چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 6416
تاریخ انتشار: 1400/09/02 12:23
تاکید مقیمی بر اجرای فرامین و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب

تحقق صرفه‌جویی ارزی در همکاری با دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر اجرای فرامین و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در نقشه راه توسعه این خودروساز، گفت: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌مندی از دانش و ظرفیت‌های جوانان نخبه، بخشی از برنامه‌های ایران‌خودرو در مسیر خودکفایی است.

 صرفه‌جویی ارزی محقق‌شده ناشی از مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و هوافضا در ساخت داخل قطعات از آغاز این همکاری‌ها، ۹۸ میلیون یورو بوده و از مجموع ۱۳۲ میلیون یورو تفاهمنامه‌های فعال با دانش‌بنیان‌ها و سازمان هوافضا که در دو سال اخیر منعقدشده، صرفه‌جویی ۹۸ میلیون یورویی محقق شده و باقی در مرحله قرارداد و مذاکره است.

تعمیق ساخت داخل

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تحقق اهداف خودکفایی گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو با حمایت از جوانان نخبه و استقبال از همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در ارائه طرح‌های داخلی‌سازی تولید خودرو، اقدامات موثر و مهمی را در جهت تعمیق ساخت داخل و کاهش وابستگی به منابع خارج از کشور انجام داده است.

به‌گزارش ایکوپرس، مقیمی با بیان اینکه ایران‌خودرو با اعتقاد و باور به توانمندی نخبگان در گره‌گشایی و رفع بخشی از موانع تولید به‌ویژه داخلی سازی قطعات های‌تک، در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده، خاطرنشان کرد: شرکت دانش‌بنیان جتکو که در زمینه طراحی و ساخت قطعات های‌تک موردنیاز صنعت خودرو فعالیت می‌کند از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو است و در دو سال اخیر اقدامات مهمی را در این زمینه به انجام رسانده است.

 طراحی و نمونه‌سازی تارا برقی و همچنین پلتفرم برق و الکترونیک خودرو بخشی از دستاوردهای ذهن و دانش جوانان نخبه این شرکت است.

وی کاهش هزینه‌های تولید را از ثمرات بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان خواند و گفت: تعمیق داخلی‌سازی از طریق میزهای خودکفایی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با جدیت بالایی در حال اجراست.

مقیمی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ تا اوایل آبان امسال توانسته‌ایم با اجرای پروژه‌های خودکفایی، بیش از ۲۹۴ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را محقق کنیم، سهم میزهای خودکفایی وزارت صنعت، معدن و تجارت را ۸۷.۸ میلیون یورو دانست و اظهارکرد: هدف خودکفایی امسال ۱۳۳ میلیون یورو است که با همکاری سازندگان توانمند در زنجیره تامین ایران‌خودرو، تا دهه نخست آبان بیش از ۶۶ میلیون یورو از آن محقق شده است.

بسیج کارگری ایران‌خودرو موفق‌ترین بسیج کارگری

در راستای تحقق تدابیر فرمانده معظم کل قوا و براساس ارزیابی‌های انجام‌شده مبتنی بر فرآیند اشراف کلی ریاست سازمان بسیج مستضعفین در وضعیت و عملکرد سال ۱۳۹۹، حوزه مقاومت بسیج ۵۰۱ نبی‌اکرم (ص) گروه صنعتی ایران‌خودرو سپاه حضرت محمد رسول‌اله (ص) تهران بزرگ، در ششمین جشنواره مالک اشتر بسیج به کسب عنوان «موفق‌ترین» حوزه قشری بسیج کارگری در سطح بسیج کشور نائل آمد.

حسین قلیجی، مدیر ارشد سازمان بسیج کارگری و کارخانجات تهران بزرگ، کسب این افتخار را حاصل تلاش و مجاهدت‌های تمامی کارکنان، مدیران و بسیجیان حوزه و پایگاه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست.

وی گفت: مجموعه بسیج حوزه ۵۰۱ گروه صنعتی ایران‌خودرو با نگاه پایگاه‌محور، مشکلات، مسائل و موانع تولید را در شرکت‌های گروه صنعتی شناسایی و برای رفع آن در کارگروه‌های تخصصی سطح پایگاه حوزه و سازمان بسیج کارگری نسبت به رفع آن اقدام کرده است.

قلیجی رفع برخی از موانع در بدنه بسیج با همت و تلاش همکاران و برخی در سازمان بسیج کارگری و شورای تامین استان ماحصل اقدامات بسیجی‌وار این تشکل دانست و گفت: برحسب وظیفه ذاتی بسیج در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز توانستیم اقدامات قابل‌توجهی را به‌سرانجام رسانده و در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه همچون زلزله «سی‌سخت» و یا مسائل و مشکلات استان خوزستان با ارسال کمک‌های مومنانه و حضور گروه‌های جهادی ادای دین و وظیفه کنیم. وی با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح واکسیناسیون عمومی در قالب طرح سردار شهید سلیمانی، افزود: حضور در اربعین حسینی و برپایی موکب حضرت زهرا (س) و پذیرایی از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در عراق که از محل جمع‌آوری کمک‌های نقدی همه همکاران گروه صنعتی ایران‌خودرو و مساعدت‌های ارزشمند مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و مدیران شرکت‌های زیرمجموعه این گروه انجام شد، بخش دیگری از برنامه‌های این حوزه بسیج کارگری بوده است.

گفتنی است در لوح افتخاری که به امضای سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین رسیده، خطاب به بسیجیان حوزه مقاومت بسیج ۵۰۱ نبی اکرم (ص) گروه صنعتی ایران‌خودرو سپاه حضرت محمد رسول‌اله (ص) تهران بزرگ آمده است: «این موفقیت مرهون تلاش‌ها و نقش عوامل موثر آن حوزه است. با اتکال به خداوند سبحان و تحت توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) و پیروی از رهنمودهای حکیمانه نایب بر حقش امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در خدمت صادقانه به اسلام و انقلاب و توسعه تفکر بسیجی موفق و مؤید باشید.»

عرضه راناپلاس نیمه‌اتوماتیک از سال آینده

مدیر پروژه توسعه راناپلاس از عرضه این خودرو با گیربکس نیمه‌اتوماتیک از ابتدای سال آینده خبر داد. حمیدرضا حاجی‌اسماعیلی عنوان کرد: نظر به استقبال بازار از خودرو راناپلاس گیربکس دستی با موتور TU۵، در مرحله نخست این پروژه، تجهیز راناپلاس به گیربکس ۶ سرعته دستی با موتور ارتقا یافته TU۵ پلاس در دستور کار قرار گرفت که با تجهیز آن به سقف شیشه‌ای، استفاده از فرمان برقی نیز با هدف کسب حداکثری رضایت مشتری به این خودرو افزوده شد. در مرحله دوم نیز طراحی و توسعه راناپلاس ۶ سرعته نیمه‌اتوماتیک (AMT) با موتور TU۵ پلاس در حال انجام است. 

حاجی‌اسماعیلی با اشاره به پروژه طراحی و تولید رانا‌پلاس نیمه‌اتوماتیک (AMT)، تولید انبوه این محصول را در ۳ ماهه نخست سال آینده پیش‌بینی و تصریح کرد: تاکنون چندین دستگاه از این محصول به‌عنوان نمونه اولیه برای انجام کالیبراسیون تولید شده که در ادامه آزمون‌های ارزیابی طراحی نیز بر آن اعمال خواهد شد. مدیر پروژه راناپلاس نیمه‌اتوماتیک، بهبود در بخش تعویض دنده محصول را از جمله تفاوت با نوع رانا‌پلاس دانست و گفت: مکانیسم تعویض دنده رانا‌پلاس AMT به صورت چرخشی بوده که علاوه‌بر سادگی در عملکرد و استفاده توسط راننده، دارای طرح جدید و جذابی است. همچنین قابلیت تعویض دنده به صورت دستی توسط راننده از طریق افزودن بازوهایی در دو طرف پشت غربیلک فرمان فراهم‌شده تا در صورت نیاز استفاده شود. این قابلیت با هدف کاربرد راحت‌تر و جذابیت بیشتر در رانندگی در برخی خودروهای لوکس اتوماتیک با عنوان «تیپ‌ترونیک» تعبیه می‌شود.

به گفته وی در ارتقای خودرو رانا‌پلاس از ۵ به ۶ دنده و سپس به ۶ دنده نیمه‌اتوماتیک AMT، با توجه به ارتقای عملکرد موتور از TU۵ معمولی به TU۵ پلاس، مزیت‌هایی برای محصول ایجادشده که سبب راحتی و رضایت بیشتر در رانندگی خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pebd2