دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 3773
تاریخ انتشار: 1400/07/27 12:36
در گروه خودروسازی سایپا محقق شد

تحویل ۲۳۰ هزار خودرو به مشتریان

معاونان و کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور با حضور در گروه سایپا، ضمن بازدید از خط تولید شاهین، مرکز تحقیقات و نوآوری و اداره تحویل و مرکز تکمیل‌کاری این گروه، در دیدار با مدیران ارشد این خودروساز در جریان مشکلات و موانع تجاری‌سازی محصولات و افزایش تولید و تحویل خودرو قرار گرفتند.

افزایش عرضه خودرو

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جلسه با غلامعلی ترکی معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور و اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان مرتبط با این حوزه‌ها به تشریح اقدامات سایپا در افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار پرداخت و گفت: با وجود شرایط سخت تحریم‌ها و کرونایی موفق شدیم در دو سال گذشته، تعداد تعهدات معوق این گروه خودروسازی را از ۳۰۰ هزار خودرو، در شهریور گذشته به صفر برسانیم.

به‌گزارش سایپانیوز، سیدجواد سلیمانی افزود: در نیمه سال ۱۴۰۰ و در حالی که تحریم و کرونا شرایط بسیار سختی را فراهم آورده اما شرایط تولید و عرضه محصولات گروه خودروسازی سایپا از ۳ سال پیش که نه کرونا بود و نه تحریم، بهتر است؛ این در حالی است که پراید به‌عنوان پرتیراژترین محصول صنعت خودرو ایران با هدف ارتقای استاندارد محصولات و افزایش رضایت مشتریان سایپا، از چرخه تولید خارج شده است.

او گفت: پیش از تحریم‌ها، از هر ۴ خودرویی که در سایپا تولید می‌شد، ۲.۵ خودرو پراید و یک خودرو نیز محصول مشترک با شرکای خارجی بود. تحریم‌کنندگان به‌دنبال متوقف شدن صنعت خودرو در ایران بودند اما در سایپای نوین، محصولات داخلی و با استاندارد بالاتر جایگزین پراید و محصولات خارجی شد تا عملکرد این گروه خودروسازی مصداق مشخص مقابله و بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشد. وی اظهارکرد: کمتر از ۵۰ هزار خودرو به‌دلیل کمبود یک یا چند قطعه در پارکینگ‌های سایپا متوقف است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تامین قطعات موردنیاز و تکمیل کاری آنها به سرعت انجام خواهد شد، به شکلی که این تعداد در پایان آذر امسال به کمتر از ۱۰ هزار خودرو خواهد رسید.

سلیمانی با بیان اینکه کل تعهدات سایپا در زمستان ۹۷ بیش از ۵۰۰ هزار خودرو بوده، افزود: با وجود اینکه پراید با سهم حدود ۶۰ درصدی، از سبد تولید سایپا حذف شد، این تعهدات امروز به زیر ۲۰۰ هزار خودرو رسیده است. وی افزود: از این تعداد زمان تحویل حدود ۱۷۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۰ است که با توجه به توان تولیدی ایجادشده، از این بابت نگرانی نداریم. سلیمانی به تلاش سایپا برای افزایش عرضه خودرو و کنترل بازار نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم و کرونا و محدودیت‌های داخلی، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۳۷ هزار خودرو تحویل مشتریان سایپا شده است.

اولویت، تامین قطعات از داخل

مسئولان ارشد سازمان بازرسی کل کشور، آخرین وضعیت خودروهای ناقص و چگونگی فرآیند تحویل محصولات سایپا را موردبررسی قرار دادند و برای ارتقای کیفی و نیز کاهش خودروهای ناقص، راهکارهایی پیشنهاد دادند که مهم‌ترین آنها، هم‌افزایی شرکت‌های خودروسازی بود. بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت گفت: گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران‌خودرو به سهم خود اقدامات مناسبی را در صنعت خودرو انجام داده‌اند و به موفقیت‌های خوبی رسیده‌اند که این امر با توجه به تحریم صنعت خودرو، بسیار مهم و با ارزش است.

اشکان میرمحمدی در حاشیه بازدید از گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه هم‌افزایی و همکاری شرکت‌های خودروسازی با قطعه‌سازان باید پررنگ‌تر از گذشته تقویت شده تا موانع برطرف شود و روند تولید خودرو سیر صعودی به خود بگیرد، افزود: دستاوردهایی که شرکت‌های خودروسازی به‌ویژه در دوره تحریم به‌دست آوردند باید به اشتراک گذاشته شود تا صنعت خودرو با سرعت بیشتری رشد کند. وی تصریح کرد: بخشی از قطعات خاص و استراتژیک صنعت خودرو از طریق واردات تامین می‌شد اما به‌دلیل تحریم، دیگر امکان واردات آنها وجود نداشت؛ بنابراین شرکت‌های خودروسازی با همکاری مجموعه‌های دیگر نظیر دانش‌بنیان‌ها به توانایی تولید قطعات دست پیدا 

کردند. بدین‌جهت ضرورت دارد تکنولوژی به‌دست آمده به سایر شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی منتقل شود تا هم‌افزایی که مدنظر است، محقق کنیم. وی گفت: هم‌افزایی و همکاری‌های مشترک باعث می‌شود میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ شرکت‌های خودروسازی به حداقل برسد و مردم با سرعت بیشتری به خودروهای ثبت‌نامی خود دست پیدا کنند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ‌های سایپا از نظر تعداد از سایر خودروسازان کمتر است، افزود: اقداماتی که سایپا برای تولید و عرضه خودرو به بازار انجام داده موثر بوده و یکی از دلایل کمتر بودن اختلاف نرخ محصولات سایپا در بازار آزاد، عرضه مناسب توسط این خودروساز است که توانسته تقاضای بازار را بهتر پاسخ دهد.

کاهش خودروهای ناقص

در ادامه معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی و توسعه سازمان بازرسی کل کشور از روند تولید و وضعیت خودروهای ناقص در صنعت خودرو عنوان کرد: سازمان بازرسی کل کشور با برگزاری نشست‌های تخصصی با مدیران و مسئولان نهادها به‌دنبال این امر است که میزان خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان کاهش پیدا کند و مردم سریع‌تر به خودروهای ثبت‌نامی خود دسترسی پیدا کنند.

 غلامعباس ترکی با بیان اینکه در نشست‌های تخصصی، راهکارهایی اتخاذ شد که شرکت‌های خودروساز براساس آن حرکت و فضایی را ایجاد کنند که خودروهای ناقص با فوریت در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: شرکت‌های خودروساز برای آنکه بتوانند خودروهای ناقص را به مردم تحویل دهند و به تعهدات خود عمل کنند، موانع و مشکلاتی دارند که ضرورت دارد با همکاری نهادهای مسئول حل شود. معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: قرار است مشکلات و مسائلی که خودروسازان با آن درگیر هستند در نشست با مسئولان موردپیگیری قرار گیرد و شرایطی فراهم شود که خودروسازان دغدغه کمتری برای حل مشکلات خود داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: براساس آنچه گروه خودروسازی سایپا برنامه‌ریزی کرده، تا پایان آذر میزان خودروهای ناقص از ۵۰ هزار خودرو فعلی به ۱۰ هزار دستگاه می‌رسد، این اتفاق بسیار مهم و گام مثبتی است که مجموعه یادشده دنبال می‌کند. ترکی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور از کاهش خودروهای ناقص استقبال می‌کند، تصریح کرد: برای آنکه خودروها با فوریت تجاری‌سازی شوند، چند درخواست و تاکید از شرکت‌های خودروساز داریم که نخستین آن اولویت تامین قطعات از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی است؛ از شرکت‌های خودروساز خواسته شد که جز موارد ضروری و اضطراری سراغ خرید قطعات خارجی نروند. معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور گفت: خواسته دیگر از شرکت‌های خودروسازی این است که به سمت هم‌افزایی بروند و از امکانات یکدیگر استفاده کنند؛ اگر چنین اتفاقی دنبال شود، علاوه‌بر مدیریت و کاهش هزینه‌ها می‌توان خودروهای اقتصادی تولید کرد.

او تاکید کرد: اگر شرکت‌های خودروسازی، اقتصادی شوند امکان افزایش و جهش تولید وجود دارد و می‌توان برای صادرات خودرو با قیمت‌های رقابتی برنامه‌ریزی کرد.

ترکی در پایان گفت: برنامه‌های تولید و ارتقای فنی‌مهندسی محصولات سایپا با جدیت دنبال می‌شود و خودروها نسبت به گذشته از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36wzj2