکس پارتنر نشان داده خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به‌دلیل کمبود چیپ‌ست و تراشه (ریزپردازنده‌های نیمه‌هادی) فرصت تولید ۷.۷ میلیون خودرو را از دست دادند.

رقم ۲۱۰ میلیارد دلار، دو برابر پیش‌بینی‌های انجام‌شده از سوی موسسه‌های تحقیقاتی در ماه مه ۲۰۲۱ است.

دان هرش، مدیرعامل شرکت آلیکس پارتنرز در مصاحبه با رویترز گفته که نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش در امریکا به شکل بی‌سابقه‌ای فقط برای ۲۰ روز تامین خودرو توانایی دارند که تقریبا نصف وضعیت نرمال در سال‌های عادی است. او گفت: در ابتدا فکر می‌کردیم تا فصل چهارم سال ۲۰۲۱ به وضعیت نرمال برمی‌گردیم اما چنین نشد.

براساس تخمین‌های کاکس اتومتیو در سال ۲۰۲۱ کل فروش خودرو در بازار امریکا ۱۴.۹ میلیون خودرو بود که خیلی رقم پایین‌تری نسبت به متوسط فروش ۱۷.۳ میلیون دستگاه بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بود. کمبود تراشه فقط بخش بسیار کوچکی از معضل تامین قطعات خودرو از جمله قطعات فولادی و پلاستیکی و رزینی است و همگی باعث بالا رفتن نرخ خودرو خواهند شد. هر خودرو به‌طور متوسط بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تراشه نیاز دارد. صنعت خودرو فقط ۱۵ درصد از تولیدات تراشه جهانی را مصرف می‌کند. بخش لوازم الکترونیک از جمله کامپیوتر، موبایل و بازی‌های کامپیوتری بیش از ۵۰ درصد تراشه‌های تولیدی را مصرف می‌کنند.

خودروسازانی مانند فورد و جنرال‌موتورز مجبور به تولید ناقص خودروهای خود شده‌اند و آنها را در پارکینگ‌های خود تا زمان رسیدن قطعات و تراشه‌ها نگهداری می‌کنند. تویوتا در سپتامبر ۲۰۲۱ مجبور شد ۴۰ درصد تولیدات جهانی خود را کاهش دهد. در همان ماه نیز جنرال موتورز تولیدات خود را در کارخانه‌های امریکای شمالی به نصف کاهش داد.

به گزارش بیزینس اینسایدر، جنرال موتورز در فصل چهارم سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۳ درصد کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خودرو فروخته است. این خودروساز حتی در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۱ خودروهای با نقص تحویل مشتری داده است و خیلی از خودروهای این شرکت سوپرکروز نداشتند.

کمپانی اَپل نیز از معضل کمبود تراشه در امان نمانده است. به گزارش بیزینس اینسایدر، زیان این کمپانی از کمبود تراشه فقط در فصل تابستان سال ۲۰۲۱ به ۶ میلیارد دلار رسیده است.این ماجرا فقط مختص خودروها و کمپانی‌های سازنده موبایل نیست. به‌طور کلی صنایع نیازمند به کارت‌های گرافیکی مخصوص کامپیوترها و بازی‌های کامپیوتری نیز لطمه دیده‌اند. با گسترش رمزارزها و تقاضا در بازار برای آنها، به این زودی مشکل کمبود یا نبود تراشه پایان نخواهد یافت.

۷ بهمن ۱۳۹۹ آلمان به تایوان نامه نوشت و از این کشور خواست فکری به حال کمبود شدید تراشه‌های نیمه‌هادی صنعت خودرو کند. کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی تایوانی، کمپانی‌های مهمی از جمله فولکس‌واگن، فورد، سوبارو، تویوتا، نیسان و استلانتیس را تحت‌تاثیر قرار داده است. 

پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان از وانگ می‌هوا همتای تایوانی خود طی نامه‌ای خواسته بود که به این موضوع بپردازد تا مشکل شرکت تولیدی نیمه‌هادی تایوانTaiwan Semiconductor Manufacturing Co حل شود. این شرکت بزرگ‌ترین تراشه‌سازی در جهان و یکی از تامین‌کنندگان اصلی شرکت فولکس‌واگن است.

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ خبر از توقف دوباره خط تولید در فورد را داد که موجب وقفه در تولید پرفروش‌ترین وانت امریکا شد. در حقیقت کمبود تراشه از آثار و نتایج تعطیلی‌های سراسری ناشی از شیوع ویروس کروناست که با تاخیر خود را نشان داده است. تراشه‌سازان به‌دلیل جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا مجبور شده بودند به‌طور کامل خطوط تولید خود را تعطیل کنند. در آن دوره زمانی، تامین‌کنندگان خارجی که بیشتر آنها در کشور چین هستند، مجبور به جبران کسری این قطعات شدند و با توجه به رشد تصاعدی تقاضا برای لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند، معضل کمبود تراشه و پردازشگرهای نیمه‌هادی به این سادگی حل نمی‌شود.

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ صنعت خودرو امریکا دست به دامن دولت شد «اتحاد برای نوآوری در خودرو» نام گروهی است که به نمایندگی از تقریبا همه خودروسازان فعال در بازار امریکا از جمله جنرال موتورز، فورد، فولکس‌واگن، تویوتا و هیوندایی به‌طور رسمی از دولت این کشور خواسته بود که به حل مشکل کمبود تراشه و پردازشگر کمک کند.

آثار کمبود تراشه در سال ۲۰۲۲ همچنان دامنگیر صنعت خودرو خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oewg4