پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 4560
تاریخ انتشار: 1400/08/09 11:36

تحقق تولید فولاد سبز توسط فولاد مبارکه

تولید فولاد سبز بدون آلایندگی و هدررفت انرژی از جمله دغدغه‌هایی است که در طول این سال‌ها تولیدکنندگان فولاد را به خود مشغول کرده است. امری مهم که امروزه در مدیریت این صنعت از تأثیرگذاری فراوان برخوردار است.

 براساس اعلام مؤسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز، توسعه فولاد سبز زنجیره تأمین آهن و فولاد را متحول می‌کند. به‌گفته یکی از پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی فیچ‌سولوشنز، توسعه فولاد کم‌کربن در دهه‌های آینده منجر به تغییراتی در زنجیره تأمین آهن و فولاد خواهد شد. واقعیت آن است که ساخت فولاد به‌عنوان یک صنعت گسترده مطرح است که امروز بیش از ۲.۵ تریلیون دلار درآمد دارد و میلیون‌ها نفر را به‌کار می‌گیرد و از رهگذر چنین صنعتی بیشترین گاز دی‌اکسید کربن هم تولید می‌شود.

طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، این میزان دی‌اکسید کربن ۷، ۹ درصد از کل انتشار مستقیم سوخت‌های فسیلی را تشکیل می‌دهد. از همین‌رو رسیدن به هدف‌گذاری فولاد سبز اهمیتی ویژه در صنعت فولاد جهان دارد و بر همین اساس است که سیاست‌های اقلیمی در سراسر جهان که مقررات مربوط به میزان انتشار دی‌اکسید کربن را تنظیم می‌کند، تشویق‌کننده سایر تولیدکنندگان فولاد برای استفاده از راهکارهای سالم‌تر شده است.

به‌گزارش ایمنا، رسول عرب‌زاده، کارشناس محیط‌زیست درباره تولید فولاد سبز گفت: فولاد سبز، فولادی است که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شود. به‌دلیل آلایندگی‌های ناشی از تولید فولاد، سازندگان آن به‌دنبال سوخت‌هایی هستند که جایگزین احیاکننده‌های فسیلی شود و گازهای آلاینده را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. وی افزود: در این میان، کشورهای بسیاری هم درصدد ایجاد راهکارهایی برای ساخت فولاد سبز بوده‌اند. که استفاده از هیدروژن، یکی از این روش‌های نوین برای تولید فولاد سبز بوده است.

عرب‌زاده در پاسخ به این پرسش که کدام‌یک از کشورهای دنیا برای تولید فولاد سبز اقدام کرده‌اند، گفت: اتحادیه اروپا در راستای تولید فولاد سالم و کاهش گازهای گلخانه‌ای در حوزه تولید فولاد اقداماتی را برنامه‌ریزی کرده است. همچنین تعدادی از ایالات امریکا موظف به گزارش‌دهی میزان کربن در محصولات خریداری‌شده خود هستند که گامی برای شروع تولید فولاد سبز به‌شمار می‌رود. موارد دیگری که هرکدام در راستای جایگزینی سوخت‌های فسیلی درصدد برآمده‌اند. وی اظهارکرد: اما در ایران نیز به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان فولاد و وجود گازهای گلخانه‌ای فراوان ناشی از فولاد، اقداماتی توسط برخی از مراکز مانند فولاد مبارکه در جهت تولید فولاد سبز انجام‌شده که هنوز در آغاز راه است. اگرچه در مسیر تغییر رویه تولید فولاد، چالش‌های بسیاری وجود دارد اما به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان فولاد به‌طورجدی به‌دنبال کاهش میزان کربن محصولات خود هستند، زیرا بعد از صنعت تولید برق، صنایع فولاد و آهن دومین منبع منتشر‌کننده گازهای گلخانه‌ای هستند. حالا بحث مهم آن است که در ایران تولید فولاد سبز در چه جایگاهی قرار دارد؟ به‌ویژه با توجه به ابعاد بزرگ و نقش قابل‌توجه صنعت فولاد در رشد اقتصادی کشور و نیز اثر تعیین‌کننده تکنولوژی در رشد و توسعه این صنعت، کسب و بهره‌گیری از فناوری‌های روز از اهمیت ویژه‌ای در این عرصه برخوردار است. البته اقدامات فولاد مبارکه در این زمینه نقش قابل‌توجهی دارد. این‌گونه که به گفته طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه نتیجه اقدامات زیست‌محیطی این شرکت، آن بوده که در سال گذشته مصرف انرژی در تمام بخش‌های این شرکت ۳.۶ میلیون گیگاژول کاهش یافت که معادل مصرف انرژی ۴۵۰ منزل در شهر اصفهان در طول یک سال است. وی کاهش مصرف انرژی در تمام حوزه‌های شرکت فولاد مبارکه را مهم دانست و گفت: برای کاهش مصرف انرژی گاز، افزایش راندمان در فرآیند احیاء مستقیم برنامه‌ریزی شده که منجر به کاهش مصرف ۲۰ درصدی انرژی گاز در این واحدها می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2llq72