جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 9674
تاریخ انتشار: 1400/10/12 12:06
امضای تفاهم تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۷ بانک عامل

تخصیص منابع مالی تولید شفاف می‌شود

آیین امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های تولیدی میان وزارت صمت و ۷ بانک عامل با حضور علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، وزرای صمت و اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران‌عامل بانک‌ها به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد.

براساس ‌تفاهمنامه امضاشده از این پس به‌جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم، تامین مالی بنگاه‌ها به‌صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تامین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات صورت می‌گیرد.

به‌گفته مسئولان و کارشناسان، هدف اصلی از اجرای این طرح مهم تامین مالی بنگاه‌ها، کاهش هزینه تمام‌شده محصول و تسریع در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی است. در این طرح انحراف منابع کاملا محدود شده و شفافیت و کارآیی تخصیص منابع مالی، افزایش می‌یابد. هم‌اکنون حدود ۶۰ درصد تسهیلات بانکی، صرف سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی می‌شود که با اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای، این دسته از تسهیلات، هدفمند و دست بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش‌های دیگر بازتر خواهد شد. به‌علاوه اینکه دولت هفته گذشته طرح دوفوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی را نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. با این همه نمی‌توان از ضرورت رعایت قوانین از سوی تولیدکنندگان نیز گذشت.

تغییر جهت حمایت از بنگاه‌های تولیدی

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: امروز روز بزرگی برای تولید است و تامین مالی زنجیره‌ای اقدامی تحولی است که جهت‌ها را تغییر می‌دهد.

به گزارش شاتا، علی آقامحمدی در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۷ بانک عامل با بیان این مطلب، افزود: زنجیره‌های صنعتی که برای تامین زنجیره‌ای انتخاب شدند، زنجیره‌هایی بالغ، هدفمند و‌ نظام‌مند هستند. وی همچنین یادآور شد: سیستم بانکی و بانک مرکزی از مدت‌ها قبل به‌دنبال تحقق تامین مالی زنجیره‌ای برای کمک به زنجیره تولید بوده‌اند که امروز نقطه آغاز این عملیات است.

حذف انحراف منابع 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: با تحقق تامین مالی زنجیره‌ای منابع سرگردان نداریم، انحراف از منابع رخ نمی‌دهد و تسهیلات راکد نمی‌ماند. آقامحمدی با بیان اینکه این موضوع به حوزه ارزی نیز باید تعمیم یابد، گفت: شرکت‌های صنایع غذایی کنسرسیومی برای صادرات تشکیل داده‌اند، بازارهای جهانی را بین خودشان تقسیم کرده و به‌صورت مشترک به کشت فرامرزی روی آورده‌اند که درآمدهای ارزی آنها نیز باید نظام‌مند شود.

اعطای تسهیلات به بورسی‌ها نظام‌مند می‌شود

وی همچنین با تاکید بر اینکه بورس نیز باید تقویت شود، تصریح کرد: وام‌دهی به شرکت‌های بورس باید تقویت و تسهیلات از یک اعتبار به بالا به شرط بورسی بودن شرکت‌ها داده شود.آقامحمدی با بیان اینکه تک‌نرخی شدن ارز به توسعه صادرات کمک می‌کند، بیان کرد: باید این موضوع چندنرخی و ملاحظات آن برداشته شود تا ایران هاب صادراتی منطقه شود که این موضوع همکاری سیستم بانکی را می‌طلبد.

افزایش ۳۰ درصدی دسترسی به منابع بانکی

وزیر صمت در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۷ بانک عامل از افزایش ۳۰ درصدی دسترسی به منابع بانکی برای فعالان اقتصادی با تامین مالی زنجیره‌ای خبر داد و گفت: اجرای این طرح افزایش دسترسی به منابع بانکی برای فعالان اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.

سید رضا فاطمی‌امین در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۷ بانک عامل با بیان این مطلب، افزود: امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای مصداقی از هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. وی با اشاره به برخی دستاوردها و مزایای این تفاهمنامه، بیان کرد: سهولت دسترسی به منابع، هدایت نقدینگی و کاهش انحراف منابع از دستاوردهای این تفاهمنامه خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم بانک‌ها و هم واحدهای تولیدی از این تفاهمنامه منتفع می‌شوند، گفت: با این تفاهمنامه تسهیلات به‌صورت مطمئن داده می‌شود، بازگشت‌پذیری منابع برای بانک‌ها آسان‌تر و فاکتورهای صوری حذف خواهد شد و همچنین بازرگانان و تولید‌کنندگان با سهولت به منابع مالی دسترسی می‌یابند. فاطمی‌امین با بیان اینکه این تفاهم به‌صورت پایلوت با ۷ بانک شروع می‌شود، اضافه کرد: امیدواریم سال آینده بسیاری از مشکلات در حوزه تامین سرمایه در گردش را با این تفاهمنامه نداشته باشیم.

 نمونه‌ای از کار مشترک و هماهنگ

وی همچنین تامین مالی زنجیره‌ای را رویکردی دانست که ۱۰ سال گذشته دنیا به سمت آن رفته و ادامه داد: بانک‌های کشورمان و بانک مرکزی نیز به سمت این موضوع رفته‌اند و تفاهمنامه زنجیره‌ای نمونه‌ای از کار مشترک و هماهنگ

 است.

استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت 

وزیر صمت اظهار کرد: استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت مبنای پرداخت بانک‌ها خواهد بود. تامین مالی زنجیره‌ای در ابتدا بر این مبنا عملیاتی خواهد شد و امیدواریم این موضوع افتخاری برای همه ما شود و از این کار به‌عنوان یک کار برجسته تامین مالی یاد کنیم.

فاطمی امین در ادامه بیان کرد: اگر ۵ مسئله در تولید و تجارت داشته باشیم، یکی از آنها تامین مالی است که با تامین مالی زنجیره‌ای بسیاری از مشکلات در سال حمایت از تولید حل خواهد شد. وی همچنین از تلاش‌های علی آقامحمدی«عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری» برای پیگیری و به سرانجام رسید این طرح تشکر کرد.

تامین مالی زنجیره‌ای به‌جای تمرکز صرف بر نقدینگی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای به‌‌جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره خواهیم برد. علی صالح‌آبادی در آیین امضای تفاهمنامه وزارت صمت و بانک‌های عامل برای تامین مالی زنجیره‌ای، اظهار کرد: تامین مالی زنجیره تولید موضوع مهمی است که منجر به تامین نقدینگی بنگاه‌ها، کم شدن نقدینگی بانک‌ها، بهبود ترازنامه بانک‌ها و تسهیل نظارت بر پرداخت تسهیلات می‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح به‌جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره خواهیم برد. یکی از اهداف مهم طرح این است که فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و در واقع اعتبارات به سمت تولید هدایت شود. تامین مالی تولید نیز باعث کاهش هزینه تمام‌شده محصول و کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نتیجه اجرای این روش تامین مالی، هدایت و نظارت بر اعتبارات است و این کار به‌صورت آزمایشی با ۷ بانک که زیرساخت‌های این کار در آنها فراهم شده انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که دستورالعمل زنجیره تامین و برات الکترونیک به همه بانک‌ها ابلاغ شده است.

صالح‌آبادی همچنین با بیان اینکه بخش‌های فلزات، ساختمان، خودرو، لوازم خانگی، ماشین‌آلات و تجهیزات در مرحله نخست در این روش تامین مالی حضور دارند، تصریح کرد: این روش تامین مالی قابل تعمیم به سایر بخش‌ها است و به‌تازگی مذاکرات با وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مالی از این طریق شروع شده است.

سخن پایانی

تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۷ بانک صادرات، ملت، تجارت، مسکن، پارسیان، ملی و صنعت و معدن امضا شد. در روش تامین مالی زنجیره‌ای، به‌جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم، فرآیند تامین مالی بنگاه‌ها به‌صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تامین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات صورت می‌گیرد. همچنین در این روش به‌جای تسهیلات نقدی می‌توان از ابزار‌های اعتباری مانند اوراق و برات و همچنین فاینانس استفاده کرد که علاوه بر کاهش نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها منابع بانکی نیز به سمت فعالیت‌های مولد و تولیدی هدایت می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27bjd3